Média a cenzura manipulace, fotomontáže. Pro učitele Před výukou si připravte prezentaci. Zamyslete se, jaká událost v nedávné době oblétla celý svět.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská výchova Tematická oblast: Člověk.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_593_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Mediální produkt.
VY_32_INOVACE_ 19_Lidé kolem nás Volný čas (SADA ČÍSLO 2)
funkce médií ve společnosti moc médií
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
České národní obrození
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Masová komunikace, masová média
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
 VY_32_INOVACE_16_18  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Habsburská monarchie za Metternicha
Technologie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VY_32_INOVACE_3D.9.01 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VY_32_INOVACE_3D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Svatá říše římská národa německého
VY_32_INOVACE_3D.9.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2901_typy.reklamy Téma: Typy reklamy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
PRAHA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základy mediální výchovy
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Déjà - vu Tematická oblast
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
Mediální obsahy a sdělení
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Masová média jako mediální instituce
Masová média a jejich vliv
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_12_Televize
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
3. Fáze Národního obrození
Vztahy a pravidla soužití - obec
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Občanská společnost Tato prezentace je doplněním výkladu učitele k tématu Občanská společnost. Prezentace obsahuje několik aktivit vhodných k procvičení,
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
volby Volební systémy v demokratických zemích
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Média a cenzura manipulace, fotomontáže

Pro učitele Před výukou si připravte prezentaci. Zamyslete se, jaká událost v nedávné době oblétla celý svět a vyhledejte si na různých zpravodajských serverech dané články. Tyto články pak promítněte žákům u třetí aktivity na předposledním snímku. Cíl: Žák si uvědomuje, že sdělení, která média přinášejí, mohou ovlivnit náš pohled na svět i nás samotné, předvídá, jaké důsledky může vyvolat způsob prezentace některých sdělení, uvědomuje si, kdo všechno se na obsahu médií podílí, je si vědom, v čem spočívá manipulace, uvědomuje si, že mediální produkce je ziskovou oblastí.

Kdo se na obsahu médií podílí? Novináři, editoři, vydavatelé, politici, spisovatelé, známe osobnosti. Ti všichni využívají dostupných poznatků, vlastních zkušeností a dovedností k tomu, aby jejich sdělení mělo přesně ten dopad, o který usilují – a také na určitou skupinu příjemců.

Publikum Publikum je velká skupina lidí, kteří se společně účastní nějaké produkce: divadelní, literární, hudební, filmové, rozhlasové, televizní. Liší se od sebe zájmy, vzděláním, věkem, profesí, místem bydliště. Publikum se účastní komunikace někdy aktivně, někdy pasivně pomocí hromadně vzdělávacích prostředků.

Manipulace Manipulace označuje v sociální psychologii snahu ovlivnit myšlení a následně i jednání druhé osoby či osob. Média vůči publiku využívají manipulace. Mediální produkce je ziskovou oblastí. Opakování, stereotypy a hlavně co možná nejvíce pozorných diváků, posluchačů, čtenářů – to vše znamená menší náklady na výrobu pořadů, seriálů, provoz webových stránek, apod.

Zisk médií Další možností, jak mít větší zisk, je tedy vlastnit několik médií najednou. A tak národní společnosti mají rozhlasové i televizní stanice, filmové společnosti, několik vydavatelství novin a časopisů. Jeden vlastník může tímto způsobem ovlivnit nevídané množství lidí, které se mohou lišit věkem, vzděláním, rasou nebo jazykem

Obraz Od dob dávno minulých, kdy lidé ještě neuměli mluvit, natožpak psát, člověka přitahuje obraz. Slova, zvuk a obrázky jsou v současné době základem naší komunikace. Mají sílu vyvolávat pocity, utvářet postoje člověka, třeba ho přimět i k činům. A média toho využívají.

Fotomontáž V současnosti si můžete fotografii na počítači libovolně upravit: ze dne udělat noc, přidat či ubrat postavu či strom, atd. Díky této technologii se rozšířila také fotomanipulace.

Příklady fotomontáže Datum pořízení: Oficiální titulek: Prezident republiky Antonín Zápotocký zdraví z balkonu na III. nádvoří Pražského hradu občany – volba prezidenta originál fotomontáž [1] [2]

Film Od svého počátku je nejdůležitějším článkem masmediálního průmyslu film. Je v něm spojen obraz se zvukem – je zábavou a zároveň zdrojem informací. Proto je ideálním manipulátorem široké veřejnosti. Film byl využíván i minulými režimy.

Média a cenzura Cenzura znamená kontrolu, dohled nad tím, co se píše, říká nebo vysílá. Takovou kontrolou se dá ovlivnit tzv. veřejné mínění – to, co si lidé myslí. Asi jste nejčastěji o cenzuře slyšeli ve spojitosti s komunistickým režimem v naší republice. Ale kontrola nad tím, co se „smí dostat k lidem“, nás doprovází mnohem déle.

Cenzura v dějinách Po vynálezu knihtisku byla v českých zemích největším cenzorem katolická církev, která zakazovala tisk a držení některých, zejména protestanských knih (označovala je za kacířské). Vliv náboženské cenzury později vystřídala cenzura politická, kterou se habsburští panovníci snažili potlačit nezávislost a vlastenectví českých autorů a knihkupců. Známými oběťmi cenzury v dobách vlády Habsburků byli např. novinář Karel Havlíček Borovský a dramatik Josef Kajetán Tyl.

Cenzura v dějinách Během okupace Německem od roku 1839 do roku 1945 u nás existovala nacistická cenzura – ta se zaměřovala zejména protirasově (byla zakázána např. díla židovských autorů). Od února 1948 byla cenzura v Československu v úplné režii vládnoucí komunistické strany.

Diskuze Proč jsou vytvářeny fotomontáže? Mohou mít fotomontáže i pozitivní vliv? Které informace v médiích cíleně vyhledáváte? K čemu využíváte internet ve volném čase? Existují nějaké příspěvky, které jsou určeny pouze ženám nebo pouze mužům? Jak to poznáš? Proč se pravidelně v určitých časech objevuje v televizi pořad, u kterého hraje roli tzv. sledovanost?

Aktivity 1.Zkus na internetu najít nějakou fotomontáž a zamysli se, proč byla vytvořena. 2.Představte si, že zisk z filmu se dá znásobit prodejem zvukových nahrávek na různých nosičích, vydáním knihy s filmovým příběhem, doprovodných předměty, jako jsou trička, hračky, módní doplňky. Jmenuj některý film, který doprovázel prodej dalších výrobků. 3.Vyberte si jednu událost a podívejte se, jak o ní informují různé zpravodajské servery na internetu. Potom porovnejte mezi sebou několik příspěvků. Pracujte v týmu po trojicích.

Zdroje BĚLOHLAVÁ, Eva. Mediální výchova: učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.1. vyd. Plzeň: Fraus, ISBN [1] [2]