SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí
Advertisements

UCHO Marcela Hanáková.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
FY_083_Zvuk_ Detekce zvuku
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Úvod do biomedicínské informatiky
Smyslové vnímání Sluch
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Sluch Fyzika??? Zvuk vzniká kmitáním pevných těles.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Sluchový Analyzátor.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Zvukové jevy.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

SLUCH, ROVNOVÁHA smysly

Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava

SLUCH Umožňuje vnímat zvuky Orgánem sluchu a rovnováhy je ucho STAVBA UCHA ( 3 části): 1.Vnější ucho: boltec a vnější zvukovod 2.Střední ucho: blanitý bubínek, 3 kůstky: kladívko, kovadlinka a třmínek. Eustachova trubice=vyrovnávání tlaku 3.Vnitřní ucho: kostěný labyrint(předsíň, 3 polokruhovité kanálky a hlemýžď), v něm blanitý labyrint, vyplněné tekutinou

Cesta zvuku Ušní boltec zachytí zvukové vlny. Zvuk, který prochází zvukovodem, naráží do bubínku, ten se rozechvěje a vibrace přenáší přes kladívko, kovadlinku a třmínek do hlemýždě. Tato zvuková vlna rozkmitá kapalinu blanitého hlemýždě, která podráždí sluchové buňky, která pomocí nervových vláken vedou vzruch do spánkového laloku do mozkové kůry, kde je centrum sluchu.

Informace Člověk vnímá frekvenci o Hz Hlasitost zvuku se měří v decibelech (dB) Nad 100 dB škodlivé, přibližná hranice bolestivosti: 130 dB Nutná péče o sluch: vyvarovat se nadměrnému hluku, nejen poškození sluchu, ale i negace na psychiku

ROVNOVÁŽNÉ ÚSTROJÍ Vnitřní ucho obsahuje čidla, která nám umožňují stát vzpřímeně a pohybovat se rovnovážně Podle funkce se dělí :  na čidla pro vnímání polohy  čidla pro vnímání pohybu.

Rovnovážné ústrojí Čidla pro vnímání polohy Smyslové buňky jsou uložené ve dvou váčcích blanitého hlemýždě ve vrstvičce rosolovité hmoty spolu s krystalky vápenatých solí uvnitř předsíně labyrintu. Při změně polohy hlavy se krystalky vychylují a dráždí smyslové buňky, které vysílají signál do mozku. Čidla pro vnímání pohybu Smyslové buňky jsou uložené v ampulích tří polokruhových kanálků, které jsou na sebe kolmé. Kanálky jsou vyplněné kapalinou, která při pohybu dráždí buňky, které vysílají signál do mozku. Detail vnitřního ucha

Poruchy sluchu, onemocnění nedoslýchavost a hluchota – mohou být vrozené nebo vyvolané nemocí, poraněním, působením nadměrného hluku atd. Otitis media – zánět středního ucha, častý u dětí, bolestivý. Tinnitus – neustálé zvonění nebo pískání v uchu. Vertigo – porucha polokruhovitých kanálků vnitřního ucha způsobující pocit, že se okolí točí (závrať).

CITACE Ucho: levý ušní boltec. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Ucho: anatomie ucha. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: an_Ear_cs.svg Vnitřní ucho. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ny_labyrinth.svg