ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 DATUM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY II.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
První představitelé impresionismu
Anna Kostenko se narodila v roce 1975 v Kyjevě na Ukrajině, od roku 1991 žila
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
Abstraktní expresionismus
Moderní umělecké směry KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
Abstraktní umění 20. století.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Umělecké směry 20. století
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
IMPRESIONISMUS.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
OP – ART Optical art Optické umění
Poezie ve světové literatuře
ORFISMUS Jiří Salajka.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
3. Kompozice ve výtvarném umění
KUBISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Evropské umění počátku 20. století
Meziválečná doba Malíři.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Impresionismus Název školy
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_11_Lettrismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_11_Orfismus TEMA:Historie umění.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_12_Informel TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_18.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výtvarné umění I. Tematická oblast
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Piet Mondrian Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Křivonosková Kateřina
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Abstraktní umění Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

Orfismus ‚Krása se možná stane pro lidstvo nepotřebným pocitem a umění bude něčím na půl cestě mezi algebrou a hudbou.‘ – Gustave Flaubert, 1852

Anotace Hlavním účelem materiálu je motivace žáka k vlastní výtvarné činnosti na základě inspirace orfismem. Rozvíjí znalosti z dějin umění na základě prožitku a vlastní tvorby. Může sloužit také jako osnova výkladu učitele, případně podklad k tvorbě zápisků žáka. Podporuje mezipředmětové vztahy (výtvarná výchova, český jazyk a literatura). Je primárně určen pro předmět výtvarná výchova v druhém ročníku a sextě.

Z historie Orfismus (někdy také orfický kubismus) oficiálně vznikl odštěpením od kubismu v roce 1913 s berlínskou výstavou malíře Roberta Delaunaye Umělci čerpali inspiraci z analogie o metodice linií a barev a vytvářeli tak jakousi polyfonii – harmonie obrazu se odpoutala od umělcova temperamentu a podřídila se zákonům autonomní kompozice podobně jako v hudební skladbě Kladen důraz na rytmus - díla prostoupena hudebností na základě vizuálního dynamismu Na rozdíl od víceméně monochromatického a přísného kubismu onoho období byl orfismus výrazně poetický, barevný a životný.

Znaky Jednoduché a výstižné kompozice orfismu působily pohybem a vibrací, vířivým barevným rytmem světla a zvuku v odstupňovaných barvách točících se spirál a kruhů, symfonického výtvarného jazyka v často chromaticky odstupňovaných barvách Každá barva a odstín měly na plátně zvláštní úlohu, která byla včleněna do geometrických forem jako noty do osnovy hudební partitury. Vyvolávala dojem dynamického pohybu postupujícího v čase ve zdánlivé rotaci, jako kdyby se její prstence točily a vyluzovaly na obrazové ploše melodii přehlušující účinek geometricky vymezených segmentů.

Orfismus Poprvé takto označen1912 francouzským básníkem Guillaumem Apollinairem ve spojitosti s malbami Roberta Delaunaye připodobnil je k bájnému antickému hrdinovi Orfeovi, básníku, pěvci a hudebníkovi, tedy symbolu či představiteli blízkosti různých druhů umění konkrétní obrysy najdeme v dílech významného českého malíře a grafika Františka Kupky, jednoho ze zakladatelů abstraktního umění jeho blízký vztah k hudbě ho inspiroval k malířské tvorbě a technikám, jejichž pocitové charakteristiky se přibližují hudebním Orfismus lze tedy chápat jako umělecký směr, pokoušející se vyvolat jiným způsobem vjemy, dojmy a pocity identické či příbuzné s uměním jiného typu.

Robert Delaunay [delóné] (12. dubna 1886, Paříž října 1941, Montpellier, Francie) byl francouzský kubistický malíř, představitel abstraktního malířství Způsob práce analytického kubismu je nejzřetelnější na malbě Město Paříž z let (Paříž, Musée d'art moderne). po Salonu nezávislých následovala v letech účast na prvních dvou výstavách skupiny Der Blaue Reiter v Mnichově, kam ho pozval Vasilij Kandinskij. V této době se Delaunay přiklonil k abstraktnímu malířství, podobně jako Paul Klee. Tato dynamika barev vedla k dílům nazvaným Formes Circulares („Kruhové formy“) a Disques Simultanés („Simultánní terče“).

František Kupka ( 23. září 1871,Opočno – 24. června 1957,Puteaux, Francie) český malíř a grafik světového významu, jeden ze zakladatelů moderního abstraktního malířství Jeho vztah k hudbě se podílel na vzniku a realizaci dalšího nového výtvarného směru – orfismu Směr přibližující malířství jiným uměním (hudba, poezie). Převážnou část života žil ve Francii. Svým dílem se nesmazatelně zapsal do dějin české i světové výtvarné tvorby.

Inspirace pro tebe Připrav si čtvrtku nebo karton Temperové barvy nebo pastely Zajímavou hudební nahrávku Poslouchej hudbu a vytvoř svou hudebně- výtvarnou kompozici Inspiruj se orfismem Můžeš použít následující hudební odkazy: Vltavahttp:// Tokáta a fuga d mollhttp://

Zdroje NEZJIŠTĚNO. Orfismus [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Robert Delauny [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Orfismus [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. František Kupka [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrazový materiál - archiv autorky – studentské práce – zveřejněno se souhlasem autorů