Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Rozčlenění hudebního vývoje
Klasicismus v evropské hudbě
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Původ hudby, pravěk, starověk
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/01 Název materiálu: Artificiální a nonartificiální hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/08 Název materiálu: 40.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/06 Název materiálu: 30.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/19  Název materiálu: Rondo  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/17  Název materiálu: Leoš Janáček  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Test k ověření znalostí z HV
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/08
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/12
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
FILIP SMIČKA Prezentace pod vedením Mgr. Barbory Pacalové
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/06
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/19 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/14
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/10
Klasicismus
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/17
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/19
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

ANOTACE Škola :Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. ročník Klíčová slova: hudba-periodizace Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: charakterizuje znaky jednotlivých slohových období, orientuje se v časové chronologii vývoje vážné hudby, zařazuje skladatele do správného období vývoje vážné hudby Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:

Velmi stručný přehled dějin vážné hudby

Pravěk Hudba slouží jako dorozumívací prostředek, je součástí magických rituálů Vznikají první hudební nástroje vyrobené z přírodních materiálů (dřevo, kameny, kostěné flétny, dechové nástroje ze zvířecích rohů atp.) později také ze železu a bronzu (primitivní formy žesťových nástrojů)

Antika Hudba Řecka a Říma, do r. 476 n.l. Hudba součástí divadelních představení, olympijských her Nejstarší zachovalá hudební památka – Seikilova píseň (na náhrobku) Nástroje: kithara, lyra, syrinx, aulos, vodní varhany, bicí nástroje

Středověk 5.stol – 15.stol. Hudba se dělí na světskou a duchovní Duchovní hudba zastoupena GREGORIÁNSKÝM CHORÁLEM Světská hudba zastoupena písněmi TRUBADÚRÚ a TRUVÉRŮ Nástroje : pošetky, varhany, flétny, bubínky atd.

Renesance 15. – 17.stol. Dochází k velkému rozvoji POLYFONIE Ideální nástroj = lidský hlas Skladby 2 až 36 hlasé, různé hudební hříčky Rozdělení hlasů na soprán, alt, tenor, bas Skladatelé: Orlando di Laso, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic

Baroko 17.stol. – pol. 18.stol. Zdokonalení hudebních nástrojů Vzniká HOMOFONIE Zrovnoprávnění hudby vokální a instrumentální Líbivost melodií, v hudbě mnoho emocí Vzniká opera, instrumentální koncert, oblíbenou formou je FUGA

Oblíbené nástroje: varhany, cembalo Vznikají první orchestry Skladatelé: J.S.Bach, A. Vivaldi, G. F. Händel, A. Michna z Otradovic

Klasicismus pol. 18.stol – začátek 19.stol. Hlavní rysy: pravidelnost, uměřenost, řád, strohost Hudba velmi průzračná, čistá, většina skladeb v durových tóninách, přehledná hudební forma Vzniká SONÁTOVÁ FORMA skladatelé: W. A. Mozart, J. Haydn, L. van Beethoven

Romantismus 2.pol. 19.stol. – začátek 20.stol. Základní rysy: cit, individualita, duše Libuje si v bolesti, depresivních náladách Inspirace v lidové hudbě Hudba velmi citová, má silné emoce přenést na posluchače

Inspirace středověkými tématy, dálným orientem, pohádkami atd. Vzniká SYMFONICKÁ BÁSEŇ Zahraniční skladatelé: F. Chopin, F. Liszt, R. Wagner Čeští skladatelé: B. Smetana, A. Dvořák, J. Suk

IMPRESIONISMUS Konec 19.stol. – začátek 20.stol. Nejdůležitější hudební složka = barva Melodie útržkovité, hudba bez konkrétní formy, spíše dlouhý tok hudby přinášející různé nálady Snaha zachytit přítomný okamžik, vyjádřit jeho náladu Skladatelé: C. Debussy, M. Ravel