Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola :Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. ročník Klíčová slova: hudba-periodizace Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: charakterizuje znaky jednotlivých slohových období, orientuje se v časové chronologii vývoje vážné hudby, zařazuje skladatele do správného období vývoje vážné hudby Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Velmi stručný přehled dějin vážné hudby
Pravěk Hudba slouží jako dorozumívací prostředek, je součástí magických rituálů Vznikají první hudební nástroje vyrobené z přírodních materiálů (dřevo, kameny, kostěné flétny, dechové nástroje ze zvířecích rohů atp.) později také ze železu a bronzu (primitivní formy žesťových nástrojů)
Antika Hudba Řecka a Říma, do r. 476 n.l. Hudba součástí divadelních představení, olympijských her Nejstarší zachovalá hudební památka – Seikilova píseň (na náhrobku) Nástroje: kithara, lyra, syrinx, aulos, vodní varhany, bicí nástroje
Středověk 5.stol – 15.stol. Hudba se dělí na světskou a duchovní Duchovní hudba zastoupena GREGORIÁNSKÝM CHORÁLEM Světská hudba zastoupena písněmi TRUBADÚRÚ a TRUVÉRŮ Nástroje : pošetky, varhany, flétny, bubínky atd.
Renesance 15. – 17.stol. Dochází k velkému rozvoji POLYFONIE Ideální nástroj = lidský hlas Skladby 2 až 36 hlasé, různé hudební hříčky Rozdělení hlasů na soprán, alt, tenor, bas Skladatelé: Orlando di Laso, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
Baroko 17.stol. – pol. 18.stol. Zdokonalení hudebních nástrojů Vzniká HOMOFONIE Zrovnoprávnění hudby vokální a instrumentální Líbivost melodií, v hudbě mnoho emocí Vzniká opera, instrumentální koncert, oblíbenou formou je FUGA
Oblíbené nástroje: varhany, cembalo Vznikají první orchestry Skladatelé: J.S.Bach, A. Vivaldi, G. F. Händel, A. Michna z Otradovic
Klasicismus pol. 18.stol – začátek 19.stol. Hlavní rysy: pravidelnost, uměřenost, řád, strohost Hudba velmi průzračná, čistá, většina skladeb v durových tóninách, přehledná hudební forma Vzniká SONÁTOVÁ FORMA skladatelé: W. A. Mozart, J. Haydn, L. van Beethoven
Romantismus 2.pol. 19.stol. – začátek 20.stol. Základní rysy: cit, individualita, duše Libuje si v bolesti, depresivních náladách Inspirace v lidové hudbě Hudba velmi citová, má silné emoce přenést na posluchače
Inspirace středověkými tématy, dálným orientem, pohádkami atd. Vzniká SYMFONICKÁ BÁSEŇ Zahraniční skladatelé: F. Chopin, F. Liszt, R. Wagner Čeští skladatelé: B. Smetana, A. Dvořák, J. Suk
IMPRESIONISMUS Konec 19.stol. – začátek 20.stol. Nejdůležitější hudební složka = barva Melodie útržkovité, hudba bez konkrétní formy, spíše dlouhý tok hudby přinášející různé nálady Snaha zachytit přítomný okamžik, vyjádřit jeho náladu Skladatelé: C. Debussy, M. Ravel