Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část
Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_18_Vážná (artificiální) hudba 20. století (1. část) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: V 1. části žák získá poznatky o různých směrech, které se rozvíjely od počátku 20. století až do konce 2. světové války. Žák bude seznámen s osobnostmi, které byly těmito směry ovlivněny. Očekávaný výstup: Žák bude schopen alespoň několika větami povyprávět o jednotlivých směrech hudby 20. století. Druh učebního materiálu: Pracovní prezentace.
Vážná (artificiální) hudba 20. století Hudbu 20. století lze rozdělit na 2 období: 1.počátek 20. století – konec 2. světové války léta – současnost Jednotlivá období lze pak také rozčlenit na různé směry, kterými se hudba ubírala. Hudba 20. století se vyznačuje prudkými změnami.
Vážná (artificiální) hudba 20. století Ke směrům prvního období hudby 20. století patří: 1. POZDNÍ ROMANTISMUS -představitelé: Richard Strauss, Gustav Mahler 2. IMPRESIONISMUS -představitelé: Claude Debussy, Maurice Ravel 3. EXPRESIONISMUS -představitel: Arnold Schönberg 4. NOVÁ HUDBA VE FRANCII -představitel: Igor Stravinskij 5. NOVOKLASICISMUS -představitel: Paul Hindemith
1. POZDNÍ ROMANTISMUS Richard Strauss -německý hudební skladatel a dirigent -v Německu byl prohlašován za jednoho z největších hudebníků všech dob -jeho osobní i umělecký život byl šťastný -Dílo: opery Salome, Elektra, Růžový kavalír Gustav Mahler -hudební skladatel, narozený v židovské rodině na Vysočině -psal symfonie a písně
2. IMPRESIONISMUS Slovo impresionismus pochází z francouzského impression, což znamená dojem. Říká se, že hudba impresionistů je jako obraz. Vychází z romantismu. Impresionisty byli nazýváni i malíři, kteří chtěli na plátně zachytit tzv. prchavý okamžik. Claude Debussy -žil jako svobodný umělec a bohém -vytvořil nový hudební styl, který je zcela moderní -Dílo: Faunovo pozdní odpoledne Maurice Ravel -byl neuvěřitelně pilný a pracovitý -byl bytostí neromantickou -Dílo: Bolero
3. EXPRESIONISMUS Arnold Schönberg dvanáctitónová řada. Vytvořil svůj vlastní hudební systém, jehož základem je dvanáctitónová řada. Jednotlivé tóny poté očísloval a komponoval na základě číselných kombinací = DODEKAFONIE. Hudba expresionistická je založena na výrazu. Expresionismus je něco jako výrazově „hranatý“ a „vypjatý“. Dílo: Pierrot lunaire (Náměsíčný pierrot) Pierrot je postava francouzského divadla. Je to komická postava a objevuje se v pantomimě.
4. NOVÁ HUDBA VE FRANCII Igor Stravinskij -působil jako skladatel, klavírista a dirigent svých děl -Dílo: Svěcení jara
5. NOVOKLASICISMUS Paul Hindemith -hudební skladatel, violista, houslista, komorní hráč a pedagog -ovládal mnoho hudebních nástrojů
Vážná (artificiální) hudba 20. století Obrázky: Dostupné na Google na www:. la-musica-classica-in-steaming_post html Videa: Dostupná na Youtube na www:.