Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití nového učiva – množství tepla – do již naučeného učiva – změna skupenství. Souvislost s množstvím přijatého tepla na změně teploty a na změně skupenství. Změny skupenství látky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.16_zmeny_skupenstvi_latky Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
Např. VODA: pevné skupenství – led, sníh kapalné skupenství – kapal. Voda plynné skupenství – vodní pára !!Ve všech třech skupenstvích zůstává složení molekul stejné – dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku.!! Nebo PARAFÍN: Ve svíčce je pevné sk., po zapálení svíčky je kolem knotu část parafínu kapalná a to, co hoří, jsou páry parafínu.
Ve všech třech skupenstvích jsou molekuly v neustálém neuspořádaném pohybu. Jednotlivá skupenství se liší vzdálenostmi molekul a jejich vzájemným silovým působením. Za určitých podmínek dochází ke změně skupenství látky.
1) Jak se nazývají tři skupenství parafínu? 2) V čem se shodují a v čem se liší od sebe led, voda a vodní pára?
3) Popiš následující příklady změn skupenství: Vločka sněhu po dopadu na teplou dlaň, Kapka vody stříknutá na rozpálenou žehličku, Ledová kostka vhozená do limonády, Orosení sklenice, do které nalijeme velmi dobře vychlazenou minerálku
4) Jmenuj ze své zkušenosti příklady látek ve skupenství pevném, kapalném nebo plynném.
a) v plynném skupenství b) v kapalném skupenství c) v pevném skupenství
6) Popiš ze své zkušenosti změnu skupenství některých látek.
galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Karel Rauner, Josef Petřík, Fyzika 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]
1) Žáci navazují na učivo 6. ročníku. 2) Žáci si zopakují, co se naučili o změně skupenství látek. 3) Žáci vyjmenují tři skupenství a vysvětlí rozdíly. 4) Žáci řeknou jednu látku, která se může vyskytovat ve všech třech skupenstvích. 5) Žáci pojmenují názvy změn skupenství. 6) Žáci vysvětlí koloběh vody v přírodě. 7) Žáci odpovídají na otázky.