Sloh polymelodický Evropa Čechy Pojmy RENESANCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Název Renesance v Čechách
Číslo a název šablony klíčové aktivity
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Hana Kalousková
HUDBA V RENESANCI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
Renesance a humanismus
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Hudební renesance v Čechách
Vrcholná renesance III (církevní vokální hudba 2. pol. 16. stol.)
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Renesance 14. – 16. století.
Jakub Jan Ryba Česká mše vánoční
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
STŘEDOVĚK STŘEDOVĚK polovina 11. století–15. století RENESANCERENESANCE 16. století BAROKO BAROKO od 20. let 17. století–1750 KLASICISMUS KLASICISMUS.
Test k ověření znalostí z HV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Jazz a swing v české hudbě
Jan Jakub Ryba AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dějiny hudby a její osobnosti
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ročník
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Hudební renesance v Čechách
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Hudba Test Poslech POJMY
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
NONART 1. polovina 20.století
Hudební renesance v Čechách
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Sloh polymelodický Evropa Čechy Pojmy RENESANCE

R E N E S A N C E 15.–16. století přelom mezi středověkem a novověkem nástup měšťanstva, rozmach manufaktur, obchodu, námořnictva 1450 vynález knihtisku 1492 objevení Ameriky ideálem je všestranně vzdělaný člověk umění  renesance = znovuzrození – vědomé obrození kultury  humanismus – literární a společenské hnutí zajímající se o antiku  člověk je tvůrce a příjemce hudby, tvořivá osobnost skladatele  umění přináší smyslovou krásu, přirozenost, zpěvnost, živost

19 Bazilika svatého Petra, Řím 1

20 2

Vatikán

HUDBA, 1430–1600  byla provozována pro umělecké potěšení vybrané společnosti KAPELY (od kaple) – střediska tvorby a provozování polyfonie soubory provozující náročnou polyfonní hudbu ve dvorských kaplích velmožů při bohoslužbách, v chrámových kaplích, při procesích, pohřbech…  církevní koncily (Kostnice, Basilej, Florencie) festivaly hudby – představitelé duchovní a světské aristokracie byli provázeni svými hudebními soubory  proměna: melodie, rytmiky, harmonie, zvukového charakteru francouzský kontrapunkt + anglická harmonie + italská melodičnost

NIZOZEMSKÁ POLYFONIE, FRANKO-VLÁMSKÁ EPOCHA oblast Nizozemí – Holandsko, Belgie, Lucembursko a severní Francie představitelé Dufay, Ockeghem, Desprez, Obrecht, Palestrina, Lasso, Gastoldi, Giovanni Gabrieli, Tallis, Claudio Monteverdi…  funkce hudby – přispět k lesku slavnostních příležitostí korunovace, svatby…  vlastnosti hudby zpěvný charakter, srozumitelný text, harmonická libozvučnost, čtyřhlasá sazba hlasů – umístění, rozsah, charakter S A T B → rozvoj vokální polyfonie

SKLADEBNÉ DRUHY MŠE Palestrina missa Papae Marcelli (Kyrie) - YouTube Palestrina missa Papae Marcelli (Kyrie) - YouTube zhudebněné texty částí liturgie, které se v průběhu roku mění Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei MOTETO Orlandus di Lassus - Motet for 8 Voices - Osculetur me Osculo - YouTube Orlandus di Lassus - Motet for 8 Voices - Osculetur me Osculo - YouTube duchovní vícehlasá skladba MADRIGAL vícehlasá skladba na světský text (Petrarca), slouží k obveselení společnosti, milostná poezie VILLANELLA Affabre Concinui - Villanella Alla Napolitana – YouTubeVillanelle alla Napoletana – YouTube minuta vícehlasá světská skladba tanečního charakteru Affabre Concinui - Villanella Alla Napolitana – YouTubeVillanelle alla Napoletana – YouTube

NIZOZEMSKÁ HUDBA, FRANKO-VLÁMSKÁ EPOCHA Giovanni Pierluigi da Palestrina, 1525–1594 Orlando di Lasso, 1532–1594 Claudio Monteverdi, 1567–

GIOVANNI PIERLUIGI DA PALESTRINA  působil v Římě Cappella Sistina – papežova kapela v Sixtinské kapli Cappela Guilia – svatopetrská kapela palestrinovský styl melodie postupuje po malých krocích jednotlivé hlasy znějí na začátcích a koncích fráze libozvučně hudba zní klidně, plynoucí, vyrovnaně dílo: 100 mší, 300 motet, madrigaly poslech: Missa Papae Marcelli

MISSA PAPAE MARCELLI poslech: Kyrie, Sanctus  homofonie – Sanctus melodie je umístěna do vrchního hlasu, kterému jsou ostatní podřízeny, hlasy postupují v troj nebo čtyřzvucích  polyfonie – Kyrie jednotlivé hlasy jsou vedeny samostatně tak, aby vytvářely libozvučný celek

ORLANDO DI LASSO  působil v Itálii, Anglii, v dvorní kapele v Mnichově dílo : skladeb moteta, pašije, madrigaly poslech: Matona mia cara milostné vyznání německého vojáka italské krásce

ITÁLIE a ANGLIE JOSQUIN DESPREZ, 1455–1521  působil v Římě v papežské kapele, součastník Michelangela, známý po celé Evropě, složil 200 skladeb poslech: Sexti toni, Kyrie GIOVANNI GABRIELI, 1554–1613  působil v Benátkách THOMAS TALLIS, 1505–1585  dvořan Královské kaple, působil v Londýně poslech: Spem in alium, 8 sborů (pětihlasých) JOHN DOWLAND, 1563–1626  loutnista

ČECHY, dvorská hudební kultura Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic spisovatel, šlechtic, diplomat, hudebník  šlechtická kapela na hradě Pecka poslech: Qui confidunt in Domino 6 hlasé moteto Pražský komorní sbor, sbormistr Jaroslav Brych Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic – YouTube Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic – YouTube  dvorská kapela Rudolfa II. v Praze 1564–1621 6

ČECHY, městská a církevní hudební kultura  literátská bratrstva měšťané, řemeslníci – pěvecké sbory interpretující duchovní hudbu kancionály – zdobené zpěvníky duchovních písní  Collegium musicum, založeno 1616 v Praze hudební sdružení občanů  Jan Blahoslav, 1523–1571 Musica, první česky psaná učebnice hudební teorie  Jan Campanus Vodňanský, 1572–1622 rektor pražské univerzity, hudební skladatel, spisovatel poslech: Rorando coeli Jan Campanus Vodňanský - RORANDO COELI - YouTube Jan Campanus Vodňanský - RORANDO COELI - YouTube

Instrumentální hudba – taneční dvojice tanců pomalého a rychlého tempa  pavana - gagliarda Renaissance Dance, Pavane – YouTubeFLORIPARI - M. Praetorius - Gagliarda - YouTube MUSICA E BALLO RINASCIMENTALE ASS. CULT. TANZSCHUH - YouTubeMUSICA E BALLO RINASCIMENTALE ASS. CULT. TANZSCHUH - YouTube Svícnový tanec Gotické a renesanční variace_Danza Alegre.mp4 - YouTube  allemanda - courante nástroje loutna, kytara, harfa, klavicembalo, virginal, varhany viola da bracio, viola da gamba příčná flétna, šalmaj (hoboj), bomhart (fagot), krumhorn (křivý roh), cink

cink clavicembalo 78

OPAKOVÁNÍ POJMŮ Vybraný student, sedící zády k interaktivní tabuli, má vyslovit slovo/slova, jež se na tabuli objeví. Ostatní studenti pokládají vybranému otázky tak, aby dané slovo uhodl.

RENESANCE

VOKÁLNÍ

MŠE

KYRIE

SANCTUS

AGNUS DEI

MACHAUT

GIOVANNI PIERLUIGI

MISSA PAPAE MARCELLI

LASSO

MATTONA MIA CARA

MADRIGAL

VILLANELA

VODŇANSKÝ

RORANDO COELI

ARS ANTIQUA

ARS NOVA

HOMOFONIE

POLYFONIE

Citace obrázku 1. Galerie autora 2. Galerie autora 3. NEUVEDEN. Palestrina. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 4. NEUVEDEN. Orlando di Lasso. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 5. FRITZ-HABER-INSTITUT DER MPG. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6. VOZENILEK. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7. ROUAUD. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8. NEZNÁMÝ. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla. CD CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 1 pro gymnázia., str. 24. Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, Praha 2, 2003, ISBN