Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis (základní slohový postup) Název sady:Funkční styly.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Advertisements

Typografie formální úprava
ŠablonaIII/2 č íslo materiálu389 Jméno autoraMgr. Alena Krej č íková T ř ída/ ro č ník1. ro č ník Datum vytvo ř ení
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
POPIS teorie.
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
POPIS.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DM.  Dlouhodobý majetek  Dlouhodobý majetek je svým charakterem ur č en k dlouhodobému pou ž ívání ve firm ě (déle ne ž jeden rok) a zárove ň  musí.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Administrativní styl – útvary administrativního stylu Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Administrativní styl – písemnosti občanů Název sady:Funkční styly pro 2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Administrativní styl – úřední/obchodní dopisy Název sady:Funkční styly pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu Název sady:Funkční styly pro 2.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – styl odborných publikací, odborných časopisů a učebnic Název.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – referát Název sady:Funkční styly pro 2. ročník, obor Opravář.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – výklad Název sady:Funkční styly pro 2. ročník, obor Opravář.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Administrativní styl – styl úředního jednání Název sady:Funkční styly pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis osoby a charakteristika Název sady:Funkční styly pro.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - mluvené útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzd ě lávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0107 Název vzd ě lávacího materiálu: Ochranné.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - psané útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník,
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Název prezentace (DUMu)
Název prezentace (DUMu):
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
SLOH – popis statický líčení
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Popis - opakování a procvičování
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
POPIS Shrnutí učiva.
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis (základní slohový postup) Název sady:Funkční styly pro 2. ročník, obor Opravář zemědělských strojů, Mechanik opravář mot. vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:srpen 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE: Tato prezentace seznámí žáky s popisem a s druhy popis ů. Dozv ě dí se, jaký je rozdíl mezi popisem statickým a dynamickým, s užitím jazykových a stylistických prost ř edk ů. V záv ě ru se budou zabývat popisem p ř edm ě tu.

ZÁKLADNÍ SLOHOVÝ POSTUP POPIS

informuje o výsledcích pozorování úkolem je podat celkový obraz popisovaného p ř edm ě tu nebo jevu základní slohový postup, který zachycuje, jak osoby, zví ř ata č i v ě ci vypadají nebo jak se co d ě lá, tzn. popisuje vn ě jší znaky p ř edm ě tu, místa, osoby – popis statický, nebo popisuje pr ů b ě h d ě je (procesu, pracovního postupu) – popis dynamický

POPIS Podle ú č elu rozlišujeme: popis prostý – usiluje o co nejv ě tší názornost popis odborný – usiluje o co nejv ě tší p ř esnost popis um ě lecký, lí č ení (tzv. subjektivn ě zabarvený popis) – krom ě vý č tu znak ů vyjad ř uje též nálady a pocity, tj. jak to na nás citov ě zap ů sobilo

POPIS STATICKÝ nemá č asové uspo ř ádání, ale m ě l by být ut ř íd ě n tak, aby si č tená ř (poslucha č ) mohl vytvo ř it p ř edstavu odpovídající skute č nosti d ů ležité je uspo ř ádání popisovaných jev ů – p ř i popisu je t ř eba vycházet od nejd ů ležit ě jšího k mén ě d ů ležitému, od nápadného k mén ě nápadnému postupujeme plynule vždy ur č itým sm ě rem, nap ř. zdola nahoru, zprava doleva apod. p ř i popisu se vyjad ř ujeme výstižn ě, názorn ě, p ř esn ě, tzn. užíváme výstižná a p ř esná pojmenování nem ě l by být jednotvárný, proto je t ř eba volit r ů zná slovesa a využívat i p ř irovnání, která mohou pomoci v ě tší názornosti p ř i popisu je vhodné si nejd ř íve vypracovat osnovu, která nám pom ů že dodržovat výše uvedené zásady

POPIS STATICKÝ Jednotlivé č ásti statického popisu mají obsahovat: úvod – seznámení s p ř edm ě tem (jevem, místem, osobou) hlavní č ást – popis jednotlivých č ástí ve zvoleném po ř adí ( nejd ř íve popisujeme hlavní nejnápadn ě jší rysy, pak dopl ň ujeme podrobnosti, nakonec uvedeme zvláštnosti, pop ř ípad ě zajímavé detaily) záv ě r – ú č el, využití, celkový dojem apod. Popis m ů že být dopln ě n obrázky, grafy, schématy, tabulkami apod.

POPIS STATICKÝ Jazykové a stylistické prost ř edky: r ů zná podstatná jména (pojmenování jev ů ) r ů zná p ř ídavná jména (pojmenování vlastností, č asto hodnotící) n ě kolikanásobné v ě tné č leny, p ř edevším n ě kolikanásobný p ř ívlastek, nap ř. krásná, ale drahá kytice, bílé a zelené kostky apod. n ě kolikanásobný p ř edm ě t, nap ř. prohlížet si obrazy a sochy n ě kolikanásobné p ř íslove č ní ur č ení, nap ř. velice rád a č asto chodím do kina i do divadla postupn ě rozvíjející p ř ívlastky, nap ř. st ř ední pr ů myslová škola, st ř ední odborné u č ilišt ě p ř irovnání, r č ení a jiná obrazná pojmenování

POPIS DYNAMICKÝ popisuje pr ů b ě h d ě je d ů ležitá jsou r ů zná slovesa, zejména plnovýznamová), která ozna č ují jednotlivé č innosti bližší okolnosti d ě j ů nebo vlastností vyjad ř ují p ř íslovce č asu a zp ů sobu, nap ř. p ř edtím, p ř esn ě, n ě kdy, odlišn ě apod. dále se užívají p ř íslove č ná ur č ení a vedlejší v ě ty p ř íslove č né, p ř irovnání, r č ení a jiná obrazná pojmenování

POPIS PŘEDMĚTU míní se tím popis n ě jaké v ě ci, p ř ístroje apod., ale ř adí se sem i popis um ě leckého díla d ů ležitý je p ř esný a výstižný vý č et vlastností a znak ů daného p ř edm ě tu, užití jednozna č ných pojmenování nejd ů ležit ě jší je pestrý výb ě r r ů zných podstatných a p ř ídavných jmen pro zpest ř ení je vhodné užít r ů zná p ř irovnání

POPIS PŘEDMĚTU - OSNOVA úvod – seznámíme č tená ř e (poslucha č e) s popisovaným p ř edm ě tem jako celkem, sd ě líme jeho p ř ednosti; zd ů vodníme, pro č o n ě m píšeme hlavní č ást (sta ť ) – popisujeme velikost, tvar, pop ř. barvu, dále popíšeme jednotlivé č ásti a další zvláštnosti záv ě r – uvedeme užití, za ř azení, souhrnný vý č et hlavních p ř edností, p ř ípadn ě nedostatk ů, vyjád ř íme vlastní názor, nap ř. jaký máme k dané v ě ci vztah, názor na vzhled, funk č nost daného p ř edm ě tu, pop ř. jak se nám um ě lecké dílo líbí; popis kon č ívá vystižením významu funkce popisovaného p ř edm ě tu, p ř ípadn ě jeho doporu č ením

POPIS PŘEDMĚTU pokud popisujeme n ě jaký p ř ístroj, bývá sou č ástí popisu i zp ů sob užití, tj. jak se p ř ístroj uvádí do chodu a jak se vypíná, jaké m ů že plnit funkce, p ř ípadn ě jaká je nutná údržba apod.

ZÁPIS: POPIS Informuje o výsledcích pozorování – úkolem je podat celkový obraz popisovaného p ř edm ě tu nebo jevu. Popis statický – popisuje vn ě jší znaky, jak n ě kdo nebo n ě co vypadá. Popis dynamický – popisuje pr ů b ě h d ě je, jak n ě co funguje. Rozlišujeme: popis prostý popis odborný popis um ě lecký (lí č ení)

Popis p ř edm ě tu – popis n ě jaké v ě ci, p ř ístroje. D ů ležitý je p ř esný a výstižný vý č et vlastností a znak ů daného p ř edm ě tu, užíváme jednozna č ná pojmenování, r ů zná podstatná a p ř ídavní jména, p ř irovnání. Osnova: úvod – sta ť – záv ě r. Sou č ástí popisu p ř ístroje bývá i zp ů sob užití.

OTÁZKY PRO OPAKOVÁNÍ 1. Co je popis, o č em informuje? 2. Jaký je rozdíl mezi popisem statickým a dynamickým? 3. Jaké druhy popis ů rozlišujeme? 4. Č eho si všímáme u popisu p ř edm ě tu, jaké prost ř edky užíváme? 5. Co je sou č ástí popisu p ř ístroje?

POPIS ZDROJE: SOCHROVÁ Marie. Č eský jazyk v kostce pro st ř. školy. Havlí č k ů v Brod: Fragment, 2007, ISBN Odmaturuj z č eského jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN ŠTIKOVÁ Stanislava. Písemná a elektronická komunikace 2 a 3. Nakl. Ing. Stanislava Štiková – Korespondent, Plze ň 2007 HANZOVÁ, Marie, SCHNEIDEROVÁ, Eva. Klí č ke slohu. Praha: Albatros, 2007, ISBN 978–80–00 –