Úvod do programování 9. hodina RNDr. Jan Lánský, Ph.D. Katedra informatiky a matematiky Fakulta ekonomických studií Vysoká škola finanční a správní 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Programování 4. hodina RNDr. Jan Lánský, Ph.D. Katedra informatiky a matematiky Fakulta ekonomických studií Vysoká škola finanční a správní 2015.
Advertisements

Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Úvod do programování 5. hodina RNDr. Jan Lánský, Ph.D. Katedra informatiky a matematiky Fakulta ekonomických studií Vysoká škola finanční a správní 2015.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín VY_32_INOVACE_M_11 Obrázkové řady, logika Zpracovala: Mgr. Květoslava Štikovcová Číslo.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Úvod do programování 7. hodina
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Hledání nejvyšších a nejnižších hodnot
Přetěžování Datové typy.
Uživatelem definované datové typy
Barva světla, šíření světla a stín
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
8.1.2 Podprostory.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Maďarská metoda Kirill Šustov Michal Bednář Stanislav Běloch
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Zlomky Složené zlomky..
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Běžné reprezentace grafu
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Těžiště a stabilita těles
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Příkon, výkon, účinnost, účinník, elektroměr, harmonická
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Optimální pořadí násobení matic
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Typy Oken, Zobrazení a Konfigurace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
VY_32_INOVACE_VJ36.
Matematické pexeso Hra určená k opakování či procvičování učiva
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Rovnice HRA.
Dynamické programování Úloha batohu neomezená
Matematika + opakování a upevňování učiva
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Informatika – Základní operace s buňkami
20.1 Malá násobilka - násobení
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Úvod do programování 9. hodina RNDr. Jan Lánský, Ph.D. Katedra informatiky a matematiky Fakulta ekonomických studií Vysoká škola finanční a správní 2015

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina2 Umíme z minulé hodiny Soubory Textové (= textový režim přístupu) StreamReader, StreamWriter Binární (= binární režim přístupu) BinaryReader, BinaryWriter Syntax Čtení ze souboru a zápis do souboru Správa souborového systému Directory, File, Path, FileInfo

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina3 Cíle hodiny Syntax Dvojrozměrné pole Pole polí String.Split() Algoritmy Násobení řádku matice konstantou Prohození dvou řádků matice Součet matic Součin matic ASCII Art

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina4 Dvojrozměrné pole - Motivace Pole slouží k uchovávání hodnot, jejichž význam je podobný Jednorozměrné pole – pořadí prvků Dvojrozměrné pole – prvky lze uspořádat dle více dimenzí Prostorové a časové dimenze Vícerozměrná pole – vzácná, více dimenzí (lze je snadno odvodit z dvojrozměrných) Známe Nebudeme probírat Cíl hodiny

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina5 Dvojrozměrné pole - Využití Matice Hrací plocha pro hry Piškvorky, šachy, sudoku, miny, pexeso, … 2D PC hry: arkády, strategie, RPG, … Jednorozměrné pole použité v čase Losování sportky v různé týdny Jednorozměrné pole použití pro více osob (míst, …) Hody kostkou více hráči, Naměřené teploty v čase z více měřících stanic Jemnější granularita dimenze Naměřené teploty v daný den a čas

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina6 Dvojrozměrné pole - deklarace int[,] – Počet čárek = počet dimenzí – 1 Vytvořit prázdné new int[r1, r2] Inicializovat prvky hodnoty ve složených závorkách oddělené čárkou Nejvíce zanořený je vnitřní rozměr Neplést s polem polí: int[][] Rozměry pole 2x Pole p

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina7 Dvojrozměrné pole přístup k prvkům Indexy odděleny čárkou Vnější rozměr pole Vnitřní rozměr pole Výpis pole na obrazovku Další řádek Řádek - vnější rozměr Sloupec - vnitřní rozměr

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina8 Pole: Násobilka Vnější rozměr pole j Vnitřní rozměr pole i

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina9 Piškvorky 6 7X 8OX 9O 10OX Vnější rozměr pole Vnitřní rozměr pole Nově vytvořené prvky pole máji hodnotu Nic, je první v deklaraci výčtového typu Zobrazena jen část hracího pole

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina10 Matice – násobení řádku konstantou Původní matice M Proměnné by neměly začínat velkými písmeny. V případě matic je značení velkými písmeny tak vžité, že je možné i pro proměnné [0,0] [0,1] [0,2] [1,0] [1,1] [1,2] [2,0] [2,1] [2,2] Obrázky matic: Wolfram Alpha, stejná syntax jako v C# V Matematice index 1,2,3 Matice M, která má vynásobený řádek 0 hodnotou 4

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina11 Matice – násobení řádku konstantou 4* = j = *2 = 8 4*6 = 24 4*5 = 20 Horní barva: konstanta Dolní barva: prvek matice Na vybraném řádku 0 postupně vynásobíme hodnoty všech prvků konstantou 4 Cyklus prochází sloupce vnitřní rozměr – řídí j radek = 0

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina12 Matice – prohození dvou řádků Původní matice M [0,0] [0,1] [0,2] [1,0] [1,1] [1,2] [2,0] [2,1] [2,2] Obrázky matic: Wolfram Alpha, stejná syntax jako v C# V Matematice index 1,2,3 Matice M, která má prohozené řádky 2 a 0

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina13 Matice – prohození dvou řádků j = Cyklus prochází sloupce vnitřní rozměr – řídí j Výměna prvků A[r1, j] a A[r2, j] r1 = 0 r2 = 2

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina14 Součet matic M1 + M2 [0,0] [0,1] [0,2] [1,0] [1,1] [1,2] [2,0] [2,1] [2,2] Obrázky matic: Wolfram Alpha, stejná syntax jako v C# V Matematice index 1,2,3

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina15 Součet matic Rozměry matic si musí odpovídat. Jinak vrátíme matici 0x0 Rozměr výsledku bude jako rozměr A (tedy i B) Sčítáme prvky na stejné pozici v A i B Dva vnořené cykly: řádky pak sloupce

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina16 Součet matic = j = i= 0 1 2i= i = 0 žlutá až oranžová i = 1 modrá i = 2 červená

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina17 Matice - součin M1 * M2 [0,0] [0,1] [0,2] [1,0] [1,1] [1,2] [2,0] [2,1] [2,2] Obrázky matic: Wolfram Alpha, stejná syntax jako v C# V Matematice index 1,2,3

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina18 Součin matic Počet sloupců A se musí rovnat počtu řádků B Výsledek má stejně řádků jako matice A a sloupců jako matice B Skalární součin i-tého řádku A s j-tým sloupcem B Tři vnořené cykly: 1.řádky A 2. sloupce B 3. sloupce A a řádky B Postupně přičítáme jednotlivé násobky tvořící skalární součin

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina19 Součin matic *235= k = j = i= 0 1 2i= Prvek je skalární součin řádku A a sloupce B Horní barva: řádek A Dolní barva: sloupec B vys[0,0] = 2 * * * 5 = 17 vys[2,2] = 4 * * * 3 = 60 k k k je řídící proměnná skalárního součinu

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina20 ASCII Art Jaký obrazec vytvoří ? Minimální ze 4 vzdáleností od okrajů Sudá – tečka Lichá - mezera

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina21 ASCII Art - Výsledek Velikost lichá Velikost sudá Jsou to čtverce co do počtu znaků

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina22 Pole polí - Motivace Dvojrozměrné pole n x m lze chápat jako pole, které obsahuje n polí délky m Pole polí – pole n x ? je pole, které obsahuje n polí (obvykle) různé délky Pole textových řetězců (každý textový řetězec je pole) Návratová hodnota funkce Directory.GetFiles Návratová hodnota funkce String.Split Znát aspoň pasivně, některé funkce je vrací

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina23 Pole polí - deklarace Pole obsahující 11 polí Naplníme částí malé násobilky Trojúhelník (naše volba), postupně zvětšujeme velikost jednotlivých polí Každé vnitřní pole je různě velké GetLength(1) Je chyba pp[i, j] je chyba int [,] je dvojrozměrné pole int [][] je pole polí

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina24 Pole polí - trojúhelník Vnější rozměry polí pp[i] j Vnitřní rozměr pole i

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina25 GetFiles Vrátí názvy souborů v zadaném adresáři Jen název souboru bez cesty H8.exe 1H8.pdb 2H8.vshost.exe Vnitřní rozměr pole i Vnější rozměry polí ss[i] Délky řetězců j

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina26 Split Absolutní cesta k aktuálnímu adresáří Řetězec rozdělíme na řetězce podle zadaného oddělovače (u nás lomítko odděluje adresáře). Dostaneme pole adresářů, které se nacházejí v cestě od kořene k aktuálnímu adresáři Upg 1hodina9 2split 3bin 4debug Vnitřní rozměr pole i Vnější rozměry polí ss[i] Délky řetězců j

Jan LánskýÚvod do programování 9. hodina27 Zpětná vazba Objevili jste ve slajdech chyby? Včetně pravopisných Nechápete nějaký slajd? Je příliš obtížný, nesrozumitelný? Máte nějaký nápad na vylepšení? Anonymní formulář Odeslání za pár vteřin