 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k prohloubení naučených znalostí. Žák využívá znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice. Kosmonautika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kosmonautika.
Advertisements

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
oblaka Venuše dobře odrážejí sluneční svit a proto je tato planeta ve vhodné poloze po Slunci a Měsíci nejjasnějším tělesem na obloze Večernice někdy.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_20_ Dalekohledy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na znalosti ze zeměpisu. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
První lety do vesmíru Vaše jméno. První let do vesmíru 4. října 1957 SSSR – kosmodrom Bajkonur raketa R-7 vynesla družici Sputnik 1.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_ 32_INOVACE_1809_V.tělesa Téma: Vesmírná tělesa Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_319_Hubbleův teleskop Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Přistání člověka na Měsíci
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Elektromotor a jeho využití
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
VY_32_INOVACE_
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Nafukovací kosmické stanice
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
Hustota-výpočet objemu
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Astronomické jednotky délky
Název materiálu: Výzkum vesmíru
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Měsíc Měsíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Souhrnné opakování-VESMÍR
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Hustota-výpočet objemu
Země ve vesmíru.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
VI. ročník ZŠ (praktická)
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Jupiter Sluneční soustava Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k prohloubení naučených znalostí. Žák využívá znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice. Kosmonautika Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 03/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.12_kosmonautika Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

 sovětský Sputnik 1,  vypuštěný v r. 1957,  hladká kovová koule o průměru 58 cm,  čtyři antény,  hmotnost do 100 kg

 různé tvary i velikosti,  některé připomínají obrovské rotující válce,  jiné vypadají jako krabice s „křídly“ o rozpětí až 20 m,  hmotnosti dosahují až tisíce kilogramů,  nápadné radiové antény,  panely slunečních baterií, které její přístroje napájejí elektrickým proudem,  v současné době na oběžné dráze několik tisíc aktivních družic

1) Spojové (komunikační) družice – přenášejí mezi kontinenty televizní programy, telefonní hovory, počítačová data. 2) Navigační družice – slouží k určování přesné polohy lodí a letadel s přesností až na 10 m. 3) Meteorologické družice – napomáhají předpovědi počasí. 4) Družice k dálkovému průzkumu Země, pořizující pravidelné snímky jejího povrchu.

5) Astronomické a geodetické družice – slouží k různým vědeckým účelům, sledují kosmické objekty. 6) Špionážní (zpravodajské) družice – hlídají, zda se některý stát nepřipravuje tajně na válku a kontrolují dodržování mezistátních dohod. atd.

Spojová (komunikační) družice

Navigační družice

Meteorologická družice

Družice DSP detekují střely, vesmírné starty a nukleární detonace. Každá z družic má hodnotu přibližně 250 miliónů dolarů. Součástí severoamerického obranného systému

 Družice sleduje vesmírné zdroje vysokých energií, jako jsou černé díry, gama záblesky a aktivní galaktická jádra.  K tomu slouží její dva rentgenové, optický a gama detektor.  Díky tomu je možno sledovat vesmírné objekty na velkém rozsahu vlnových délek současně.

 Sonda GOCE důkladně měří Zemi.  To umožní zkoumat nitro Země a vytvořit dokonalý model tvaru planety.  Odchylku tvaru Země od geoidu bychom po skončení mise sondy měli znát s přesností 1 až 2 cm. Družice GOCE-délka 5m, šířka 1m, hmotnost 1050 kg

 vypuštěn pomocí amerického raketoplánu Discovery v r. 1990,  zrcadlový dalekohled o průměru 2,4 m,  v ohnisku několik citlivých kamer a detektorů,  detailní snímky řady mlhovin a vzdálených galaxií,

Jeden z nejznámějších obrázků Hubbleova dalekohledu tzv. sloupy stvoření, oblast v Orlí mlhovině, ve které se rodí nové hvě zdy.

 Měsíční (lunární) sondy  Meziplanetární (interplanetární) sondy  Solární sondy-zkoumající bližší okolí Slunce  Planetární sondy  Kometární sondy  Mezihvězdné sondy

Program Kaguja ( )  lunární nejkomplexnější mise japonské agentury JAXA (od dob projektu Apollo) Program Luna ( )  mise Sovětského svazu  z 24 misí 15 úspěšných Program Pioneer ( )  Americké mise zaměřené na výzkum Měsíce, později i obřích planet atd.

Měsíční sonda Kaguja (japonská)

Dvojčata NASA, měsíční sondy projektu (GRAIL) odstartovala z mysu Canaveral na Floridě v sobotu 10. září 2011 k detailnímu studiu Měsíce.

 Voyager 1 a 2-detailní průzkum povrchu všech velkých planet sluneční soustavy a jejich některých měsíců,  Mariner 2-zkoumala Venuši  Veněra – úspěšný průzkum Venuše  Viking-průzkum Marsu

Voyager 2

 historicky první let kosmonauta J.A. Gagarina duben1961 na kosmické lodi Vostok 1  lety na Měsíc Apollo 8,10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  programy SSSR-Vostok, Voschod, Sojuz, Saljut, Mir  programy USA-Mercury, Gemini, Apollo, Skylab, STS, Orion  atd.

 Sojuz 1(1967)-selhání padákového systému  Sojuz 11(1971)-předčasné otevření odvzdušňovacího ventilu modulu  Apollo 1(1967)-vzplanutí interiéru kosmického modulu (důsledek el. zkratu)  Challenger (1986)-exploze externí palivové nádrže  Columbia (2003)-rozpad raketoplánu 15 minut před plánovaným přistáním

 sestaveny na oběžné dráze Země,  určené k dlouhodobému pobytu a výzkumu kosmonautů,  americký Skylab,  sovětský Mir  Mezinárodní kosmická stanice ISS

Mezinárodní vesmírná stanice ISS (2009)

 místo se souborem pozemních zařízení, potřebných ke startu raket,  v dostatečné vzdálenosti od obydlených míst,  velmi rozsáhlý,  co nejblíže rovníku

Odpalovací rampa ve Francouzské Guyaně

Amerika - Kennedyho vesmírné středisko, ED – Kalifornie, ostrov Wallops, Alcantara – Brazílie Evropa – Volgograd, ponorka v Barentsově moři – Rusko Asie – Bajkonur – Kazachstán, Jasnyj – Rusko, atd.

Apollo 11 Voyager 2 Sputnik 1

napájejí přístroje el. proudem světelným zdrojem fotografování zahřívají přístroje proti zamrznutí

komunikační hlídkové špionážní letecké

Měsíc Mars Komety Zemi

Marinerův dalekohled Columbijský dalekohled Hubblův dalekohled

planetární geodetická měsíční mořská kometární

Tušima Yamaha Kaguja

Magellan Veněra Viking Venus Luna

raketodrom kosmodrom startodrom

Volgograd Alcantara Bajkonur

doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN galerie office [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] GOES_8_Spac0255.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/GOES_8_Spac0255.jpg/250px- GOES_8_Spac0255.jpg [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ]

1) Prezentace slouží k prohloubení znalostí. 2) Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o výzkumu kosmického prostoru v literatuře nebo na internetu. 3) Žák zná název první umělé družice Země (sovětský Sputnik 1). 4) Obecný popis současných družic. 5) Žák vyjmenuje účely družic (způsoby použití). 6) Hubblův kosmický dalekohled (stručně). 7) Žák vyjmenuje některé druhy sond, pilotované kosmické lety. 8) Kosmické havárie. 9) Orbitální stanice. 10) Kosmodrom, nejznámější kosmodromy. 11) Žák odpoví na otázky-žák vybírá správné odpovědi.