Nejstarší literární památky Odhadneš podle obrázků, odkud pocházejí nejstarší dochované literární památky? Mezopotámie Egypt Čína, Indie, Persie starověké.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.3.1.
Advertisements

Písmo svaté Bible (biblos= kniha knih), Písmo svaté vznikala 1500 let
Téma: Středověká literatura
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Zacharová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
38.1 Nejstarší literární památky
Náboženská literatura
Světová náboženství.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Obecné poučení o literatuře
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_08.
Identifikátor materiálu: EU –
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Evropská středověká literatura
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Syropalestina.
POČÁTKY SVĚTOVÉ LITERATURY
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Mgr. Jaroslav Křápek. Tato prezentace si klade za cíl přiblížit na několika příbězích, a to především na skladbě Narkissos a Échó, rozsáhlé a velkolepé.
Doporučená literatura I. Mircea Eliade: Mýty, sny a mystéria, Praha 1998 (Oikúmené) Mircea Eliade: Dějiny náboženského myšlení I - III, Praha 1995 (Oikúmené)
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
K ŘESŤANSTVÍ. M APA KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ Monoteistické náboženství Vznik v 1. – 2. st. n. l. Soustředěno kolem života Ježíše z Nazaretu Vzniklo z židovství.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Počátky písemnictví na našem území
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Úvod do starověku; Vznik písma
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Víra, náboženství, církve, sekty 3 – Křesťanství
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověká literatura.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
STAROVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA (ANTICKÁ)
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
Transkript prezentace:

Nejstarší literární památky Odhadneš podle obrázků, odkud pocházejí nejstarší dochované literární památky? Mezopotámie Egypt Čína, Indie, Persie starověké Řecko a Řím + hebrejská literatura

Co již víme o vzniku literatury? Literatura vznikala nejprve (v dobách pravěku) ve formě ústní slovesnosti. -při magických obřadech pronášeli lidé zaklínadla a zaříkávadla -obřady se postupně rozšiřovaly a doprovázely pak každou významnou událost v životě lidí (např. narození, svatbu, vítání jara) → vznikaly lyrické písně -životní zkušenosti vkládali lidé do pořekadel, přísloví a pranostik -z představ o vzniku světa, o jeho zákonitostech a o osudu člověka vznikly mýty, dlouho předávané pouze ústním podáním - až do doby, kdy člověk objevil a naučil se používat písmo → rozvoj psané literatury (zhruba od 4. tisíciletí př. n. l., nejprve hlavně pracovní záznamy o obdělávání půdy, náboženské texty, postupně vzniká i umělecká literatura)

Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Mezopotámie -Sumerové -klínové písmo -Epos o Gilgamešovi Čína, Indie, Írán (Persie) -posvátné knihy hinduistického náboženství (védy) -eposy Mahábhárata a Rámájama -rozsáhlá sbírka čínské lidové poezie Kniha písní -čínští básníci: LI PO ( ), TU FU ( ) Egypt -hieroglyfické písmo -zejména literatura lyrická (hymny, milostné písně, náhrobní básně), naučná a zábavná Hebrejská literatura (židovská) -prostředníkem mezi starými civilizacemi Předního Východu a Evropou -kniha knih BIBLE Antická literatura = literatura starověkého Řecka a Říma Literatura v psané podobě vznikala asi od 4. tisíciletí př. n. l. Nový zákon -v 1. a 2. stol. n. l. - základem křesťanství -věnován životu a působení Ježíše Krista -4 evangelia (Janovo, Markovo, Matoušovo a Lukášovo), epištoly (listy apoštolů), Zjevení svatého Jana = Apokalypsa (vyprávění o předpokládaném konci světa a posledním soudu) Nový zákon -v 1. a 2. stol. n. l. - základem křesťanství -věnován životu a působení Ježíše Krista -4 evangelia (Janovo, Markovo, Matoušovo a Lukášovo), epištoly (listy apoštolů), Zjevení svatého Jana = Apokalypsa (vyprávění o předpokládaném konci světa a posledním soudu) Starý zákon -asi stol. př. n. l. -hebrejské náboženské texty, historie a duchovní vývoj Palestiny od nejstarších dob k počátkům křesťanství (příběhy např. o stvoření světa, o Adamovi a Evě, o potopě světa, …) -Tóra (Pět knih Mojžíšových), Proroci, básnické knihy Žalmy, Jób, Přísloví, Pět svitků (Píseň písní), … Starý zákon -asi stol. př. n. l. -hebrejské náboženské texty, historie a duchovní vývoj Palestiny od nejstarších dob k počátkům křesťanství (příběhy např. o stvoření světa, o Adamovi a Evě, o potopě světa, …) -Tóra (Pět knih Mojžíšových), Proroci, básnické knihy Žalmy, Jób, Přísloví, Pět svitků (Píseň písní), …

Co si řekneme nového? Antická literatura = literatura starověkého Řecka a Říma Řecko stol. př. n. l. (do expanze Říma) epika ústní lidová slovesnost – mýty eposy Ilias a Odyssea (8.-7. stol. př. n. l.) – údajným autorem Homér bajky – otrok Ezop lyrika milostné básně – Sapfo (7.-6. stol. př. n. l.) o víně, ženách, zpěvu – Anakreón (6. stol. př. n. l.) drama tragédie a komedie autoři: Aischylos ( př. n. l.) – Oresteia Sofoklés (asi př. n. l.) – Král Oidipus Eurípidés ( př. n. l.) – Médeia, Elektra Aristofanés (asi př. n. l.) – Jezdci, Žáby Řecko stol. př. n. l. (do expanze Říma) epika ústní lidová slovesnost – mýty eposy Ilias a Odyssea (8.-7. stol. př. n. l.) – údajným autorem Homér bajky – otrok Ezop lyrika milostné básně – Sapfo (7.-6. stol. př. n. l.) o víně, ženách, zpěvu – Anakreón (6. stol. př. n. l.) drama tragédie a komedie autoři: Aischylos ( př. n. l.) – Oresteia Sofoklés (asi př. n. l.) – Král Oidipus Eurípidés ( př. n. l.) – Médeia, Elektra Aristofanés (asi př. n. l.) – Jezdci, Žáby Řím 3.stol. př. n. l stol. n. l. literatura silně ovlivněna řeckými vzory latina drama Plautus (asi př. n. l.) – Lišák Pseudolus básnictví Vergilius (70-19 př. n. l.) – epos Aeneis Ovidius (43 př. n. l. – 18 n. l.) – Proměny, Umění milovat naučná literatura Cicero (106 – 43 př. n. l.) – řečnictví Seneca (4 př. n. l. – 65 n. l.) – filozofie dějepisectví Gaius Julius Caesar ( př. n. l.) – Zápisky o válce galské Tacitus (asi ) – Letopisy próza Petronius (asi 27-66) – román Satirikon epigramy Martialis (asi ) Řím 3.stol. př. n. l stol. n. l. literatura silně ovlivněna řeckými vzory latina drama Plautus (asi př. n. l.) – Lišák Pseudolus básnictví Vergilius (70-19 př. n. l.) – epos Aeneis Ovidius (43 př. n. l. – 18 n. l.) – Proměny, Umění milovat naučná literatura Cicero (106 – 43 př. n. l.) – řečnictví Seneca (4 př. n. l. – 65 n. l.) – filozofie dějepisectví Gaius Julius Caesar ( př. n. l.) – Zápisky o válce galské Tacitus (asi ) – Letopisy próza Petronius (asi 27-66) – román Satirikon epigramy Martialis (asi )

Procvičení a příklady Seřaď chronologicky jednotlivá díla, urči jejich autora (je-li znám) a přiřaď správnou ukázku: Jedna vdova měla slepici a ta jí každý den snášela vajíčko. Žena se domnívala, že bude-li jí dávat více žrát, slepice bude snášet dvakrát denně. A tak to dělala, ale slepice ztloustla a nesnášela pak už ani jednou denně. Chci jen neškodnou lásku a přípustné zálety líčit, nebude tedy v mé básni tajit se nějaký hřích. Snaž se především najít, nač chtěl bys upnout svou lásku, kdo, jsa nováček ještě, poprvé nyní jdeš v boj; dalším úkolem tvým je milenou dívku získat; třetím, aby tvá láska trvala po dlouhý čas. Chci jen neškodnou lásku a přípustné zálety líčit, nebude tedy v mé básni tajit se nějaký hřích. Snaž se především najít, nač chtěl bys upnout svou lásku, kdo, jsa nováček ještě, poprvé nyní jdeš v boj; dalším úkolem tvým je milenou dívku získat; třetím, aby tvá láska trvala po dlouhý čas. I mluví šenkýřka k němu, ke Gilgamešovi: „Kam běžíš, Gilgameši? Život, jejž hledáš, nenalezneš! Když bozi stvořili lidstvo, smrt lidstvu dali v úděl, život však do svých rukou si vzali. Ty, Gilgameši, žaludek si naplň, ve dne i v noci buď stále vesel!“ I mluví šenkýřka k němu, ke Gilgamešovi: „Kam běžíš, Gilgameši? Život, jejž hledáš, nenalezneš! Když bozi stvořili lidstvo, smrt lidstvu dali v úděl, život však do svých rukou si vzali. Ty, Gilgameši, žaludek si naplň, ve dne i v noci buď stále vesel!“ S posupným pohledem na ně jim důvtipný Odysseus řekl: „Mysleli jste si, vy psi, že já už se z krajiny trojské nevrátím domů? A proto jste trávili tady mé jmění, k ženám sloužícím zde jste násilně léhali v lůžko, mně jste sváděli ženu, ač sám jsem byl naživu ještě, nic jste se nebáli bohů, co sídlí na širém nebi, nic, že v budoucnu lidé vás budou stíhati hněvem? Proto teď veskrze všem jsou zchystána osidla zkázy!“ S posupným pohledem na ně jim důvtipný Odysseus řekl: „Mysleli jste si, vy psi, že já už se z krajiny trojské nevrátím domů? A proto jste trávili tady mé jmění, k ženám sloužícím zde jste násilně léhali v lůžko, mně jste sváděli ženu, ač sám jsem byl naživu ještě, nic jste se nebáli bohů, co sídlí na širém nebi, nic, že v budoucnu lidé vás budou stíhati hněvem? Proto teď veskrze všem jsou zchystána osidla zkázy!“ Umění milovat Odysseia Epos o Gilgamešovi Bajky Umění milovat Odysseia Epos o Gilgamešovi Bajky řešení: 1.Epos o Gilgamešovi – autor neznámý (asi 2000 př. n. l.) 2.Odysseia – Homér (8. stol. př. n. l.) 3.Bajky – Ezop (asi 6. stol. př. n. l.) 4.Umění milovat – Publius Ovidius Násó (43 př.n.l. – 18 n.l.) řešení: 1.Epos o Gilgamešovi – autor neznámý (asi 2000 př. n. l.) 2.Odysseia – Homér (8. stol. př. n. l.) 3.Bajky – Ezop (asi 6. stol. př. n. l.) 4.Umění milovat – Publius Ovidius Násó (43 př.n.l. – 18 n.l.)

Něco navíc pro šikovné Poznáš, o jaké druhy písma se jedná? hieroglyfyklínové písmo řecká abeceda čínské znaky azbuka

Test znalostí Správné odpovědi: 1.c 2.b 3.d 4.a Test na známku

Použité zdroje, citace 1.Sochrová Marie: Literatura v kostce pro střední školy, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1.vydání, ISBN Soukal Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, Praha, SPN, 2009, 2.vydání, ISBN Hanzová Marie, Žáček Jiří: Čítanka pro 9. ročník základní školy a kvartu víceletého gymnázia, Havlíčkův Brod, Fragment, 1999, 1.vydání, ISBN kliparty 1.Sochrová Marie: Literatura v kostce pro střední školy, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1.vydání, ISBN Soukal Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, Praha, SPN, 2009, 2.vydání, ISBN Hanzová Marie, Žáček Jiří: Čítanka pro 9. ročník základní školy a kvartu víceletého gymnázia, Havlíčkův Brod, Fragment, 1999, 1.vydání, ISBN kliparty

Ročník7. ročník Klíčová slovaAntická literatura, Starý a Nový zákon AnotacePrezentace charakterizující vznik a počátky literatury Anotace