Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov
Modul 10 Automobily a motorová vozidla Palivová soustava vznětového motoru Autor: Jiří Peška
ROTAČNÍ VSTŘIKOVACÍ ČERPADLA S RADIÁLNÍMI PÍSTY
Úvod V počátcích svého používání měla mechanickou regulaci, v současnosti jsou řízena elektronicky, samostatnou řídicí jednotkou spolupracující s řídicí jednotkou motoru. Konstrukce umožňuje vysoký vstřikovací tlak (až 170 MPa, tj barů) a až ot.miň 1 motoru. V tělese čerpadla jsou soustředěny všechny obvyklé funkce, podobné jako u axiálního čerpadla.
Úvod Tato čerpadla byla vyvinuta pro rychloběžné vznětové motory s přímým vstřikem paliva.
Vyznačují se vysokou rychlostí při regulaci množství vstřikovaného paliva a počátku vstřiku. Jsou schopna vyvinout špičkový vstřikovací tlak až 185 MPa (1850 bar), běžné hodnoty se pohybují okolo 150 MPa (1500 bar, měřeno na vstřikovacích tryskách). Úvod
Konstrukce čerpadla
Nízkotlaký okruh
Vysokotlaký okruh
Tvorba vysokého tlaku paliva
Různá provedení vysokotlakého čerpadla s radiálními písty
Čerpadlo – konstrukce vysokotlaké části 1 = Radiální pístek 2 = Rozdělovací hřídel 3 = Řídící objímka 4 = Jehla ventilu 5 = Zpětné vedení paliva 6 = Mg. Ventil nastavování dávky 7 = Membrána zásobníku 8 = Obvodový kanálek 1.V jakém stavu je ventil nastavování dávky během fáze plnění? Není elektricky napájen a proto je otevřen.
Čerpadlo – fáze plnění
Čerpadlo – fáze dodávky
Neuzavřený vysokotlaký elektromagnetický ventil zcela přeruší výtlak paliva, tzn. že způsobí zastavení motoru. Proto není u rotačních vstřikovacích čerpadel již použit elektromagnetický zastavovací ventil (ELAB) jako u vstřikovacích čerpadel rotačních s axiálním pohybem pístu. Vytlačované množství paliva (dávka paliva) je určeno dobou uzavření vysokotlakého elektromagnetického ventilu a označuje se jako „trvání dodávky". Otevřením vysokotlakého elektromagnetického ventilu je ukončen výtlak paliva.
Regulace počátku vstřiku - Nastavovač předvstřiku 1 = Vačkový kroužek 2 = Pístek přesuvníku 3 = Regulační šoupátko 4 = Křídlové podávací čerpadlo 5 = Podávací tlak paliva 6 = Přívodní strana čerpadla 7 = Přívod od filtru 8 = Řídící píst 9 = Řídící prostor (prstencový prostor) 10=Magnetický ventil přesuvníku
Přesuvník vstřiku Pozice: Normální jízdní režim (později)
Přesuvník vstřiku Pozice: Fáze posunu/prodleva
Přesuvník vstřiku Pozice: zrychlení/ požadavek vyššího výkonu (dříve)
Čidlo úhlu natočení a otáček 1 = Čidlo otáček a úhlu 2 = Vodivá folie 3 = Unašeč 4 = Kolo snímače
Vstřikovací tryska se snímačem zdvihu jehly Slouží pro zjištění skutečného okamžiku otevření tryska. Dle této informace Ř.J. kontroluje skutečnou hodnotu počátku vstřiku. Ř.J. motoru porovná došlý signál s datovým polem počátku vstřiku a vyhodnotí rozdíl.
Motory s rotačním vstřikovacím čerpadlem s přímým vstřikem mají jednoduchý a kompaktní spalovací prostor. U přímého vstřikování je palivo vstřikováno přímo do spalovacího prostoru. Motory s přímým vstřikem se proti komůrkovým vyznačují nižší měrnou spotřebou paliva ( g/kWh). Další výhodou je jednodušší konstrukce hlavy válců. Ke vstřikování paliva se u přímého vstřiku používá otvorových trysek. Otvírací tlak otvorových trysek bývá mezi 15 až 30 MPa. Mezi varianty závislé na otáčkách motoru palivová soustava motoru s rotačním vstřikovacím čerpadlem s radiálními písty patří mezi varianty závislé na otáčkách motoru. Shrnutí – co je důležité znát
Zdroje Použitá literatura a zdroje 1. Ing. Zdeněk JAN a Jindřich KUBÁT, Elektrotechnika motorových vozidel 1, 1. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 2. Ing. Zdeněk Jan a Ing. Bronislav Ždánský, AUTOMOBILY 4: Příslušenství, 2. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 3. časopis Autoexpert, Vogel Publishing, ročník 2000 – časopis Svět motorů, vydavatelství Automedia, Praha, ročník 2004 – Škoda- Bosch- Scania školící materiály 6.