Ekologie mokřadů Botanický ústav AV ČR, Poříčí 3b, 603 00 Brno; e- mail: tel. 543 211 562 Kateřina Šumberová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Advertisements

Význam malých vodních ploch pro krajinu
Činnost řek.
EKOLOGIE.
Obecná Limnologie 02: Hydrosféra
Činnost vody.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
Společenské a hospodářské prostředí
HYDROSFÉRA.
Abiotické faktory prostředí
Hydrosféra – vody pevnin
PEDOSFÉRA.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
* Sopky v České republice * Typy a druhy vrás * Zvětrávání
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typy vodních nádrží, ať už přirozených,
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Vodní a mokřadní rostlinstvo a živočichové
Ekosystémy.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY I
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
RYBNÍK JAKO CELEK.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana vod – voda jako zdroj Voda jako zdroj.
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE CZ.1.07/2.2.00/ Terénní exkurze k environmentálním problémům Černovická terasa
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_09 Název materiáluVodstvo.
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – podpovrchovou – vodou v atmosféře – vodou v živých organismech.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sladká voda přehradní nádrž jezero řeka.
VODSTVO ČESKÉ REPUBLIKY.
Revitalizace rašelinišť mezi Horou Sv. Šebestiána a Satzung – I. etapa.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Opatření vázaná na vodu v SC 4.3
Název prezentace (DUMu): Voda
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Co je to mokřad, význam, mokřady ČR
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Ochrana, ohrožení, obnova mokřadů
Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Strážnické pomoraví.
vnější přírodní činitelé
Ekologie mokřadů (1) Základní pojmy
VY_32_INOVACE_278_Jezera, bažiny, umělé nádrže
Vodní a mokřadní rostlinstvo a živočichové
Sukcese vegetace ve vodách a mokřadech
Jezera, bažiny a vodní nádrže
JAK DOBŘE NAPLÁNOVAT ZMÍRŇUJÍCÍ OPATŘENÍ NA VODNÍCH NÁDRŽÍCH
Ekologie.
Ekologie mokřadů (1) Základní pojmy
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Hydrosféra – vody pevnin
Hydrosféra – vodní obal země.
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Půdy.
Transkript prezentace:

Ekologie mokřadů Botanický ústav AV ČR, Poříčí 3b, Brno; e- mail: tel Kateřina Šumberová

1) Co jsou to mokřady? (definice základních pojmů, historie výzkumu mokřadů) 2) Adaptace k životu v mokřadech (anatomie, morfologie, fyziologie). 3) Strategie a životní formy mokřadních rostlin (různé klasifikační systémy, zastoupení strategií a živ. forem v různých typech vodní a mokřadní vegetace). 4) Taxonomické skupiny rostlin typické pro mokřady (u nás i ve světě). 5) Šíření vodních a mokřadních rostlin (hlavní typy, rozdíly oproti suchozemským rostlinám). 6) Typy vod ve střední Evropě a jejich osídlení rostlinstvem (vody tekoucí a stojaté, přirozené a antropogenní, trvalé a periodické, rozdělení z hlediska trofie). 7) Sukcese vegetace ve vodách a mokřadech (zazemňování stojatých vod, sukcese na obnažených dnech). 8) Zonalita vodní a mokřadní vegetace a co ji ovlivňuje (na různých úrovních uvnitř jedné nádrže nebo toku, výškové členění v rámci ČR, zonalita na zeměkouli). 9) Vodní rostlinstvo a živočichové (vzájemné interakce – rostliny jako úkryt, prostředí pro rozmnožování, potrava pro živočichy, živočichové jako spolutvůrci životního prostředí rostlin, vektory šíření diaspor) 10) Vliv člověka na rozšíření vodní a mokřadní vegetace (rybníkářská tradice, vysoušení mokřadů, znečištění vod, záměrné pěstování a využití vodních a mokřadních rostlin). Přehled předmětu podle sylabu

Co od přednášky čekat nemůžete? úplný přehled všech existujících typů mokřadů a detailní charakteristiku jejich organismů úplný přehled všech existujících typů mokřadů a detailní charakteristiku jejich organismů rašelinné mokřady – budou zmíněny jen okrajově (speciální přednášku má M. Hájek) rašelinné mokřady – budou zmíněny jen okrajově (speciální přednášku má M. Hájek) cizokrajné typy mokřadů (zejména tropické) a jejich vegetace, rostliny u nás pouze pěstované (akvarijní, okrasné kultivary apod.) – zmíněny jen okrajově cizokrajné typy mokřadů (zejména tropické) a jejich vegetace, rostliny u nás pouze pěstované (akvarijní, okrasné kultivary apod.) – zmíněny jen okrajově

Na co se připravit ke zkoušce? obsahová náplň – vychází z přednášek (doplňkové studium literatury a dalších zdrojů informací je vhodné, ale ne nutné) obsahová náplň – vychází z přednášek (doplňkové studium literatury a dalších zdrojů informací je vhodné, ale ne nutné) forma – písemný test (výběr z možností, případně stručné doplňování – pojmy, druhy apod.) forma – písemný test (výběr z možností, případně stručné doplňování – pojmy, druhy apod.) termíny – individuální domluva termíny – individuální domluva

Ekologie mokřadů (1) Základní pojmy Základní pojmy Výzkum mokřadů u nás – tradice a perspektivy Výzkum mokřadů u nás – tradice a perspektivy

Co je to mokřad? „území bažin, slatin, rašelinišť i území pokrytá vodou, přirozená i uměle vytvořená, trvalá či dočasná, s vodou stojatou či tekoucí, sladkou, brakickou či slanou, včetně území s mořskou vodou, jejíž hloubka při odlivu nepřesahuje šest metrů“. (Chytil et al. 1999, Mokřady ČR, definice dle článku 1.1. v Ramsarské úmluvě) Převzato z angličtiny, kde jsou mokré biotopy označovány slovem „wetland“ s různými přívlastky (forest, non-forest, tidal, temporary, freshwater, brackish, riparian, stagnant, fluvial…)

K mokřadům podle výše uvedené široké definice u nás patří: stojaté vody = rybníky, jezera, zatopené lomy a pískovny, přehradní nádrže, mrtvá ramena aj., vč. jejich obnažených den stojaté vody = rybníky, jezera, zatopené lomy a pískovny, přehradní nádrže, mrtvá ramena aj., vč. jejich obnažených den tekoucí vody – potoky, řeky, průtočné kanály tekoucí vody – potoky, řeky, průtočné kanály prameniště, rašeliniště prameniště, rašeliniště podmáčené nebo zaplavované louky, vč. slatinných, rašelinných a slaných, zamokřená pole podmáčené nebo zaplavované louky, vč. slatinných, rašelinných a slaných, zamokřená pole podmáčené a zaplavované lesy a křoviny podmáčené a zaplavované lesy a křoviny

V užším slova smyslu se pojmu mokřad používá pro mělce nebo periodicky zaplavené biotopy (bažiny, mokřiny, ostřicoviště, rákosiny), někdy jen pro biotopy nelesní. Zbytek = hlavně „vody“

Putimský ryb., Písecko; © K. Š Rybník = umělá vodní nádrž sloužící k chovu ryb

Rybí sádka – nádrž sloužící ke krátkodobému přechovávání ryb v době od výlovu do prodeje © Sádky Čejetice; © K. Š © Čítek et al. 1998

Na jednom místě zpravidla více sádek (tzv. souborné sádky nebo sádkové komplexy), propojených systémem kanálů Sádky Hluboká nad Vltavou; © K. Š © Čítek et al. 1998

Zatopené pískovny a lomy = jámy po těžbě, zaplavené podzemní vodou; významné hlavně pro organismy vázané na raná stadia sukcese vegetace a na nižší obsah živin v prostředí J. Hradec, PP Pískovna na cvičišti“; © K. Š. 2007

Mokřady na orné půdě jsou zvláště v zemědělské krajině důležitým centrem biodiverzity. Vyskytují se v nich i ohrožené organismy. Vznik: 1) návrat na původní plochy mokřadů; 2) druhotné zamokření (např. zhutněním půdy) Hrušky, Břeclavsko; © K. Š Samolus valerandii, Mikulov; © K. Š. 2007

Tok Odry; © Archiv SCHKO Poodří Přirozený tok = tok se zákruty (meandry), kde vymíláním a usazováním hornin vznikají strmé nárazové břehy a náplavy

Přerušením břehu v nejužším místě mezi konci meandru vzniká říční rameno. (1) vedlejší r. –průtočné; (2) slepé r. – spojené s řekou jedním koncem; mrtvé r. – od řeky oddělené Nowitna river, Alaska; © O. Kurmis 2002

Zdroj: Spojení ramene s tokem nebo naopak jeho izolace má velký význam pro biodiverzitu

Některá ramena, např. u nás v dolním Pomoraví, vznikla umělým odříznutím meandru při regulacích řek Rameno Moravy u Týnce, Břeclavsko; © K. Š.

Postupným zazemňováním se podkovovitý tvar ramene mění na fazolovitý až okrouhlý a z říčního ramene se stává...

© Archiv SCHKO Pálava Aluviální tůň

Kanál = umělý vodní tok, sloužící k odvodňování či zavlažování krajiny, převádějící část vody z jednoho toku do druhého nebo napájející umělou vodní nádrž (v rybníkářství stoka, např. Zlatá stoka) Podobnými útvary jsou strouha (menší) a příkop (stojatá voda, často jen periodické zaplavení)

Zlatá stoka (Třeboňsko) © inf. server Spolku pro popularizaci jižních Čech

Vodní makrofyta (-y) = pouhým okem rozlišitelné vodní rostliny (cévnaté rostliny, makroskopické řasy, mechorosty)

Příklady vodních makrofyt (-fytů): 1) Nymphoides peltata (plavín štítnatý) Ryb. Nechvil, Českobudějovicko; © K. Š. 2006

2) Chara braunii (parožnatka – makroskop. řasa z oddělení Charophyta) Sádky Hluboká nad Vltavou; © K. Š. 2007

3) Riccia fluitans (trhutka plovoucí; játrovky)

Opakem jsou vodní mikrofyta (-y), pouhým okem nerozlišitelná

K mikrofytům patří mikroskopické vodní řasy, jako tato rozsivka Navicula radiosa, a sinice

Základní faktory v mokřadech souhrn pohyby vody – vertikální (kolísání výšky vodního sloupce), horizontální (proudění vody – různá rychlost, angl. velocity), vlnobití (vlivem větru, lodní dopravy aj.), příliv a odliv (vliv gravitační síly Měsíce) pohyby vody – vertikální (kolísání výšky vodního sloupce), horizontální (proudění vody – různá rychlost, angl. velocity), vlnobití (vlivem větru, lodní dopravy aj.), příliv a odliv (vliv gravitační síly Měsíce) vítr – v bezlesých mokřadech; silný vítr na větších vodních plochách spolupůsobí při vzniku vlnobití vítr – v bezlesých mokřadech; silný vítr na větších vodních plochách spolupůsobí při vzniku vlnobití hloubka vody

Vlnobití u nás působí např. na velkých rybnících Ryb. Dehtář, Českobudějovicko; © K. Š. 2006

jiné typy disturbancí – katastrofické jevy (povodně, převrstvení sedimentem, vyschnutí vody, požár), vliv živočichů (sešlap, spásání, koupání), vliv člověka (pravidelný management, těžba, rekreace; stojí za mnoha katastrofickými jevy!) jiné typy disturbancí – katastrofické jevy (povodně, převrstvení sedimentem, vyschnutí vody, požár), vliv živočichů (sešlap, spásání, koupání), vliv člověka (pravidelný management, těžba, rekreace; stojí za mnoha katastrofickými jevy!) zazemňování – sukcese v mokřadech, při níž se snižuje hloubka vody, zvyšuje se mocnost organických sedimentů zazemňování – sukcese v mokřadech, při níž se snižuje hloubka vody, zvyšuje se mocnost organických sedimentů disturbance i sukcese působí na biotu přímo i prostřednictvím změn ve fyzikálních a chemických vlastnostech prostředí disturbance i sukcese působí na biotu přímo i prostřednictvím změn ve fyzikálních a chemických vlastnostech prostředí

fyzikální a chemické vlastnosti vody: průhlednost, turbidita (snížení průhlednosti vody vlivem nerozp. látek), teplota, pH, salinita (= obsah solí rozpuštěných ve vodě), konduktivita (vodivost – přímo úměrná obsahu látek rozpuštěných ve vodě), tvrdost vody (obsah iontů Ca a Mg, případně dalších dvojmocných kationtů), obsah živin (N – jako NH 4 + a NO 3 –, P  trofie, C), jednotlivých minerálních látek (zejména Ca) a O 2 fyzikální a chemické vlastnosti vody: průhlednost, turbidita (snížení průhlednosti vody vlivem nerozp. látek), teplota, pH, salinita (= obsah solí rozpuštěných ve vodě), konduktivita (vodivost – přímo úměrná obsahu látek rozpuštěných ve vodě), tvrdost vody (obsah iontů Ca a Mg, případně dalších dvojmocných kationtů), obsah živin (N – jako NH 4 + a NO 3 –, P  trofie, C), jednotlivých minerálních látek (zejména Ca) a O 2 fyzikální a chemické vlastnosti substrátu – zrnitostní složení, hloubka jednotlivých vrstev, obsah organické hmoty, vlhkost, jímavost pro vodu, pH, obsah živin, minerálních látek a O 2 fyzikální a chemické vlastnosti substrátu – zrnitostní složení, hloubka jednotlivých vrstev, obsah organické hmoty, vlhkost, jímavost pro vodu, pH, obsah živin, minerálních látek a O 2

Výzkum mokřadů u nás historie – nejprve živočichové, hl. ryby (hospodářský význam), výzkum rostlin hlavně ve vztahu k rybářství historie – nejprve živočichové, hl. ryby (hospodářský význam), výzkum rostlin hlavně ve vztahu k rybářství 2. pol. 19. stol. – Antonín Frič – zakladatel hydrobiologie u nás, zřídil první terénní hydr. stanici 2. pol. 19. stol. – Antonín Frič – zakladatel hydrobiologie u nás, zřídil první terénní hydr. stanici 1920 – založena Rybářská škola ve Vodňanech 1920 – založena Rybářská škola ve Vodňanech 1920 – Výzkumný ústav rybářský a hydrobiologický Praha, později Vodňany 1920 – Výzkumný ústav rybářský a hydrobiologický Praha, později Vodňany Josef Šusta – rybníkářský praktik, ředitel třeboňského panství; položil věd. základy rybníkářství Josef Šusta – rybníkářský praktik, ředitel třeboňského panství; položil věd. základy rybníkářství

Výzkum mokřadní vegetace Až 30. léta 20. stol. – Ambrož, Klika (Třeboňská pánev), Jílek (Českobudějovická pánev), Zapletálek (Lednicko) Až 30. léta 20. stol. – Ambrož, Klika (Třeboňská pánev), Jílek (Českobudějovická pánev), Zapletálek (Lednicko) E. Štědronský – z pohledu využití pro rybářství E. Štědronský – z pohledu využití pro rybářství Se změnami v krajině a postupujícím mizením mokřadů v 2. pol. 20. stol. výzkum nabývá na intenzitě Se změnami v krajině a postupujícím mizením mokřadů v 2. pol. 20. stol. výzkum nabývá na intenzitě Poč. 70. let – vznik hydrobotanického oddělení BÚ AV ČR v Třeboni (J. Květ, Š. Husák a další) Poč. 70. let – vznik hydrobotanického oddělení BÚ AV ČR v Třeboni (J. Květ, Š. Husák a další)

S. Hejný – rybníky (hl. Vodňansko), aluviální vody a rýžoviště (V a J Slovensko) S. Hejný – rybníky (hl. Vodňansko), aluviální vody a rýžoviště (V a J Slovensko) J. Vicherek – aluviální vody, louky, lužní lesy, slaniska (J Morava), rybníky (ČM vrchovina) J. Vicherek – aluviální vody, louky, lužní lesy, slaniska (J Morava), rybníky (ČM vrchovina) K. a E. Rybníčkovi – rašeliniště K. a E. Rybníčkovi – rašeliniště E. Balátová-Tuláčková – aluviální louky, rákosiny, vysoké ostřice (J Morava, různé oblasti Čech, Slovensko) E. Balátová-Tuláčková – aluviální louky, rákosiny, vysoké ostřice (J Morava, různé oblasti Čech, Slovensko) K. Fiala a kol. – ekologické a populačně-biologické studie aluviálních luk (J Morava) K. Fiala a kol. – ekologické a populačně-biologické studie aluviálních luk (J Morava) J. Rydlo – mokřady po celé ČR (řeky, rybníky), hl. Polabí J. Rydlo – mokřady po celé ČR (řeky, rybníky), hl. Polabí Z. Hroudová – Bolboschoenus, Butomus, Sagittaria, Oenanthe aquatica (taxonomie, ekologie) Z. Hroudová – Bolboschoenus, Butomus, Sagittaria, Oenanthe aquatica (taxonomie, ekologie)

Česká botanická společnost – Pracovní skupina pro studium makrofyt vod a mokřadů (V. Rybka, P. Lustyk) Česká botanická společnost – Pracovní skupina pro studium makrofyt vod a mokřadů (V. Rybka, P. Lustyk) Sagittaria – občanské sdružení pro ochranu přírody a krajiny na střední Moravě (V. Rybka, M. Krátký) Sagittaria – občanské sdružení pro ochranu přírody a krajiny na střední Moravě (V. Rybka, M. Krátký) Jihočeská univerzita – spolupráce s BÚ a VÚRH (biologie, zemědělství, rybářství) Jihočeská univerzita – spolupráce s BÚ a VÚRH (biologie, zemědělství, rybářství) Výzkumné a vzdělávací instituce, dobrovolná sdružení Ústavy AV ČR (BÚ – Třeboň, Brno – algologické odd.) Ústavy AV ČR (BÚ – Třeboň, Brno – algologické odd.) MZLU – rybářství a hydrobiologie MZLU – rybářství a hydrobiologie

Perspektivy výzkumu mokřadů mokřady patří k nejohroženějším ekosystémům mokřady patří k nejohroženějším ekosystémům mokřady jsou „v módě“ – to má i záporné stránky (např. revitalizace bez odborného posouzení a dohledu) mokřady jsou „v módě“ – to má i záporné stránky (např. revitalizace bez odborného posouzení a dohledu) specializované výzkumné projekty a konference specializované výzkumné projekty a konference u nás se výzkumu mokřadů, zvláště jejich vegetace a biologii jednotlivých rostlinných druhů, dosud věnuje málo badatelů, jejich pracovní kapacita nedostačuje u nás se výzkumu mokřadů, zvláště jejich vegetace a biologii jednotlivých rostlinných druhů, dosud věnuje málo badatelů, jejich pracovní kapacita nedostačuje Přidejte se k nám!