POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ Lucie Horáková, Geografie (FG)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TYPY KRAJINY.
Advertisements

Polární pás.
Tajga Vytvořili Ondřej Šigut, Filip Wilczek, Tomáš Jurek a Tomáš Kalmus.
Poušť Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_07_Ekosystémy Vzdělávací oblast:
Stepi Natálie Prokopová.
Krajinné sféry Země. Vnější vlivy nazýváme jako: EXOGENNÍ ENDOGENNÍ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti METEOROLOGIE, BEZPEČNOST A ITS DOPRAVY PŘÍZEMNÍ MAPA I. Praha 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Pouště a polopouště.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
Blanka Hofmanová.  zeměpisná šířka  množství vody (srážky, podz. voda, řeky,...)  nadmořská výška  geologické podloží  fytocenóza, zoocenóza Stručně.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Pouště Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_09.
Název školy: Základní škola T. G
Vznik Země a její vývoj.
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
Podnebné pásy – tropický pás
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
VY_32_INOVACE_Vac_II_05 Afrika –fauna a flora
Savci biomů světa 8. ročník.
POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ.
Test Čtvrtek, 2.3..
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Fenek berberský Vulpes zerda
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Pobřežní a eolické tvary reliéfu
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Biomy.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 04_Přírodní oblasti světa – II.
SVĚTOVÝ OCEÁN, KONTINENTY a OSTROVY
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Podnebí a podnebné oblasti Země
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_18.
14. d Poušť Žlutá Neprší Velké rozdíly teplot (den = horko/noc = zima)
Atmosféra Země.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
11. PODNEBNÉ PÁSY.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Pouště a polopouště.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_15_Z_POLOPOUŠTĚ
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
Základní škola, Hradec Králové
Stepi název step vznikl v ruštině pro travnaté
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Transkript prezentace:

POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ Lucie Horáková, Geografie (FG)

Charakteristika aridní oblasti (1/3 zemského povrchu podél obou obratníků) výpar převyšuje roční úhrn srážek (není větší než 250mm) vysoké letní teploty, velké denní teplotní výkyvy (až 50°C), silná insolace, malá vlhkost vzduchu, místy silný vítr klima – suché tropické, subtropické, mírné kontinentální

Pouště Klimatické (pasátové) – obratníkové oblasti TV, kde vzduch, který v rovníkovém pásmu vystoupil do výšky a přitom ztratil vláhu vypadáváním srážek, opět sestupuje a přitom se ohřívá a snižuje se jeho relativní vlhkost, ohřev a snižování relativní vlhkosti pokračuje, když vzduch jako pasát proudí do nižších zeměpisných šířek (Sahara) Pobřežní – západní okraje kontinentů, chladné mořské proudy, větry vanoucí od chladného moře na pevninu, se nad souší oteplují, čímž se snižuje relativní vlhkost vzduchu, a tím i možnost vzniku atmosférických srážek (Namib, Atakama) Vnitřní – centrální oblasti pevnin, suché klima, kontinentalita, izolace pohořím (Gobi)

Poušť X polopoušť Pouště – extrémní aridní klima se sporou vegetací Polopouště – obklopují pouště, vyvinutější otevřené formace – xeromorfní keříčky, trsnaté traviny, sukulenty, zakrslé stromy

Typy pouští podle charakteru substrátu Hamady – skalní a kamenité pouště (70%) Seriry – štěrkovité pouště Regy – oblázkové pouště Ergy – písečné pouště (20%) Takyry – hlinité pouště

Písečné pouště písečná duna – jakákoli vyvýšenina tvořená pískem a modelovaná činností větru zaniká pokud: zaroste vegetací, zanikne zdroj písku, změní se charakter proudění vzduchu typy dun: srpovité, příčné, hvězdicovité, parabolické, podélné

Rostlinstvo - přizpůsobené dlouhému období sucha (10 – 12 aridních měsíců) - podle vegetačních formací dělíme na: polopušť – nízké, řídké keře trnitá polopoušť – nízké stromy, keře suchá poušť – kaktusy, nízké xerofytní rostliny

1. Efemerní druhy - krátký životní cyklus – časový úsek po deštích - sucho – ve formě semen = jednoleté rostliny therofyty nebo jako podzemní zásobní orgány (cibulky, hlízy) = geofyty

2. Xerofyty – sucho – v aktivním stavu Sukulenty – dužnaté rostliny s vodnatým parenchymem – zásoba vody, kořenový systém je podpovrchový, rozprostřený do plochy (čeleď kaktusovitých – Cactaceae, pryšcovitých- Euphorbiaceae) Sklerofyty – stále zelené tvrdé listy se silnou kutikulou, vyztužené sklerenchymatickým pletivem-odolné vůči vadnutí, mohutný hluboko sahající kořenový systém – vlhčí spodní vrstvy Halofyty – znaky sukulence, vázané na chemické vlastnosti půdy (soli)

Fauna přizpůsobení tvrdým podmínkám originálním neopakovatelným způsobem musí být schopni omezit množství slunečních paprsků dopadajících na ně, vypořádat se s přehřátím svého těla během dne zahrabáni pod zemí, dlouhá hustá vlnitá srst, proměnlivá teplota těla, voda z rostlin, z kořisti Fenek berberský Vulpes zerda Klokan rudý Macropus rufus – hluboce oddechuje a potí se

Další živočichové klokan dama, pouštní klokan, křeček bělohrdlý, pískomil tlustý, sysel kalifornský, kunovčík štětkatý, bělozubky pouštní, ježci ušatí, ježura australská, kojot prériový, liška velkouchá, tarbíci, bércouni, pytlouši, křečkovití, myš klokanovitá, manul, zajíc africký, tmavoocasí, pobřežní, pouštní blatnice a ropucha Ptáci: afričtí stepokurové, americká kukačka kohoutí, kakadu žlutočečelatý, běhulík plavý, kulíšek trpasličí, sova králičí, pštros dvouprstý, raroh jižní, hrdlička dlouhoocasá, skřivan dlouhozobí, bělořit pouštní, sojka saxaulová a drozd. Ještěři: gekon zední, agama, varan pustinný, korovec jedovatý a scink obecný. Plazi: kobra egyptská, zmije paví, hroznýšek pouštní, chřestýš zelený, vejcožrout africký a pouštní želva. Hmyz: štíři, střevlíčci, střevlíci, vosičky, kutilky, žahalky, mravenci, termiti, smrtníci, švábi, solifuga egejská, slíďák Ježek ušatý Hemiechinus auritus Pouštní želva Gopherus agassizii

Kobra egyptská Naja haje Chřestýš zelený Crotalus viridis Štír tlustorepý Androctonus australis Korovec jedovatý Heloderma suspectum Pštros dvouprstý Struthio camelus Gekon zední Tarentola mauritanica Sova králičí Athene cunicularia

Poušť a voda výpar převyšuje roční úhrn srážek (není větší než 250mm) oázy – vázány na přítomnost podzemní vody (artézské pánve) šoty – sníženiny, kde se po dešti vypařuje voda – solné pánve vádí – suchá údolí, ve kterých po dešti protéká voda – vegetace

Po dešti Oáza

Geografické rozšíření Nejrozsáhlejší pouštní oblast – podél obratníku Raka od SZ pobřeží Afriky, přes Saharu, Arabský poloostrov, jižní Írán až do SZ Indie

Sahara Severní Afrika, největší poušť světa (9 mil.km 2 ), jen menší část je pokryta pískem, větší plochy zabírá hamada, serir a reg : - sever – 200 mm/zimní měsíce: polopouště v suché mediteránní stepi - centrální Sahara - jih – přechod v trnitokeřové savany sahelu

plazi (varani, ještěrky) Gazela písková Gazella leptoceros Gazela dorkas Gazella dorcas Tarbík egyptský Jaculus jaculus Zmije rohatá Cerastes cerastes Paovce hřivnatá Ammotragus lervia

divocí velbloudi jednohrbí byli domestikováni šoty (halofytní vegetace), oázy (palma dumová a akácie nahrazeny datlovníkem) Datlovník pravý Phoenix dactylifera

Jihoafrická oblast Namib – aridní ve vnitrozemí, 15 – 20 mm srážek za rok - chladný Benguelský proud (pobřežní poušť)

Kalahari – travnato-keříčkové polopouště, přechod do trnité buše a savan Welwitschie podivná Welwitschia mirabilis Medojed Mellivora capensis

Karru – polopoušť - Aloe (dichotoma), Crassula (mesembryanthe moides), tzv. živé kameny (Lithops)

Oblast Arábie málo pravé pouště, polopouště, trnité savany

Středoasijská oblast mírný klim.pás, sucho, rozdíly teplot – horké léto (nad 40°C), drsná zima (až –40°C), sníh, sporá vegetace pouště – Karakum, Kyzylkum (Turkmenistán, Uzbekistán), Gobi – vnitřní poušť,n ejseverněji položená poušť (Čína, Mongolsko), Taklamakan (Čína) pelyňky, saxauly, tamaryšky, aspicie jedlá tamaryšek tamarix

Severoamerická oblast polopouště na záp.okraji kontinentu v SZ Mexiku, jižní Arizoně, jižní Kalifornii (Sonorská, Mojavská, Gilská), 100 – 300 mm srážek sukulenty – kaktusy, agave, juky (Yucca) největší kaktusy na světě – saguro (Carnegiea gigantea) – až 10 m ptáci (datli, výrečci, poštolky), hlodavci, pásovec devítipásový, kojot, puma, plazi (ještěrky, hadi-chřestýš)

Jihoamerická oblast hustá mlha – garua – zimních měsících – specifická mlžná vegetace (lomasová vegetace) Atakama (Chile/Peru) - pobřežní poušť - Peruánský proud – aridní klima, téměř bez srážek - Andy – bariéra – východní pasát

Australská oblast pouště - Velká Písečná, Gibsonova, Velká Viktoriina, Simpsonova poušť a poušť Tanami, polopuště nejsušší (do 130 mm srážek) – Eremea pouštní jádro obklopuje keřová buš = mulga (akácie) kapinice Acacia glucoptera

vačnatí vakokrti a vakomyši, pouštní papoušci písčité a oblázkové pouště – řídké trsy trav (Triodia) Moloch ostnitý Moloch horridus Korela chocholatá Nymphicus hollandicus

Desertifikace = rozšiřování pouští – globální oteplování, nadměrné spásání či vytěžování půdy, rozšiřující se populace a zneužívání zavlažování (zasolování)

rozšíření prachu - například z mongolské pouště Gobi do Japonska či na Havaj Sahara – do atmosféry až miliarda tun prachu přenášení bakterií a plísní (mikroorganismy z Afriky poškodily korálové útesy v Karibiku)

Zdroje Fyzická geografie II, Doc. RNDr. Stanislav Horník, CSc., Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1986 Přednášky ze semináře fyzické geografie Země, Úvod do geografie,Česká geografická společnost,