Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 16. 2. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01A_04_Systém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A-Z kvíz. genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – bezobratlí rybníka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_07_Motolice.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
KMEN: ŽAHAVCI (CNIDARIA) Biologie, 3. ročník, Zoologie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
MOŘŠTÍ ŽAHAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu) koráli vyskytují se v teplých mořích žijí v koloniích jedinci - polypi podobní nezmarovi živí se planktonem,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo02 Označení materiálu zoo02_houby_Porifera Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_05_Ploštěnci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
ŽAHAVCI CHARAKTERISTIKA -vodní živočichové -žijí převážně v mořích -žahavé bunky SLADKOVODNÍ: NEZMAR HNĚDÝ.
RYBY (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Ploštěnci – Plathelminthes 1
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Pohlavní rozmnožování prvoků
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Lišejníky - Lichenes.
BEZOBRATLÍ VY_32_INOVACE_06-57 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Trávicí soustava hmyzu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Diblastica Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
Úvod do kosterní soustavy
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Různé podmínky života na Zemi
Přírodní krajiny - test
OBOJŽIVELNÍCI (zajímavosti)
OSTNOKOŽCI 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210231
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_23_07_Z7_Skála TÉMA: Tichý oceán
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Charakteristika, celkový vzhled
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování)
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Rozmnožování organismů
VY_52_INOVACE_57_Vodní mnohobuněčné organizmy- učební text
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
Žahavci Cnidaria Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_04_Systém žahavců Téma:ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Systém žahavců Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Systém žahavců. Navazuje na DUM: VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci,pro domácí přípravu, nebo k ověření znalostí. Je přiloženo autorské řešení. Materiál je určen k interaktivní výuce.

SYSTÉM ŽAHAVCŮ

kmen: ŽAHAVCI (Cnidaria) 4 třídy: -MEDÚZOVCI (Sciphozoa) -ČTYŘHRANKY (Cubozoa) -POLYPOVCI (Hydrozoa) -KORÁLNATCI (Anthozoa)

1.tř. MEDÚZOVCI -jen v mořích -metageneze –pohlavní stadium (medúza) –nepohlavní (polyp) – střídají se –pohlavní org. na spodu klobouku medúzy → oplození (vnější nebo vnitřní) -draví (potrava = drobní korýši, rybky,…) -některé tropické druhy - † člověka -někteří světélkují

Vývojový cyklus medúzovců Obr. 1 oplození → plovoucí larva (planula) → přisedá, změna v polypa → odškrcuje příústní části s chapadly (dceřinní jedinci = strobila) → odškrcená část dorůstá v medúzu

zástupci: talířovka ušatá (Aurelia aurita) – evropské pobřeží, živí se korýši a rybím potěrem rhopalia v záhybech zvonu gastrovaskulární soustava Obr. 2

Talířovka svítivá Pelagia noctiluca) – světélkuje díky symbiotickým řasám Obr. 3

Kořenoústky - mimotělní trávení, zarostlý ústní otvor, potravu nasávají kanálky v chapadlech → do láčky (Středozemní m. i jinde) Kořenoústka plicnatá (Rhizostoma pulmo) Obr. 4

2. třída: ČTYŘHRANKY -tropy a subtropy – pobřeží -podobné medúzám -klobouk má 4 hrany, + dlouhá chapadla -některé – velmi jedovaté Čtyřhranka smrtelná (Chironex fleckeri) – pobřeží Austrálie, Filipín

Čtyřhranka smrtelná (čtyřhranka Fleckerova; Chironex fleckeri ) – kardiotoxin patří k nejsilnějším živočišných jedům na Zemi, jed jednoho exempláře dokáže usmrtit až 60 lidí Obr. 5

3. třída:POLYPOVCI -mořské i sladkovodní -převládá polyp nad medúzou (ta někdy zcela chybí) -medúza (pokud je) – okraj klobouku tvoří blanitou plachetku

ř. Nezmaři -i v ČR -medúza chybí -nepohlavně = PUČENÍ → kolonie (několik jedinců) -polyp schopen i pohl. rozmnož. – pohl.b. vznikají v pokožce (spermie blíž nožního terče, vajíčka u chapadel) –někteří hermafroditi –jiní gonochoristé –oplození ve vodě

Stavba těla nezmara 1 – nožní terč 2 – pučící dceřinný jedinec 3 – ústní = vyvrhovací otvor 4 – chapadla 5 - láčka Obr. 6

-nezmaři se živí drobnými organismy (planktonní korýši apod.) -loví žahavými b. na chapadlech Zástupci: nezmar obecný – hermafrodit nezmar hnědý – u nás nejhojnější, pohlavně se rozmnožuje jen na podzim, gonochoristé nezmar zelený – zelené zbarvení – symbiotická řasa medúzka sladkovodní - zavlečena z Am., vzácná, polyp bez chapadel, medúza – 2cm, bílá, mnoho chapadel

Nezmar hnědý (Hydra oligactis) Obr. 7

Nezmar zelený (Hydra viridis) Obr. 8

ř. Trubýši -jen moře -plovoucí kolonie – dělba fcí mezi jedinci (lov, trávení, rozmnožování) -kolonii nadnáší jedinci s tělem přeměněným v pneumatofor („plovák“)

Trubýši Obr. 9

4. třída: KORÁLNATCI -moře -nemají stadium medúzy -polyp – láčka rozdělená 6 n. 8 přepážkami (= septa) -rozmnož. –pučením –dělením –pohlavně – pohl.b. (entodermál. pův.) se uvolňují do láčky, gonochoristé

Zástupci – koráli -schránky CaCO 3 nebo rohovitý koralin (exoskelet) + vnitřní kostra (endoskelet) -teplá, čistá moře → korálové útesy, ostrovy -živí se mikroorganismy Korál červený – 8četný korál, Středozemní m., Tichý, Atlantic. oc., Jap. šperky

Korál červený (Corallium rubrum) Obr. 10

Větevníci – nejrozšířenější 6četní koráli, v koloniích (růz. tvary) ) - větevník mozkový (Diploria cerebriformis) Obr. 11

Houbovník obecný (Fungia fungites) Obr. 12

-Sasanky -netvoří schránky, silný ektoderm -zatažitelná chapadla (12 až několik set) -pomalý pohyb nožního terče → posun -dravé -některé – symbióza n. kooperace (poustevnický rak, krab, rybky) Sasanka koňská – červená, i v akváriích

Sasanka koňská (Actinium equinum) Obr. 13

Kooperace sasanky a klauna očkatého Obr. 14

OTÁZKY 1)Vysvětlete pojmy: a.metageneze b.strobilace c.pneumatofor SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 2) Čím se liší koráli od ostatních žahavců? 3) Co víte o sasankách? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 4) Medúzka sladkovodní: a. patří mezi polypovce b. je původním organismem na území ČR c. v ČR nežije d. nemá polypové stadium SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 5) Nezmaři: a. jsou vždy gonochoristé b. jsou vždy hermafroditi c. někteří jsou gonochoristé, jiní hermafroditi d. rozmnožují se jen nepohlavně SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)a. metageneze – střídání pohlavního a nepohlavního stadia (medúzy a polypa) b. strobilace – způsob nepohlavního rozmnožování (medúzovci) – odškrcování jedinců z příústní části polypa c. pneumatofor = „plovák“ – jedinec nadnášející kolonii trubýšů ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Koráli – tvoří schánky (+ endoskelet) z CaCO 3 nebo organického koralinu 3) Sasanky (korálnatci) – přiselé, bez schránek, pomalý pohyb přesouváním nožního terče, dravé, mnoho zatažitelných chapadel ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Medúzka sladkovodní: a. patří mezi polypovce b. je původním organismem na území ČR c. v ČR nežije d. nemá polypové stadium ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Nezmaři: a. jsou vždy gonochoristé b. jsou vždy hermafroditi c. někteří jsou gonochoristé, jiní hermafroditi d. rozmnožují se jen nepohlavně ZPĚT:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – SYSTÉM ŽAHAVCŮ 1)Zařaďte zástupce do tříd: a.talířovka ušatá b.korál červený c. sasanka koňská d. kořenoústka plicnatá e. čtyřhranka smrtelná f. nezmar hnědý 2) Co víte o rozmnožování nezmarů? 3) Co je strobilace? U které taxonomické skupiny žahavců se vyskytuje?

4) Doplňte (vyberte) text: Střídání pohlavního a nepohlavního stadia se nazývá..…………….. Medúza je ……………stadium, polyp je ……………… stadium žahavců. U třídy polypovců převládá stadium polypa / medúzy. Stadium …………………….. někdy zcela chybí. U korálnatců chybí stadium ……………………………………...

5) Doplňte (vyberte) text: Koráli patří do třídy ………………………………………………. Žijí přisedlým způsobem života, od ostatních žahavců se liší přítomností ……………………………………………, která je tvořena ………….. nebo organickým …………………………………... Živí se …………………………………………………..

6) Doplňte zástupce: a.K nejjedovatějším žahavcům řadíme ………………………………………………….. b.Kolonie s částečnou dělbou funkcí tvoří …………………………………………….. c.Z našich zástupců se pučením rozmnožují …………………………………………. d.Mezi zástupce zavlečené do ČR patří …………………………………………………. e.Mimotělní trávení se vyskytuje u ……………………………………………………... f.Mezi korálnatce bez exoskeletu patří ………………………………………………….

7) Podle obrázku popište tělo nezmara: A – B – C – D – E – 8) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné tvrzení N (ne): a.U nezmarů nacházíme tenkou mezogleu. b.Trávicí soustava žahavců je slepá. c. Nezmaři se rozmnožují strobilací. d.Někteří zástupci žahavců světélkují díky přítomnosti symbiotických řas. e. Rhopalia se vyskytují u polypového stadia. f.Sasanky mají zatažitelná chapadla.

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – SYSTÉM ŽAHAVCŮ 1)Zařaďte zástupce do tříd: a.talířovka ušatá- medúzovci b.korál červený- korálnatci c. sasanka koňská- korálnatci d. kořenoústka plicnatá- medúzovci e. čtyřhranka smrtelná- čtyřhranky f. nezmar hnědý- polypovci 2) Co víte o rozmnožování nezmarů? - nepohlavní rozmnožování – pučením – vznik kolonií - polyp schopen i pohlavního rozmnožování (pohlavní b. vznikají v pokožce, spermie poblíž nožního terče, vajíčka poblíž chapadel) 3) Co je strobilace? U které taxonomické skupiny žahavců se vyskytuje? - odškrcování dceřinných jedinců (strobil) z příústního části polypa – nepohlavní způsob rozmn.

4) Doplňte (vyberte) text: Střídání pohlavního a nepohlavního stadia se nazývá metageneze. Medúza je pohlavní stadium, polyp je nepohlavní stadium žahavců. U třídy polypovců převládá stadium polypa / medúzy. Stadium medúzy někdy zcela chybí. U korálnatců chybí stadium medúzy.

5) Doplňte (vyberte) text: Koráli patří do třídy korálnatců. Žijí přisedlým způsobem života, od ostatních žahavců se liší přítomností schránky, která je tvořena CaCO 3 nebo organickým koralinem. Živí se mikroorganismy. 6) Doplňte zástupce: a.K nejjedovatějším žahavcům řadíme čtyřhranky. b.Kolonie s částečnou dělbou funkcí tvoří trubýši. c.Z našich zástupců se pučením rozmnožují nezmaři. d.Mezi zástupce zavlečené do ČR patří medúza sladkovodní. e.Mimotělní trávení se vyskytuje u kořenoústek. f.Mezi korálnatce bez exoskeletu patří sasanky.

7) Podle obrázku popište tělo nezmara: A – chapadla B – ústní = vyvrhovací otvor C – láčka D – pučící jedinec E – nožní terč 8) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné tvrzení N (ne): a.U nezmarů nacházíme tenkou mezogleu.A b.Trávicí soustava žahavců je slepá.A c. Nezmaři se rozmnožují strobilací.N d.Někteří zástupci žahavců světélkují díky přítomnosti symbiotických řas.A e. Rhopalia se vyskytují u polypového stadia.N f.Sasanky mají zatažitelná chapadla.A

OBRÁZKY: 1 - SCHLEIDEN, Mathias Jacob. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: meduse-2.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schleiden- meduse-2.jpg 2 - CARBON NYC. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ROMEO, Alberto. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GAUTSCH, Guido. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Foto.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hydra- Foto.jpg 7 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MALKOWSKI, Przemysław. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: O-War_(Physalia_physalis).jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Portuguese_Man- O-War_(Physalia_physalis).jpg 10 - ZELL, H.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEMČOK, Jaro. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LINÉ1. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HILLEWAERT, Hans. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HOBGOOD, Nick. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN