Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Kyseliny a zásady.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Příprava, vlastnosti, užití
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 23 Autor: Lenka Poláková
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Názvosloví Hydroxidů.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
HYDROXIDY.
Acidobazické indikátory
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_234 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Z Á S A D Y – H YD R O X I D Y.
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Jak se tvoří názvy hydroxidů
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Hydroxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Hydroxidy – zástupci Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 C HEMIE Hydroxidy – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Hydroxidy – názvosloví
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Soli a jejich chemické vlastnosti
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zásady.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Hydroxidy Mária Lukačinová.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Transkript prezentace:

Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec 2011 Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, chemie, chemické látky - hydroxidy Autor: Ing. Zdeňka Botková Název pomůcky: VY_52_INOVACE_07/III. SADA

HYDROXIDY

HYDROXIDY = ZÁSADY - tříprvkové sloučeniny - obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu - výjimka amonný kation (NH 4 ) +1 - pH > 7 - lakmus a universální pH indikátor barví modře - fenolftalein barví červeně - disociace ve vodě (jen ve vodě rozpustné): NaOH → Na +1 + (OH) -1 Ca(OH) 2 → Ca (OH) -1

HYDROXIDY = ZÁSADY názvosloví HYDROXID SODNÝ 1. značky prvkůNaOH 2. náboj -OH je (-1) 3. oxidační číslo Na +INa +I (OH) součet oxidačních čísel a nábojů musí být roven 0 NaOH 5. kontrola neutrálního náboje+1 + (-1) = 0

HYDROXIDY = ZÁSADY názvosloví HYDROXID ŽELEZITÝ 1. značky prvkůFeOH 2. náboj -OH je (-1) 3. oxidační číslo Fe +IIIFe +III (OH) součet oxidačních čísel a nábojů musí být roven 0 Fe(OH) 3 5. kontrola neutrálního náboje (-1) = 0

HYDROXIDY = ZÁSADY názvosloví KOH 1. určení oxidačního čísla Kx + 1. (-1) = 0 x = 1 2. zakončení -ný 3. hydroxid draselný

HYDROXIDY = ZÁSADY názvosloví Cu(OH) 2 1. určení oxidačního čísla Cux + 2. (-1) = 0 x = 2 2. zakončení -natý 3. hydroxid měďnatý

HYDROXIDY = ZÁSADY názvosloví NH 4 OH PAMATOVAT (NH 4 ) +1 AMONNÝ KATION hydroxid amonný

HYDROXIDY = ZÁSADY přehled Hydroxid sodný NaOH, hydroxid draselný KOH - bílé - pevné - rozpustné ve vodě - roztoky se nazývají louhy - žíraviny - forma peciček nebo granulí Užití - výroba mýdel, papíru, plastů - čištění potrubí - často používané v laboratořích Výroba - většinou elektrolýzou

HYDROXIDY = ZÁSADY přehled Hydroxid vápenatý Ca(OH) 2 - bílý - pevný - málo rozpustný ve vodě - žíravina – desinfekční účinky -vodná suspenze – vápenné mléko Užití - zemědělství (kyselá půda) - stavebnictví (hašené vápno, vápenná malta) - při výrobě cukru, sody

HYDROXIDY = ZÁSADY přehled výroba páleného vápna CaO CaCO 3 → CaO + CO 2 výroba hašeného vápna Ca(OH) 2 CaO + H 2 O → Ca(OH) 2 tvrdnutí vápenné malty Ca(OH) 2 + CO 2 → CaCO 3 + H 2 O

HYDROXIDY = ZÁSADY přehled Hydroxid amonný NH 4 OH - roztok NH 3 ve vodě - žíravina - NH 3 se uvolňuje – charakteristický zápach - dráždí dýchací cesty - jedovatý Užití- výroba kyseliny dusičné - výroba dusíkatých hnojiv - výroba barviv Výroba – N 2 + 3H 2 → 2HN 3

Použitá literatura BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; BANÝR, Jiří. Základy chemie 1. dotisk prvního vydání. Praha : FORTUNA, s. ISBN VACÍK, Jiří, et al. Přehled středoškolské chemie. 2. vydání. Praha : SPN, s. ISBN