Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_03_01_12 Předmět dějepis Téma (název prezentace) Přírodní podmínky, zemědělství a obchod ve starověké Číně Autor Mgr. Věra Nídrová Metodický popis (anotace) Prezentace pro 6. ročník je určena pro práci na interaktivní tabuli. Seznamuje s přírodními podmínkami, zemědělstvím, řemeslem a obchodem ve starověké Číně. Je určena k výkladu, k práci s mapou a zápisu do sešitu. Cvičení na snímcích upevňuje novou látku, zároveň procvičuje čtení s porozuměním. Při odpovědích se ozývají zvukové efekty. Snímek 24 je možné použít k samostatné práci a zápisu do sešitu. Kontrolu provedeme postupným klikáním. Snímek 25 popíší žáci perem. Kliknutím si pak zkontrolují svoji práci.
Starověká Čína
Čína.
Přírodní podmínky zeměpisná poloha – (nepřístupné hory, pouště a moře) zeměpisná poloha – (nepřístupné hory, pouště a moře) Jang-c-ťiang (Dlouhá řeka) Chuang-che (Žlutá řeka) Jang-c-ťiang (Dlouhá řeka) Chuang-che (Žlutá řeka) Jang-c-ťiang samostatný kulturní i politický vývoj vývoj
Zemědělství nebylo přejato nebylo přejato pluh, okopávání pluh, okopávání hnojení, zavlažování hnojení, zavlažování. obilí, čajovník, batáty. obilí, čajovník, batáty. ovoce, zelenina, rýže. ovoce, zelenina, rýže.chov bource morušového.chov bource morušového
V Číně se vypráví legenda o objevu hedvábí císařovnou Xi Ling-Shi ( 嫘祖 ). Císařovna popíjela pod stromem čaj a do šálku jí spadl zámotek. Vytahovala jej ven, ale konec vlákna se jí omotal kolem prstu. Když odmotala všechno hedvábí, uviděla kuklu, a zjistila tak, že zdrojem toho hedvábí byla kukla. Je to jen jedna z mnoha legend, které se vyprávěly o hedvábí. Hedvábné legendy
Číňané si žárlivě střežili své znalosti o výrobě hedvábí. Další legenda říká, že jedna čínská princezna propašovala vajíčka bource morušového do Japonska, ukrytá ve svých vlasech, a od té doby Japonci začali pěstovat bource a používat hedvábí. Jako zajímavost se uvádí, že na výrobu jednoho kimona je potřeba hedvábí z 2100 housenek bource morušového.
v Číně je pěstování hedvábí praktikováno už nejméně 5000 let v Číně je pěstování hedvábí praktikováno už nejméně 5000 let potrava housenek bource morušového sestává výhradně z listů moruše potrava housenek bource morušového sestává výhradně z listů moruše larva se zakukluje v kokonu ze surového hedvábí, které produkují slinné žlázy housenky larva se zakukluje v kokonu ze surového hedvábí, které produkují slinné žlázy housenky
Řemeslo a obchod 3. tisíciletí př.n.l. – keramika na hrnčířském kruhu 3. tisíciletí př.n.l. – keramika na hrnčířském kruhu kovy dříve odlívali, než kovali (ztracená forma) kovy dříve odlívali, než kovali (ztracená forma) zpracování hedvábných látek –satén, samet, hedvábná stezka zpracování hedvábných látek –satén, samet, hedvábná stezkahedvábná stezkahedvábná stezka vývoz hedvábné látky, koření, porcelán, lakované výrobky vývoz hedvábné látky, koření, porcelán, lakované výrobky k placení používány hedvábné šátečky, mušle, 6. – 5. stol. př.n.l. kovové mince k placení používány hedvábné šátečky, mušle, 6. – 5. stol. př.n.l. kovové mince
Cvičení Opravte, nebo potvrďte tvrzení moudrého čínského písaře. Pokud odpovíte správně, postupujete na další otázku. V případě chybné odpovědi odletí bourec morušový na původní otázku.
Kulturní a politický vývoj Číny probíhal od samého počátku v součinnosti s tehdejším světem. ano ne
Zemědělství bylo v Číně přijato od Indů. ano ne
Číňané používali brzy pluh. ano ne
Číňané svá pole hnojili a okopávali. ano ne
Číňané pěstovali obilí, brambory, čajovník, rýži, Číňané pěstovali obilí, brambory, čajovník, rýži, batáty, ovoce a zeleninu. ano ne
Číňané převzali chov bource morušového od Japonců. ano ne
Číňané kovy dříve kovali, než odlívali. ano ne
Bourec morušový se živí listy nejrůznějších stromů. ano ne
Číňané zpracovávali keramiku na hrnčířském kruhu. ano ne
Číňané vyváželi hedvábné látky, koření, porcelán, lakované výrobky. ano ne
Hedvábná stezka vedla až do střední Evropy. ano ne
Bohužel, musíš se s bourcem morušovým vrátit na předchozí otázku čínského písaře.
Výborně, zasloužíš si pochvalu od císaře Čchina!
Doplňte a zapište si do sešitů:
Pojmenujte obrázky. hedvábí porcelán čaj batáty rýže kimono hrnčířský kruh
RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika a kol. Dějepis pro VI. r. ZŠ- pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004, ISBN KOLEKTIV AUTORŮ. Dějepis 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN snímky 2, 3, 5,11 SAUTRET, Jerome. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: snímek 5 SMARTNEDEDY. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: snímek 2,8 SRITHERN. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: snímek 8 AUTOR NEUVEDEN. Bourec morušový [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: - snímky 6,7 AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Zdroje