ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
I DENTIFIKACE NA INTERNETU Mgr. Marie Kardová Leden 2014.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název prezentace (DUMu)
Pohádka.
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mýty a pověsti Tematická oblast
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_43_Alois Jirásek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
PSANÍ ÚŘEDNÍHO DOPISU KROK ZA KROKEM
Počátky slovesného umění
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Mgr. Veronika Vaňousová
Transkript prezentace:

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUMDrahomír Havlíček Název DUM Stare recke baje a povesti Kód DUMVY_32_INOVACE_ Datum vytvoření Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Interpretace literárního díla Výstup ŠVP Žák interpretuje literární dílo. Anotace DUMPrezentace obsahuje analýzu knihy Staré řecké báje a pověsti. Jedná se o základ rozboru textu umělecké povahy. Metodický popisPrezentace určená jako podpora výkladu v hodině. Žáci mohou použít i při opakování a vlastní interpretaci literárního díla. HodnoceníPrezentace se osvědčila. Její dopad se projevil zejména při vlastní interpretaci uměleckých textů. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Staré řecké báje a pověsti Eduard Petiška

Okolnosti vzniku kniha vydána poprvé roku 1958 rozšířena roku 1964 od té doby nespočet vydání, okouzluje další a další generace čtenářů přeložena do mnoha jazyků (angličtina, němčina, francouzština – povinná četba) údajně také alegorie na české politické poměry padesátých let

Charakteristika díla literární forma: próza literární druh: epika literární žánr: báje, pověsti

Mýtus (báje) z řec. mýthos = vyprávění epický útvar ústní lidové slovesnosti příběhy, do kterých lidé dávných dob a kultur vtělili své představy o vzniku světa a jeho povaze, o životě bohů, o přírodních jevech a jejich příčinách, o člověku a jeho původu, o jeho životě pozemském i posmrtném obsahují iracionální, fantastický výklad mnoha otázek základy etiky, filozofie a práva usilují o výklad obecně platný soubor mýtů = mytologie (bájesloví)

Pověst epický žánr ústní lidové slovesnosti vázaný na skutečnou událost, osobu nebo místo či předmět podstatná část příběhu vymyšlena, i když se tváří jako pravdivá několik druhů pověstí (místní, historické, pověsti o původu, legendární, erbovní a heraldické, démonické = pověrečné povídky)

Staré řecké báje a pověsti věk bohů = mýtus o vzniku světa věk bohů a lidí věk hrdinů

Jednotlivé příběhy Prométheus Potopa Faethón Orfeus Založení Théb Pentheus Midas Tantalos Nioba Pelops O zlatém rounu Iásón a Médea Hérakles

Jednotlivé příběhy Perseus Daidalos a Íkaros Théseus Sisyfos Bellerofontés Meleagros Oidipús a Antigona Filemon a Baucis

Jednotlivé příběhy Erós a Psýché Gýgés Trója Orestés Odysseovy cesty Poslední příběh bez konce (o řeckém divadlu) Slovníček (vysvětlení vlastních a místních jmen)

Jazykové prostředky spisovný jazyk přístupný jazyk (kniha určená i dětskému čtenáři – možno chápat jako pohádková vyprávění) řecká vlastní jména a zeměpisné názvy

Frazémy některá slova, slovní spojení v českém jazyce jako frazémy např. Pandořina skříňka, Ikarův pád, Achillova pata, trojský kůň, Tantalova muka, Pyrrhovo dílo

Význam knihy jedna z nejoblíbenějších českých knih bohové zachyceni s lidskými vlastnostmi jeden z mnohých výkladů světa a původu člověka nadčasovost příběhů

Inspirace nevyčerpatelný inspirační zdroj pro další díla

Eduard Petiška (1924 – 1987) básník, prozaik, dramatik, autor literatury pro děti a mládež, teoretik dětské literatury, překladatel jeho knihy přeloženy do desítek světových jazyků pocházel z hudebně nadané rodiny vystudoval srovnávací literaturu a germanistiku na Karlově univerzitě v padesátých letech se soustředil na četbu pro děti a mládež autor textů k prvním dílům o krtkovi (Jak krtek ke kalhotkám přišel)

Seznam použitých zdrojů: Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN