Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Energetická hodnota potravin (EH)
VY_32_INOVACE_08- Netřesk výběžkatý Přírodověda - 5. ročník
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
VY_32_INOVACE_04-56 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Stonek Biologie 1. ročník.
ROSTLINY, ČÁSTI TĚLA - TEST
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Krytosemenné rostliny
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Člověk a jeho svět 4. ročník
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_PLODY
VY_32_INOVACE_17_Trávicí soustava 2. část
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Damníkov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
LIST.
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název projektu: Moderní škola
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
HMYZ STAVBA TĚLA.
VY_32_INOVACE_53_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Název prezentace (DUMu): List
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Prezentace – výklad učiva
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Neživá příroda - vzduch
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Krytosemenné rostliny
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Botanika Téma: List Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva - herbář. Obsahuje základní údaje k tématu – stavba, funkce a typy listů. Text slouží i jako zápis do sešitu. Červeně psaný text je na doplnění. Během hodiny mají žáci prostor ke kladení doplňujících otázek, či diskusi. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

LIST

zelená část rostliny probíhá zde fotosyntéza: CO 2 + H 2 O → C 6 H 12 O 6 + O 2 oxid uhličitý + voda → glukosa (cukr) + kyslík 6 CO H 2 O → C 6 H 12 O O H 2 O výměna plynů a hospodaření s vodou (umožňuje její výdej)

Stavba

listy vyrůstají ze stonku v uzlinách – přisedají řapíkem řapíkem prochází cévní svazky dřevní část přivádí do listu roztoky neústrojných látek z kořene lýková část odvádí produkty fotosyntézy do ostatních částí rostlin v čepeli probíhá fotosyntéza v čepeli se cévní svazek větví a vytváří žilnatinu

Žilnatina rozvětvený cévní svazek v čepeli rozvádí roztoky živin vyztužuje čepel žilnatina zpeřená žilnatina souběžná

Typy listů podle tvaru čepele jednoduché celistvá čepel (mělké nebo hlubší zářezy) složené čepel je tvořena samostatnými lístky

postavení listů na stonku střídavé z každé uzliny vyrůstá jeden list např. jabloň

vstřícné dva listy na jedné uzlině např. javor

v přeslenu z jedné uzliny vyrůstají tři a více listů např. přeslička

přízemní růžice u rostlin se stvolem např. sedmikráska

Vnitřní stavba listu lícová a rubová strana kryta pokožkou pokožka na líci je celistvá na rubu jsou uzavíratelné průduchy funkce průduchů – výměna plynů - odpařování vody Jak se průduchy chovají při vysokých teplotách a při ochlazení? (viz učebnice str. 78) asimilační pletivo – fotosyntéza houbovité pletivo obr. stavba listu - učebnice str. 78

Odlišnost ve funkci a tvaru listu palisty – dvojice drobných listů, objímající řapík v místě připojení listu ke stonku listeny – úzké listy, podpírají květ trny listového původu – obranná funkce, např. dřišťál šupiny pupenů – zakrnělé listy, chrání dělivá pletiva zásobní funkce – u cibule – suknice - sukulentní rostliny (dužnaté listy, hromadí vodu)

Masožravým rostlinám slouží k lapání hmyzu listy. Rostlina např. vylučuje na povrchu listu lepkavou šťávu, v níž hmyz uvízne (rosnatka), nebo si z listů vytvoří past, která při podráždění rychle sklapne (mucholapka). Některé láčkovky vytváří na konci listu lahvovité útvary, kde se drobní živočichové topí. - rosnatky

Zdroje: Přírodopis II – RNDr. Ing.L.J. Dobroruka, Mgr.N. Gutzerová,RNdr. L. Havel, Mgr.Z. Chocholoušková, MGr.T.Č. Kučera, SCIENTIA 2003, ISBN s0 – video k rosnatce s0