P RÁCE S MAPOU VELKÉHO MĚŘÍTKA Autor: Hana Brýdlová
Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblastZnázornění Země na mapách Název vzdělávacího materiálu Práce s mapou velkého měřítka Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, praktické úkoly pro práci s mapou velkého měřítka místa naší školy Klíčová slova turistická mapa, měřítko, azimut, legenda mapy Ročník prima Typická věková skupina 11 – 12 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoDuben 2014 Celková velikostVelikost souboru – kB
Úkoly Pracuj s mapou velkého měřítka: Svitavsko: turistická mapa 1: vyd. Praha: Trasa, 2013, 1 mapa. Edice Klubu českých turistů (Trasa). ISBN
1.Seznamte se s mapou, projděte si legendu a další povinné prvky v mapě (název, legenda, měřítko, tiráž, mapové pole). 2.Tato mapa má měřítko _____________, to znamená, že 1 cm na mapě je ve skutečnosti ________cm, tedy ______km.
3. Zelená barva na turistické mapě značí ____________. 4. Výškové poměry v krajině zde znázorňují čáry, které spojují místa se stejnou nadmořskou výškou, takzvané ____________. 5. Najděte v legendě mapy, v jakých vzdálenostech jsou na mapě zakresleny vrstevnice. __________________
6. Vyhledejte a přečtěte z mapy některé významné body (kóty). Doplňte, jakou nadmořskou výšku mají body Na stráni ______, Hřebečov ________, Mladějovský vrch _______, Roh ________, Sněžník ________, Hřebcov ______. 7. Zobrazený zemský povrch je podle nadmořské výšky (nížina – vysočina). Ze závorky vyber správnou odpověď.
8. Vyhledejte na mapě některé značky, které zahrnujeme do polohopisu. Zakreslete je a připište k nim jejich význam.
9. Největší přehradní nádrž na mapě se nazývá ______________ a leží ____________ (uveďte světovou stranu) od Svitav. 10. K jakému účelu může sloužit voda z této přehradní nádrže? 11. Mapou prochází Evropské rozvodí. Do kterých moří tečou řeky našeho území?
12. Jaké typy chráněných území se v mapě nacházejí? (najdi v legendě). Ke každému typu najdi konkrétní případ. 13. Jaké chráněné území je nejblíže naší škole?
14. Představte si, že jdete trasu od kóty Na stráni po zelené značce na křižovatku zelené amodré značky U pramenů Svitavy a dále po modré značce na hráz Svitavského rybníka. Kolik km jste asi ušli? _____________ Jakou dobu potřebujete k ujití této vzdálenosti? ______Budete cestou překračovat nějakou řeku? ____________ Vaše trasa vede (rovinným nebo zvlněným) terénem. Mohli byste zvolit nějakou kratší trasu?
15. Na kterou světovou stranu by postupně vedla vaše trasa? Popište průběh vaší trasy. Vyberte z možností: suchá oblast – bažiny – převážně les – převážně bezlesá oblast – silnice - domy- železnice – pole – louky ( můžete vybrat i více možností. Uvidíte cestou nějaké zajímavosti?
Práce s mapou Buzola Jednoduchý přístroj sloužící k orientaci v terénu, určování světových stran a měření azimutu. Základem buzoly je kompas, dále je opatřena průzorem, kterým se nastavuje směr k bodu v terénu. Měření se provádí pomocí otočného kotouče se stupnicí s vyznačenými úhly, uprostřed kotouče jsou rysky rovnoběžné se směrem sever-jih na stupnici.
Určování azimutu Určete, pod jakým azimutem leží hráz Svitavského rybníka od bodu Na stráni.
Řešení našich úkolů 1.Seznamte se s mapou, projděte si legendu a další povinné prvky v mapě (název, legenda, měřítko, tiráž, mapové pole). 2.Tato mapa má měřítko 1 : , to znamená, že 1 cm na mapě je ve skutečnosti cm, tedy 0,5 km.
3. Zelená barva na turistické mapě značí lesy. 4. Výškové poměry v krajině zde znázorňují čáry, které spojují místa se stejnou nadmořskou výškou, takzvané vrstevnice. 5. Najděte v legendě mapy, v jakých vzdálenostech jsou na mapě zakresleny vrstevnice. 10 m
6. Vyhledejte a přečtěte z mapy některé významné body (kóty). Doplňte, jakou nadmořskou výšku mají body Na stráni 585 m n.v., Hřebečov 623 m, Mladějovský vrch 647 m, Roh 660 m, Sněžník 569 m, Hřebcov 633 m. 7. Zobrazený zemský povrch je podle nadmořské výšky (nížina – vysočina). Ze závorky vyber správnou odpověď.
8. Vyhledejte na mapě některé značky, které zahrnujeme do polohopisu. Zakreslete je a připište k nim jejich význam. Např.
Příklady polohopisných značek
9. Největší přehradní nádrž na mapě se nazývá Křetínka a leží jižně (uveďte světovou stranu) od Svitav. 10. K jakému účelu může sloužit voda z této přehradní nádrže? Např. rekreace, rybolov, vodní sporty 11. Mapou prochází Evropské rozvodí. Do kterých moří tečou řeky našeho území? Povodí Labe – Severní moře, povodí Dunaj – Černé moře.
12. Jaké typy chráněných území se v mapě nacházejí? (najdi v legendě). Ke každému typu najdi konkrétní případ. Přírodní park, přírodní rezervace, přírodní památka, přírodní zajímavost 13. Jaké chráněné území je nejblíže naší škole? Přírodní rezervace ROHOVÁ (východně od Svitav)
14. Představte si, že jdete trasu od kóty Na stráni po zelené značce na křižovatku zelené a modré značky U pramenů Svitavy a dále po modré značce na hráz Svitavského rybníka. Kolik km jste asi ušli? 7,5 km Jakou dobu potřebujete k ujití této vzdálenosti? Asi 2 hodiny. Budete cestou překračovat nějakou řeku? Ano, řeku Svitavu. Vaše trasa vede (rovinným nebo zvlněným) terénem. Mohli byste zvolit nějakou kratší trasu? Ano, přímo na hráz po silnici – 5,9 km.
15. Na kterou světovou stranu by postupně vedla vaše trasa? Popište průběh vaší trasy. Vyberte z možností: suchá oblast – bažiny – převážně les – převážně bezlesá oblast – silnice - domy- železnice – pole – louky ( můžete vybrat i více možností. Uvidíte cestou nějaké zajímavosti? Nejdříve na sever, východ, od pramenů Svitavy jihovýchod jih, jihozápad a jihovýchod. Cesta povede většinou lesem z kopce, od pramenů po rovině. Půjdeme po naučné stezce „ K pramenům Svitavy – informační tabule.
Určování azimutu Určete, pod jakým azimutem leží hrázi Svitavského rybníka od bodu Na stráni.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.JAROMÍR DEMEK, Stanislav Horník. Země a její povrch. Most: Prospektrum, ISBN HOLOVSKÁ, Helena a Radek PAVLŮ. Vesmír ; Mapa: zeměpis pro 6. ročník ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. Vyd. 1. Všeň: Alter, 1998, 55 s. ISBN Svitavsko: turistická mapa 1: vyd. Praha: Trasa, 2013, 1 mapa. Edice Klubu českých turistů (Trasa). ISBN