PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Celodenní projekt ke státnímu svátku 28. září, zpracování vlastivědné látky v několika krocích. Součástí je řízený dialog o státním svátku, seznámení se svatováclavskou tematikou na základě četby a práce s textem. Ve skupinové činnosti se žáci zabývají insigniemi jako např. korouhev, štít a vyhledávaní další informace o Přemyslovcích. Vše dokumentují a připravují pro konferenci. Podle časových možností může být zařazen film. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětČeský jazyk Očekávaný výstup Čte s porozuměním, rozlišuje podstatné a okrajové informace, podstatné informace zaznamenává. Reprodukuje obsah sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta. Vede správně dialog. Vyjadřuje své dojmy z četby, pracuje s informacemi. Druh učebního materiálu Projekt Cílová skupinaŽáci 5. ročníku Metodický postupJe součástí projektu jako návod pro děti
PROČ 28. NECHODÍME DO ŠKOLY ??? Zamyslete se a napište jednou až dvěma větami, proč je tomu tak. Nestyďte se za žádný návrh. DISKUSE A nyní přijde překvapení.
kutnohorsky.denik.cz/z_dom.. ceskokrumlovsky.denik.cz/k září – Státní svátek DEN ČESKÉ STÁTNOSTI
Na obrázcích je kníže Václav v různých situacích. Pojďme si si chvíli o nich a jeho životě povídat a přečtěme o tom v čítance pro 4. ročník strana 106. Na základě četby se nám jistě podaří doplnit následující text: Kníže Václav pocházel z rodu …………………………., Který byl nejmocnější v …… století. Měl usednout Na trůn jako dítě, proto se vlády ujala …………………….. Václavova matka Drahomíra si najala ……………………..a …………………………. Nakonec se Václav ujal vlády. Byl ………………..a proslavil naši zemi po celé ………………. Dne ………………… ho jeho bratr ……………. nechal zavraždit v ……
SKUPINOVÁ PRÁCE Využijte nyní internetu i ostatních dostupných pramenů při zpracování projektu o knížeti Václavovi. Je známo, že sv. Václav neměl titul krále a tak nepoužíval korunu. Symboly vlády Přemyslovců představovala: KOROU HEV ŠTÍT MEČPŘILBA Úkol pro první skupinu: Najdi jejich vyobrazení a doplň stručným textem / hesly /.
Úkol pro druhou skupinu: Zjisti, co je SVATOVÁCLAVSKÝ CHORÁL, opiš a pokus se interpretovat vlastními slovy, co lidé očekávali od sv. Václava. Doplň dobovými obrázky. SVATOVÁCLAVSKÝ CHORÁL Úkol pro třetí skupinu : O čem vypráví pověst BLANIČTÍ RYTÍŘI. Najdi nejlépe V knihách, přečti a pro spolužáky si připrav obrázkovou osnovu k vyprávění. Nezapomeň vyobrazit bájnou horu Blaník. BLANIČTÍ RYTÍŘI
SPOLEČNÉ ZPRACOVÁNÍ A DOKONČENÍ PROJEKTU Informujte se navzájem, k jakým výsledkům jste dospěli. Bohatě při tom využívejte obrazovou dokumentaci. Výsledky společně zpracujte v podobě projektu a vystavte. Zlatou tečkou může být KONFERENCE spojená s promítáním historického filmu. film