Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Keplerovy zákony.
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _633 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastMechanika DUMVY_32_INOVACE_MF_135 TémaKeplerovy.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Pohyby Země Název školy
Šikmý vrh trajektorie:.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
Kruhový pohyb Určení polohy Polární souřadnice r, 
Gravitační pole Newtonův gravitační zákon
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Keplerovy zákony a gravitační.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _631 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
ASTROFYZIKA.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Johannes Kepler ( ).
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _636 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _638 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Pohyby v centrálním gravitačním poli Slunce, Keplerovy zákony
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _637 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _629 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_09_FYZIKA Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _635 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _634 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sluneční soustava.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Cavendishův experiment Vážení Země. Cavendishův experiment Vážení Země.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
K EPLEROVY ZÁKONY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pohyby v centrálním gravitačním poli
KEPLEROVY ZÁKONY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_32.
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Keplerovy zákony.
Gravitace.
Př 2: V roce 1672, když se nacházel Mars nejblíže Zemi (viz obrázek), astronomové zjistili, že vzdálenost Marsu a Země je 73 mil. km. Dále znali oběžnou.
2. Centrální gravitační pole
Pohyby v gravitačním poli jednoho tělesa
Transkript prezentace:

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Keplerovy zákony Autor: VY_32_INOVACE_9_1_8 Mgr. Jan Zach

Pohyby t ě les v gravita č ním poli Slunce VY_32_INOVACE_9_1_8Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.

Úniková rychlost z povrchu Slunce je 618 km.s -1. K na povrchu Slunce je 28x větší než na Zemi (280 N/kg). Gravitační pole Slunce je centrální. M ʘ představuje 99% hmotnosti sluneční soustavy. Teplota na povrchu je cca 6000 K, v nitru cca K. Připomeňme - planety sluneční soustavy: Vnitřní (zemského typu) – Merkur, Venuše,Země, Mars. Vnější (plynní obři) – Jupiter, Saturn, Uran, Neptun. Měření vzdáleností ve vesmíru: 1 AU… astronomická jednotka – střední vzdálenost Země-Slunce=cca km. 1 LY… světelný rok – vzdálenost, kterou světlo uletí za 1 rok = 9, km = AU 1 pc… parsek – vzdálenost, ze které je vidět úsečka Země-Slunce pod úhlem 1 = 3,262 LY = AU = 3, km.

Planety se kolem Slunce pohybují po elipsách málo odlišných od kružnic, v jejichž společném ohnisku je Slunce. I. Keplerův zákon: P…perihelium (přísluní) A…afélium (odsluní) F… ohnisko (Slunce) a…hlavní poloosa

II. Keplerův zákon: Obsahy ploch opsaných průvodičem planety za jednotku času jsou konstantní. V jaké místě trajektorie se Země nachází v prosinci? v p >v>v a V jaké místě trajektorie se Země nachází v červnu? P…cca 4. ledna V Perihéliu. A…cca 4. července V Aféliu.

Poměr druhých mocnin oběžných dob dvou planet se rovná poměru třetích mocnin hlavních poloos jejich trajektorií. III. Keplerův zákon: Za předpokladu, že trajektorií je kružnice vypadá vztah: Pokuste se o matematický zápis tohoto zákona:

Jak dlouho letí světlo ze Slunce na Zem? Rychlost světla ve vakuu je m.s -1. Vypočítejte oběžnou rychlost Země. Trajektorii považujte za kruhovou. Proxima Centauri je od nás vzdálena 4,22 LY. Jak dlouho by tam letěly naše automatické sondy (vyhledejte jejich max. rychlosti)?

Jak dlouho letí světlo ze Slunce na Zem? Rychlost světla ve vakuu je m.s -1.

Proxima Centauri je od nás vzdálena 4,22 LY. Jak dlouho by tam letěly naše automatické sondy (vyhledejte jejich max. rychlosti)?

Vypočítejte oběžnou rychlost Země. Trajektorii považujte za kruhovou.

Téma sady: Mechanika I. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Pohyby těles v centr. gravitačním poli Slunce Anotace: Jedná se o prezentaci, ve které vysvětlíme tři Keplerovy zákony a veličiny s nimiž spojené, odvodíme pro ně základní vztahy a závislosti. Materiál vysvětluje základní pojmy a vztahy a vytváří prostor pro samostatné zamyšlení žáků nad tématem. Hlavním zdrojem informací je učebnice: FYZIKA pro gymnázia – Mechanika, RNDr. Milan Bednařík, CSc., doc. RNDr. Miroslava Šiková, CSc., ing. Petr Bujok Autor:Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Keplerovy zákony Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák vysvětlí vztahy mezi fyzikálními veličinami, chápe význam těchto zákonů pro pohyby vesmírných těles, dokáže předpovědět parametry pohybu neznámého tělesa. Speciální vzděl. potřeby: žádný Klíčová slova: gravitační pole, perihélium, afélium, průvodič, poloosa Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít jako výklad učiva na téma Keplerovy zákony. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Vztahy mezi veličinami se žáci nejprve pokusí odvodit sami v průběhu prezentace, teprve pak je vztah zobrazen. Na závěr jsou začleněny 3 lehké příklady k úvodu do pohybů těles ve Sluneční soustavě a ve vesmíru a jejich řešení.