Úskalí viktimologických expertíz © L. Čírtková, 2015 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Borrélie – úskalí laboratorní diagnostiky
Advertisements

Kyberkriminalita na dětech z pohledu forenzní psychologie
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Interpretace práva.
EStrategie statutární město Ostrava Ing.Jaromír Tomala
Systém včasné intervence ve Svitavách
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
PROŽÍVÁNÍ OBĚTÍ JEDNÁNÍ S OBĚŤMI
Domácí násilí.
AKTUÁLNÍ PROBLÉMY NA ÚSEKU ODHALOVÁNÍ A VYŠETŘOVÁNÍ SEXUÁLNĚ MOTIVOVANÉ TRESTNÉ ČINNOSTI PÁCHANÉ NA DĚTECH mjr. Mgr. Jan Machuta 3. oddělení SKPV OOK.
Dokazování v civilním procesu (§ § 136 OSŘ)
Sociální práce s rodinou 3
Osobnost pachatele trestných činů
v pedagogické diagnostice
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
- definice, charakteristika, průběh
Znalecký posudek SHRNUTÍ.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Specifické metody SP LS 2014
Seminář Trauma.
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
Dítě z pohledu mezinárodního práva soukromého
Sociální patologie SCPT SCPA
Téma Hypotézy ve výzkumu
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Odborný seminář – INFORMAČNÍ CENTRUM OSN ve spolupráci s proFEM o. p. s SEZNÁMENÍ S DOSUD NEUVEDENOU PŘÍČINOU K PÁCHÁNÍ DOMÁCÍHO NÁSILÍ (DÁLE JEN DN) Dle.
Profilování pachatelů trestných činů Barbora Hynková Učo
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Sexuální zneužívání mentálně handicapovaných, specifika průběhu a reakce obětí PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ, PSYCHOLOG, PSYCHOTERAPEUT „OBĚTI SEXUÁLNÍHO NÁSILÍ.
Problematika násilí na dětech Syndrom CAN – syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Způsoby vzniku: Akce Ne-akce.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Co potřebují oběti znásilnění?
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Mýty o znásilnění Kdo je provokující oběť u TČ znásilnění?
Phdr.hana pazlarová, ph.d.
Jak zlepšit pomoc obětem stalkingu?
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Potřeby obětí znásilnění ČR/2017
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
PhDr. Pavel Beňo, Práce & vztahy,
Struktura poradenského procesu
Spravedlnost očima oběti
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Lehké nebo závažné DN? © L. Čírtková, 2016.
seminář Teorie a metodiky výchovy
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
Sociální práce s rodinou 10
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Rodičovství biologické a pěstounské
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Transkript prezentace:

Úskalí viktimologických expertíz © L. Čírtková,

Úvodní poznámka KDY je poškozený zkoumán znalcem ψ? V důkazně nejednoznačných/komplikovaných případech ! Výpověď stojí proti výpovědi, málo pádných důkazů Zejména DN, znásilnění, sex zneužívání TEDY: ZNALECKÝ POSUDEK MÁ KLÍČOVÝ VÝZNAM 2

Úvodní poznámka Co zajímá OČTŘ aneb otázky pro znalce psychologa/psychiatra Posoudit osobnost /obecnou věrohodnost Posoudit, zda sklony ke zkreslování…. Posoudit výpověď ve vztahu k vyšetřovanému skutku (specifická věrohodnost) Posoudit následky viktimizace (PTSD) Vysvětlit chování oběti Případ oběti DN - BubZda se dá oběti věřit/její svědecká způsobilost 3

Obsah prezentace V této prezentaci: problémy spojené s diagnostikováním traumatu MÝTUS: NÁSLEDKY VIKTIMIZACE POTVRZUJÍ SKUTEK Mýty na téma trauma a věrohodnost 4

Příklady z praxe A Evropský soud kritizuje rozsudky 1.P zproštěn, protože znalec nepotvrdil diagnózu PTSD u poškozené údajným sex zneužíváním ze strany otce 2.P zproštěn, protože předložil SMS od dcery „otče, miluji tě“. Logika úsudku: není zjištěno viditelné trauma, tudíž žádné následky, tudíž žádný TČ 5

Příklady z praxe B Stejná logika v opačném gardu 1. Kauza znásilnění 14, 5 leté dívky znalci v posudku potvrdili dg. PTSP (na základě klinického rozhovoru s poškozenou), má PTSD tudíž TČ je potvrzen, stal se tak, jak vypovídá poškozená 2. Kauza DN Poškozená trpí STO – jde o týrání / DN 6

otázka Lze z ψ následků diagnostikovaných ve znaleckém posudku dovodit, že skutek se stal tak, jak líčí poškozená osoba/O? Fyzická zranění ukazuji na MO! Ukazují ψ zranění (TRAUMA) na MO? Existuje jeden profil týrané osoby? 7

Co víme aneb fakta viktimologie Následky viktimizace jsou: Individuální (PTSD nemá exkluzivitu) Projevy traumatu souvisí s osobností Trauma je proces: doba POTÉ –sekundární viktimizace Jedna viktimizace – různé následky Příklad dvou sester incestně zneužívaných otcem PTSD versus tzv. MORALNÍ TRAUMA 8

Co víme aneb fakta viktimologie varieta následků dotaz lékařky-sexuoložky diagnózy a viktimizační syndromy Diagnózy → psychopatologie, klinická ps., psychiatrie Viktimizační syndromy → viktimologie, psychotraumatologie 9

otázka Lze z ψ následků diagnostikovaných ve znaleckém posudku dovodit, že skutek se stal tak, jak líčí poškozená osoba/O? Fyzická zranění ukazuji na MO! Ukazují ψ zranění (TRAUMA) na MO? Existuje jeden profil týrané osoby? 10

Odpověď NE. Jde o falešný mýtus, že následky potvrzují skutek. Tento mýtus podporuje i riziko falešné pozitivity. Chybně diagnostikovaná PTSD, za účelem zisku/ kompenzace. 11

Důsledky mýtu Pachatelé vydávající se za oběti: zadávají si soukromé posudky na posttrauma, převrací roli P a O Falešné a nepravé oběti zneužívají potíže a omyly při odhalování simulované/ předstírané PTSD (viz seznamy příznaků na wikipedii) sousedská rozepře kvůli nočnímu hluku zasněžovacích strojů, NOZ 12

Spolupráce se znalcem Když je skutek prokázán: otázky mají směřovat zejména k následkům viktimizace problém věrohodnosti výpovědi dítěte je vlastně irelevatní (např. videozáznamy o zneužívání) Když stojí výpověď O proti výpovědi P Otázky směřují k věrohodnosti výpovědi O 13

Spolupráce se znalcem Jestliže je z právního hlediska centrální problém věrohodnosti (tj. zda O událost zažila), pak nelze postupovat odzadu. Teprve až věrohodnost (tj. zážitek), pak lze určit následky události. 14

Spolupráce se znalcem Opačný postup by měl smysl jen kdyby existovala metoda/procedura, která by umožnila přiřadit příznaky/potíže konkrétní události (a to je momentálně „nesmysl“). Obraz příznaků neumožňuje rekonstrukci OBJEKTIVNÍ stránky TČ. Problém tzv. diagnosticity Ilustrace: dotaz soudkyně – duševní násilí v NOZ 15

shrnutí Opět se vracíme ke klíčovým otázkám: Co je trauma? Jaké situace vyvolávají traumata? Jak diagnostikovat posttrauma? Jak odlišit simulaci a jak rozpoznat „pseudotrauma“ (teorie atraktivity traumatu) 16

Kdy vede (sex) násilí k traumatu? Premisa (platí i pro děti): Každý zážitek (sex) násilí je vnímán jako stresující ublížení. Ne každý zážitek (sex) násilí plodí trauma.

Kdy vede (sex) násilí k traumatu? Záleží zejména na intenzitě a dlouhodobosti násilí věku dítěte a tím i jeho bezbrannosti/závislosti útěk ani útok nefungují (proto disociace) na vztahu k pachateli (referenční osoba ano/ne) na reakcích okolí (může/nemůže o tom mluvit, má/nemá sociální oporu) Fischer & Riedesser 1999

Kdy vede (sex) násilí k traumatu? Vztahové trauma (trauma typu II) Jestliže zneužívání trvá dlouho a P je blízká osoba, která má dítě chránit → KUMULATIVNÍ TRAUMA –zdrojem i opakovaná „mikrotraumata“, když dítě nemá žádnou ochranu v rodině, nesmí o tom mluvit

Kdy vede (sex) násilí k traumatu? Biologické vzorce útok/útěk nefungují → Totální stimulace=totální stres v situaci bezmoci, předráždění CNS Obranné mechanismy = disociace, konstrikce Sebe-zdvojení, emocionální otupění, kognitivní odstřižení, depersonalizace, derealizace… To mi nešlo do hlavy, že by se něco takového dělo…

Následky traumatizace -Jak je zjistit? sebeposuzovací instrumenty (IES......) kvalitní interview Traumatizované O: dle výzkumů Intervictu častěji jdou k soudu, častěji VIS, ale také častěji odchází sekundárně viktimizovány. Training of trauma sensitive behavior 21

Závěr Znalec není detektiv. Nenahrazuje postupy OČTŘ. Diagnóza PTSD – pozor na falešnou pozitivitu právě u důkazně nejednoznačných kauz Závěry znaleckých expertíz je třeba formulovat srozumitelně pro OČTŘ. ( i když O nemá klinickou „diagnózu“, má viktimizační syndrom, např. otřesené bazální iluze) 22

Závěr Na klíčové otázky/zadání ve viktimologických expertízách neexistují jednoduché dg. testové metody!! Je potřeba čerpat z forenziky/viktimologie. případ manželů K. Znalecký posudek je „malá“ vědecká studie. L. Greuel 23

Děkuji za pozornost. 24