Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných předmětů, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace doplněné textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Cvičení – osobní finance 1. Dana Středová, která studuje 2. ročník střední školy, dostává od září měsíčně od rodičů 200 Kč kapesného. Na brigádě si vydělává 200 Kč týdně (čistý příjem). Dana využívá kapesné a příjem z brigády na nákup občerstvení ve školním bufetu (týdně spotřebuje 120 Kč), kredit do mobilního telefonu (měsíčně 110 Kč), vstupenky do kina a na jiné kulturní akce činí měsíčně 190 Kč. Obědy ve školní jídelně, dopravu, učebnice, školní pomůcky a exkurze hradí rodiče. a) sestavte osobní rozpočet Dany Středové a) Rozhodněte, kolik může koncem prosince věnovat na nákup vánočních dárků ze svých úspor a mimořádné odměny 500 Kč z brigády v prosinci ……………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ……………………………………………………………………………………………… …………………………………………….. a)V únoru se Dana rozhodla, že by si na konci května ráda koupila nové boty na léto za 1200 Kč. Předchozí naspořené prostředky věnovala na vánoční dárky, takže na konci ledna měla k dispozici 300 Kč. Rozhodněte, zda Dana bude mít na konci května k dispozici potřebnou částku. ……………………………………………………………………………………………… …………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………… ……………………………………………..
Cvičení – osobní finance b ) Rozhodněte, kolik může koncem prosince věnovat na nákup vánočních dárků ze svých úspor a mimořádné odměny 500 Kč z brigády v prosinci ……………………………………………………………………… c) V únoru se Dana rozhodla, že by si na konci května ráda koupila nové boty na léto za 1200 Kč. Předchozí naspořené prostředky věnovala na vánoční dárky, takže na konci ledna měla k dispozici 300 Kč. Rozhodněte, zda Dana bude mít na konci května k dispozici potřebnou částku ………………………………………………………………………
Cvičení – osobní finance 2. Domácnost má měsíční příjmy Kč, běžné výdaje dosahují částky v průměru Kč. Zvažte, zda by si rodina mohla pořídit: a) nové auto formou úvěru, měsíční splátky byly vypočteny na částku Kč ………………………………………………………………… b) rodinný domek, kde by splátky hypotéky činily měsíčně Kč …………………………………………………………………
Cvičení – osobní finance 3. Rozhodněte, ve kterých z následujících případů budete považovat jejich financování úvěrem za vhodné a ve kterých za nevhodné. Své rozhodnutí zdůvodněte. Případ Vhodné Nevhodné Zdůvodnění a)Dovolená u moře v Itálii…………………………………………………….. b) Rekonstrukce bytu ………………………………………………………….. c) Pořízení zahrady…………………………………………………………….. d) Vánoční dárky……………………………………………………………….. e) Nové lyže …………………………………………………………………….
Cvičení – osobní finance 4. Máte přítelkyni a chcete se brát. Oba pracujete, příjem dohromady činí Kč. K příležitosti svatby si chcete koupit byt a zařídit si ho. Máte nabídku hypotéky na 30 let, měsíční splátka, kterou byste nyní byli schopni splácet, činí Kč. Na základě těchto údajů uveďte: a)důvody proč si hypotéku vzít …………………………………………………………………………………... b) důvody, proč si hypotéku nebrat …………………………………………………………………………………... c) zda existuje nějaká možnost, jak se zajistit proti neschopnosti hypotéku splácet …………………………………………………………………………………... d) jaké změny v příjmech a výdajích mohou v budoucnosti nastat …………………………………………………………………………………... e) zda tyto změny mohou způsobit, že nebudete schopni splácet …………………………………………………………………………………...
Použité zdroje KLÍNSKÝ, Petr; MÜNCH, Otto; CHROMÁ, Danuše. Ekonomika, ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Praha: Eduko s.r.o., 2011, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.