 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Rodina.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Zdravotnický asistent, první ročník Sociální vyloučení Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Občanská výchova 7. ročník
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Náhradní rodinná péče.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sociální patologie SCPT SCPA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Označení DUM Fi - DUM Autor
Sociální politika 06 CHUDOBA.
FUNKCE RODINY Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU-
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Chudoba jako sociální problém
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Sociálně patologické jevy
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Definice a typologie dysfunkčních rodin Klasifikace rizikových faktorů ohrožujících stabilitu rodiny U3V Mgr. Michaela Vaško.
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Škodlivé faktory v těhotenství III.část Anotace: Prezentace je závěrečnou částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Poukazuje na fyzikální a psychosociální.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Rodina a typologie rodin
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI Část 2. Mgr. Irena Kudláčková.
Úvod do problematiky sociální pediatrie MUDr.Petr Kašpar ÚVZPL 2.LF UK Praha.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Správa sociálního zabezpečení
Úvod do problematiky sociální pediatrie
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Číslo v digitálním archivu školy
Rodina jako sociální instituce
Diagnostika rodinného prostředí žáka
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Socializace Kejřová.
Psychologie dospělých
Úvod do pedagogiky Eva Trnová.
Rodinná politika Sociální politika II.
Náročné životní situace
RODINA = sociální instituce a organizace charakteristická jak pro tradiční, tak pro moderní i postmoderní společnost = primární, neformální a malá skupina.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Syndrom rizikového chování v dospívání
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání se projevuje v nedostatečném plnění některých nebo všech základních rodinných funkcí

Zopakujte základní funkce rodiny, vysvětlete je. 1. biologicko-reprodukční (zachování lidstva, uspokojování sexuálních potřeb) 2. ekonomická (hmotné zabezpečení) 3. emocionální (citové vztahy) 4. výchovná (zájem o dítě, péče, řádná výchova)

3 základní přístupy 1. příčiny poruchy, doba a místo vzniku, rozvoj a působení poruchy 2. stupeň a charakter poruchy, vliv na členy rodiny 3. potřeba aktivity k překonání poruchy

Rodiče se o děti starat 1. nemohou 2. neumějí (nedovedou) 3. nechtějí

Příčiny: objektivní  přírodní katastrofy  poruchy fungování společnosti – epidemie, nezaměstnanost, válka  narušení rodiny: nemoc, úmrtí, velký počet dětí Zájem o dítě: ano Příklady: hmotný nedostatek, nevhodný byt, ztráta bytu, jeden rodič neodůvodněně brání druhému ve styku s dítětem

Příčiny: objektivní, subjektivní  nezralí rodiče, nízký věk  neúplná rodina (rozvod, úmrtí, svob. matka)  dítě s postižením Zájem o dítě: ano i ne Příklady: nedostatečné podmínky pro socializaci dítěte → není zabezpečen přiměřený vývoj dítěte

Příčiny: subjektivní  poruchy osobnosti rodičů  rodiče dávají přednost jiným hodnotám  nechtěné dítě  dítě s postižením  nízký nebo vysoký věk rodičů Zájem o dítě: ne Příklady: nedostatečná, škodlivá či žádná péče o dítě, opuštění dítěte

 rodiče dítě týrají, zneužívají  rodiče se o dítě nadměrně starají

vyhodnocen pro každé dítě v rodině zvlášť, 8 kritérií  složení rodiny  stabilita rodiny  sociálně ekonomická situace  osobnost rodičů  sourozenci  osobnost dítěte  zájem o dítě  péče o dítě

 funkční rodina: rodina plní své funkce  problémová rodina: poruchy funkcí vážněji neohrožují vývoj dítěte, problémy rodina řeší sama nebo využívá krátkodobou pomoc  dysfunkční rodina: vážné poruchy funkcí, vývoj dítěte je ohrožen nebo narušen, rodina není schopna poruchy zvládnout sama  afunkční rodina: rodina neplní funkce, vývoj dítěte vážně narušen či poškozen → odebrání dítěte

 Dunovský, J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada  Dunovský, J.: Dítě a poruchy rodiny. Praha, Avicenum 1986.