situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání se projevuje v nedostatečném plnění některých nebo všech základních rodinných funkcí
Zopakujte základní funkce rodiny, vysvětlete je. 1. biologicko-reprodukční (zachování lidstva, uspokojování sexuálních potřeb) 2. ekonomická (hmotné zabezpečení) 3. emocionální (citové vztahy) 4. výchovná (zájem o dítě, péče, řádná výchova)
3 základní přístupy 1. příčiny poruchy, doba a místo vzniku, rozvoj a působení poruchy 2. stupeň a charakter poruchy, vliv na členy rodiny 3. potřeba aktivity k překonání poruchy
Rodiče se o děti starat 1. nemohou 2. neumějí (nedovedou) 3. nechtějí
Příčiny: objektivní přírodní katastrofy poruchy fungování společnosti – epidemie, nezaměstnanost, válka narušení rodiny: nemoc, úmrtí, velký počet dětí Zájem o dítě: ano Příklady: hmotný nedostatek, nevhodný byt, ztráta bytu, jeden rodič neodůvodněně brání druhému ve styku s dítětem
Příčiny: objektivní, subjektivní nezralí rodiče, nízký věk neúplná rodina (rozvod, úmrtí, svob. matka) dítě s postižením Zájem o dítě: ano i ne Příklady: nedostatečné podmínky pro socializaci dítěte → není zabezpečen přiměřený vývoj dítěte
Příčiny: subjektivní poruchy osobnosti rodičů rodiče dávají přednost jiným hodnotám nechtěné dítě dítě s postižením nízký nebo vysoký věk rodičů Zájem o dítě: ne Příklady: nedostatečná, škodlivá či žádná péče o dítě, opuštění dítěte
rodiče dítě týrají, zneužívají rodiče se o dítě nadměrně starají
vyhodnocen pro každé dítě v rodině zvlášť, 8 kritérií složení rodiny stabilita rodiny sociálně ekonomická situace osobnost rodičů sourozenci osobnost dítěte zájem o dítě péče o dítě
funkční rodina: rodina plní své funkce problémová rodina: poruchy funkcí vážněji neohrožují vývoj dítěte, problémy rodina řeší sama nebo využívá krátkodobou pomoc dysfunkční rodina: vážné poruchy funkcí, vývoj dítěte je ohrožen nebo narušen, rodina není schopna poruchy zvládnout sama afunkční rodina: rodina neplní funkce, vývoj dítěte vážně narušen či poškozen → odebrání dítěte
Dunovský, J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada Dunovský, J.: Dítě a poruchy rodiny. Praha, Avicenum 1986.