Ludolfovo číslo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Archimédés. ● narozen: 287 př. n. l.; Syrakusy, Sicílie ● zemřel: 212 př. n. l.; Syrakusy, Sicílie ● byl řecký matematik, fyzik, inženýr, vynálezce a.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_12_16_Excel. Excel Tabulkový procesor pro vytváření tabulek a grafů Pochází z kancelářského balíku Microsoft Office Nejčastěji.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Záření kolem nás Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Korelace 20. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190227
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Pravděpodobnosti jevů
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Sčítání do 20 s přechodem přes desítku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tabulky, grafy – test VY_32_INOVACE_ července 2013
Matematika Koule.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Charakteristiky variability
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Americká skutečnost Edwarda Hoppera
Mýdla 6. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_130218
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo π (pí) Archimedes (cca 250 př. Kr.)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Procvičování – složené zlomky, zlomky a desetinná čísla
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autor: Ing. Jitka Michálková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
POHYB ŽIVOČICHŮ 30. ledna 2013 VY_32_INOVACE_110108
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Matematika + opakování a upevňování učiva
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Informatika – Průměr a min-max
Informatika – Základní operace s buňkami
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Transkript prezentace:

Ludolfovo číslo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_42_INOVACE_ listopadu 2013

2 Nejstarší písemně doložené odhady π okolo 1900 př. n. l.; jsou to 256/81 (Egypt) a 25/8 (Babylon), (oba méně než 1 % vzdálené od skutečné hodnoty) indický text Shatapatha Brahmana dává odhad 339/108 ≈ 3,139 pasáže v 1. knize královské 7:23 a 2. knize kronik 4:2 mluví o obřadním bazénu v paláci krále Šalomouna, který má průměr deset loktů a obvod třicet loktů 2

3 Rhindův papyrus Jednu z prvních zmínek o výpočtu obsahuje Rhindův papyrus pocházející z doby kolem roku 1650 př. n. l. Obsah kruhu o průměru d je zde udáván jako což vede k hodnotě π = 3,

4 Archimédes První teoretický výpočet provedl Archimédes ( př. n. l.) pomocí mnohoúhelníků vepsaných a opsaných kružnici. Používal mnohoúhelníky mající 12, později 24, 48 a nakonec 96 stran. Dostal tak pro π dolní (223/71) a horní (22/7) hranici. 4

Čínská matematika Kolem roku 265 poskytl Liou Chuej, matematik z říše Cchao Wej, jednoduchý a důsledný opakující se algoritmus pro výpočet π s libovolnou přesností. On sám vypočítal hodnotu π pro 3072-úhelník a získal číslo 3,1416. Vynalezl i rychlejší metodu, kterou získal hodnotu 3,14 s použitím 96-úhelníku. Okolo roku 480 čínský matematik Cu Čchung-č’ pomocí metody Liou Chueje ukázal, že π ≈ 355/113 a 3, < π < 3, Použil k tomu 12288úhelník. Toto vyjádření zůstalo nejpřesnější dlouhých 900 let. 5

Další zpřesňování π Ptolemaios (85-165), který došel k výsledku 377/120, což se rovná 3, Al-Kashi (cca 1430) ze Samarkandu spočítal π už na 14 desetinných míst Francois Viéte ( ) - 9 desetinných míst Adrien van Roomen ( ) - 17 desetinných míst 6

Ludolf van Ceulen Ludolph van Ceulen ( ) - 35 desetinných míst. Právě po van Ceulenovi je toto číslo v některých zemích označováno jako "Ludolfovo". 7

Zajímavosti Ve 12. století prohlásil Maimonides, že π je iracionální. To bylo dokázáno v roce 1761 Johannem Heinrichem Lambertem. Během 20. století byly nalezeny důkazy, které vyžadují pouze znalosti integrálu. 8

Renesance Během evropské renesance se místo ohromně náročné metody Archimédovy začínají hledat vzorce na výpočet π pomocí částečných součtů rozvojů nekonečných řad. Vzorce byly postupně nalezeny a pak už šlo pouze o to, kolik času (let) byl kdo ochoten těmito výpočty strávit. 9

Počítače V roce 1947 použil Ferguson počítač a dostal se na 808 míst. A pak už to šlo velmi rychle: d. m d. m d. m d. m d. m d. m d. m. V červnu 1997 spočetla skupina Japonců na stroji Hitachi SR2201 s 1024 procesory během dvou dnů π na desetinných míst. 10

Zajímavosti Řecké písmeno π (pí) pro označení tohoto čísla použil poprvé velšský matematik William Jones v roce 1706 jako zkratku řeckého slova pro obvod, řecky: περίμετρος (perimetros). Toto označení zpopularizoval Leonhard Euler v roce

Zajímavosti Nynější světový rekord v Guinnessově knize rekordů, který drží Lu Chao, je zapamatovaných číslic. Recitování mu trvalo 24 hodin a 4 minuty. Rekord japonského inženýra Akira Haraguchi, číslic, nebyl zatím Guinnessovou knihou uznán. Odkaz: ADslo) 12

Několik číslic pro zapamatování 3,