Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Advertisements

Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Algebraické výrazy – početní operace
Mnohočleny a algebraické výrazy
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
Počítáme s celými čísly
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výrazy.
Rozklad na součin vytýkání
Úpravy mnohočlenů - vzorce
Násobení mnohočlenů.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení mnohočlenů. c d ab S Obsah velkého obdélníku S = (a+b).(c+d)
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
Sčítání a násobení výrazů
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Mnohočleny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Rozklad mnohočlenů na součin
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Racionální čísla.
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Rozklad mnohočlenů na součin
Číselné výrazy s proměnnou
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
Vzorce pro druhé mocniny dvojčlenů (a – b)²=(a – b).(a – b)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mocniny s přirozeným mocnitelem
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
Rozklad mnohočlenů na součin
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
I. Podmínky existence výrazu
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
VY_32_INOVACE_Pel_I_06 Výrazy – postupné vytýkání
Rozdíl a součet třetích mocnin
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Rozklad mnohočlenů na součin
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Rozklad mnohočlenů na součin
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_84_M8
Matematické operace, práce s výrazy, algebraické vzorce, poměr
Transkript prezentace:

Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek

Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich Alois Bedřich 2· Bedřich + 2· Alois + 2· 10

a b 10 a b Když dosadím: a = 3 b = = 2· 3 + 2· = 30 a + b a + b +10 2a + 2b + 20 Obvod = Zjednodušený Mnohočlen Mnohočlen Obvod = Tedy platí: a + b a + b +10 = 2a + 2b + 20 Správnost zjednodušení si tedy ověříme dosazení libovolných čísel do daného i zjednodušeného mnohočlenu.

Co je to tedy mnohočlen? 5x 3 - 2x x xy - 3x 2 y 2 mnohočlen jednočlen jednočen jednočlen reálný člen jednočlen Za mnohočlen tedy považujeme součet několika jednočlenů.

Příklady na úpravu mnohočlenů: 1) 2a 2 – 14a + a – 7 = 2) 4x 2 + 6x – 6x – 9 = 3) -u + 7v + 4u – 7v = 4) 3x 4 – 3x 3 + 3x 2 + 2x 3 - 2x 2 +2x – x 2 + x -1 = 5) 5u 2 + 3uv + u 2 v + 3u 2 – 3uv – 2u 2 –uv 2 = 2a 2 – 13a - 7 4x u 3x 4 – x 3 +3x - 1 6u 2 + u 2 v – uv 2

Sčítání a odčítání mnohočlenů (3m - 1) - (5 - m) =3m m = 4m - 6 Příklady: 2a - 2 x 2 + 3x + 7 5x 3 – 11x – 5 10ax + 18 Který mnohočlen je o 4x + 3y – 2 menší než 4x – y – 2? Který mnohočlen je o a + 2b větší než 5b – 7a? (4a + 3) + (-2a - 5) = (2x 2 + 3x + 1) - (x 2 - 6) = (4x 3 – 2x + 3) + (x 3 – 9x - 8) = (5ax + 9) - (-5ax – 9 ) = (5b – 7a) + (a + 2b) = -6a + 7b (4x – y – 2) – (4x + 3y – 2) = -4y !

x2x2 3x 2x x x x xx Obsah = 3x· 2x Obsah = A) Násobení jednočlenu jednočlenem Násobení mnohočlenů Příklad: 3x· 2x = 6x 2

B) Násobení mnohočlenu jednočlenem 4x8 x x Obsah = (x + 2)· 4 Obsah = 4x + 8 Příklad: 4 · (x + 2) = Každý člen mnohočlenu vynásobíme jednočlenem.

C) Násobení mnohočlenu mnohočlenem x2x2 x3 3x x x3 1 Obsah = (x + 1)· (x + 3) Obsah = x 2 + 3x + x + 3 Obsah = x 2 + 4x + 3 Nyní musíme tedy vynásobit každý člen jednoho mnohočlenu každým členem druhého mnohočlenu. Vidíme že součin dvou mnohočlenů je zase mnohočlen. Příklad: (x + 1) · (x + 3) = x + 3 x+1

Příklady: Namalujte mnohočlen (x + 1)· (x - 3) Vypočtěte: -8y 2 · (-3y 3 ) = 4a· (a – 9) = (a – b)· (a 2 + ab + b 2 ) = 24y 5 4a a a 3 – b 3 x 1 x + 1 x x2x2 -3 x -3x

(x + 2) 2 =x 2 + 2x + 2x =(x + 2)· (x + 2) = = x 2 + 4x + 4 Obsah = x· xx· x 2 · 2 2x x2 2 x Druhá mocnina dvojčlenu

(a + b) 2 = a 2 + 2ab + b 2 Odvození základních vzorců (a - b) 2 = a 2 - 2ab + b 2 a 2 - b 2 = (a - b)· (a + b)

(a + b) 2 = a2a2 b2b2 ab ab b a a 2 + ab + ab + b 2 =(a + b)· (a + b) = a 2 + 2ab + b 2 (a + b) 2 = a 2 + 2ab + b 2 a + b

(a – b) 2 = (a-b) 2 b2b2 a b a - b a 2 – 2ab + b 2 (a – b)· (a – b) =a 2 – ab – ab + b 2 = (a - b) 2 = a 2 - 2ab + b 2

a 2 - b 2 = (a - b)· (a + b) ! Tak a to je úkol pro Vás b2b2 a b b b a - b

(p + r) 2 +(p – r) 2 = Doplňte následující výraz na druhou mocninu dvojčlnenu: 1 + ? + 25a 2 b 2 = 4a 2 – 36ab 2 + ? = 4a 2 – 36ab b 4 (a + 3)· (a – 3) · (a 2 + 9) = Příklady: 4· (b – 1) 2 + (b + 4) 2 = Upravte: ab +25a 2 b 2 2p 2 + 2r 2 5b a

? S = x 2 + xx x 2 + x = x· ? (x 2 + x) : x = ? (x 2 + x) : x = x + 1 Dělení mnohočlenu jednočlenem Znamená to tedy, že každý člen mnohočlenu podělíme jednočlenem a vzniklé podíly sečteme

Dělte: (6x – 8y) : 2 = (21z 4 – 14z 3 + 7z 2 ) : (-7z 2 ) = (15a - 10) : 5 – (8a +12) : 4 = d(d-3) – (6d 3 – 12d 2 ) : 6d = Příklady: 3x -4y -3z 2 + 2z -1 a -5 -d

5 x y x + 15y = Rozklad mnohočlenů na součin xyyy · (x + 3y)5 Takové hledání společných vlastností nazýváme vytýkání. 5

K rozkladu výrazů na součin nám mohou dobře posloužit vzorečky, které jsme si již dříve odvodily. (a + b) 2 = a 2 + 2ab + b 2 (a – b) 2 = a 2 – 2ab + b 2 a 2 – b 2 = (a – b)(a+b) 4x 2 – 12x + 9 = (2x) 2 2· 2· x· (2x – 3) 2 Příklad:

Vytýkejte: 2c + 2cd = 2c· (1 + d) 5x x 2 – 15x = 5x· (x 2 + 2x – 3) Rozložte na součin: 16s 2 + 8s + 1 = (4s + 1) 2 c 2 – 20c = (c – 10) 2 (a + 3) 2 – b 2 = (a b)· (a + 3 – b) Příklady: