RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI Kateřina Hanáková Lucie Hinnerová Andrea Kuczmanová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Advertisements

Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
MICHAL LEHNERT. OSNOVA PŘEDNÁŠKY: 1. Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. 2. Biologické základy R. 3. Členění rychlostních schopností.
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI. Struktura přednášky –Charakteristika rychlostních schopností –Taxonomie rychlostních schopností –Biologické předpoklady –Ontogeneze.
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
© Tom Vespa. Měkota 1) reakční rychlostní schopnost: a) jednoduchá: od podnětu do začátku pohybu (podněty mohou být dotykové - taktilní, sluchové - akustické,
Zátěžové testy anaerobních schopností Výskoková ergometrie Kyslíkový dluh/kyslíkový deficit Wingate test.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Florbal Ročník: Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: S portovní hry Téma: Florbal – základní pravidla Jméno autora: Mgr. Tomáš Vacek.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Lukáš Hochmann. Definice rychlostních schopností Schopnost uskutečnit pohybový akt v co nejkratším čase Schopnost vyvíjet činnost s maximální intenzitou.
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
Základy automatického řízení 1
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Cyklus a charakteristiky chodeckého kroku
Proudové chrániče.
Testy vytrvalostních schopností
Rozšiřující testy kondičních schopností
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Vznik střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
PYRAMIDA Kinematika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Horská klinika 2009 David Winkler DRACI Brno
Význam utkání v sportovních hrách
Obecná teorie relativity
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
KMITAVÝ POHYB Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_32.
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Důsledky základních postulátů STR
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI
Eduard Hrazdíra KSH FSpS
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Využití softwaru při tréninku a hodnocení sportovních aktivit
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_09_Kostra horní
Analogové měřící přístroje
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
ELEKTRICKÝ PROUD.
Konstrukce trojúhelníku
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Testování koordinačních schopností © Tom Vespa.
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI
Testování rychlostních schopností © Tom Vespa.
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Tečné a normálové zrychlení
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI Kateřina Hanáková Lucie Hinnerová Andrea Kuczmanová

Rychlostní schopnosti  Je schopnost realizovat pohyb v co nejkratší době nebo jako schopnost vykonat pohyb vysokou až maximální rychlostí.  Rychlostní schopnosti považujeme za jedny ze základních pohybových schopností člověka.  Rychlostni schopnost lze definovat jako „schopnost provest motorickou c ̌ innost nebo realizovat urc ̌ ity pohybovy ukol v co nejkrats ̌ im c ̌ asovem useku“ (C ̌ elikovsky, et al., 1990)

Struktura rychlostních schopností  Někdy se uvádí ještě frekvenční rychlost Rychlostní schopnost Akční-realizační rychlostReakční rychlost

Biologická podstata  REAKČNÍ RYCHLOSTNÍ SCHOPNOST - mechanismy řízení a regulace pohybu - kvalita nerv. drah, velikost a typ podnětu…  AKČNÍ - REALIZAČNÍ RYCHLOSTNÍ SCHOPNOST - přistupují vlastnosti pohybového ústrojí – rychlá svalová vlákna, vlastnosti skeletu…  FREKVENČNÍ RYCHLOSTNÍ SCHOPNOST - elasticita svalstva, kloubní pohyblivost…

Akční - realizační rychlostní schopnost schopnost provest motorickou c ̌ innost nebo realizovat urc ̌ ity pohybovy ukol vco nejkrats ̌ im c ̌ asovem useku“ (C ̌ elikovsky, 1990). (eventuálně maximální frekvencí)  Příklady: sportovní hry, rychlostní cyklistika, atletické běhy

Struktura realizac ̌ ní rychlostnich schopnosti  Acyklicka rychlostní schopnost: umoz ̌ n ̌ uje jednorazoveho provedeni pohybu s maximalni rychlosti proti malemu odporu (uder paz ̌ i, smec ̌, kop, ze stoje dr ̌ ep, vyskok ze dr ̌ epu aj.).  Cyklicka rychlostní schopnost: umoz ̌ n ̌ uje opakovani struktury pohybu s maximalni rychlosti nebo s vysokou frekvenci (be ̌ h, jizda na kole, be ̌ h na lyz ̌ ich, tappink rukou, skipink aj).  Komplexní rychlostní schopnost: umoz ̌ n ̌ uje provedeni kombinace acyklickych a cyklickych pohybu ̊ s maximalni rychlosti (skok daleky, driblink a str ̌ elba na kos ̌, pr ̌ ekaz ̌ kovy be ̌ h, upolove sporty aj.) (Havel, Hnízdil, 2010)

Akční – realizační rychlostní schopnost  Od začátku pohybu do skončení pohybu  Záznam pomocí kinogramů  Akcelerační (dosažení maximální rychlosti běhu)  Frekvenční (rychlost střídání kontrakce a svalové skupiny)  Rychlost se změnou směru (SH)

Testy a měření akční - realizační rychlosti  LABORATORNÍ MĚŘENÍ - analýza časoprostorových a dynamických charakteristik pozorovaných pomocí videozáznamu  MOTORICKÉ TESTY – nejčastěji hodnocena tzv. běžecká rychlost (běh na krátké vzdálenosti, člunkové běhy)

Reakční rychlost  Me ̌ kota (2005) definuje reakc ̌ ní schopnost jako „ schopnost zahajit ( uc ̌ elny ) pohyb na dany (jednoduchy nebo sloz ̌ ity ) podne ̌ t v co nejkrats ̌ im c ̌ ase.  Indikátorem je reakční doba. Tato doba udává dobu trvání přenosu signálu od receptoru k efektoru.

Reakční rychlostní schopnost Schopnost odpovídat pohybem na daný podnět, event. zahájit pohyb v nejkratším čase. Podnětem může být signál zvukový, zrakový, dotykový. Podněty dělíme  Jednoduché (sportovec ví jak na daný signál reagovat – starty)  Složité (reakce na předem neznámou situaci, je zde latentní doba – sportovní hry, úpoly) Příklady: start v běhu, sportovní střelba

Rychlost reakce  Typ podne ̌ tu Reakční doba  Taktilní 0,14 – 0,15 s.  Akusticke 0,15 – 0, 16 s.  Vizualní 0,19 – 0,21 s.

Testy a měření reakční rychlosti  LABORATORNÍ MĚŘENÍ - analýza reakcí na vizuální, zvukový nebo taktilní vjem  MOTORICKÉ TESTY – testy typu signál - reakce

Frekvenční rychlostní schopnost Schopnost maximálně rychle opakovat shodnou strukturu pohybu tzv. cyklů Příklady: cyklistika, veslování

Testy a měření frekvenční rychlosti  LABORATORNÍ MĚŘENÍ - různé druhy „tappingu“  MOTORICKÉ TESTY – hodnocen počet opakování (cyklů) při pohybu končetin apod. (tzv. talířový tapping, frekvence běhu na místě)

TESTY reakční rychlosti  Zachycení padajícího pravítka

TESTY reakční rychlosti  Zachycení padající gymnastické tyče

TESTY reakční rychlosti  Reaktometr  Desky, na nich je žárovka, bzučák- stopky  Jeden má tlačítko, které TO nevidí a spouští jim současně signál a stopky  TO když se rozsvítí žárovka nebo bzučák tak danou věc zmáčkne a tím zastaví stopky

TESTY reakční rychlosti  Reaktometry- laboratorní měření doby

TESTY akční rychlosti  Tappingové testy- tečkovací testy- Tapping ruky  TO sedí u stolu, na němž jsou položeny terče  TO drží v dominantní ruce centropen, který se ve výchozí poloze dotýká terče na protilehlé straně  Druhá ruka se pohybu neúčastní a je volně opřena uprostřed mezi terči  Na startovní povel zahájí TO pohyb dominantní paže a střídavě se dotýká obou terčů  Pohyb se opakuje maximální frekvencí 20 sec.

TESTY akční rychlosti  Tapping nohou ve stoje  Tapping nohou v sedě

TESTY akční rychlosti  Člunkové běhy - 4x10m (4x15m) - 5x10m (zařazen v eurofit testu) Výkon/věk slabýdo 15,1do 14,8 průměrnýdo 13,3do 12,8 dobrýdo 11,6do 11,1 výbornýdo 10,2do 9,7

TESTY akční rychlosti  Běh na místě

TESTY akční rychlosti  Illinois Agility Test  test reakčně-rychlostních schopností  měření a hodnocení senzomotorické reakce (agility)  vhodné pro sporty a výkony, kde je třeba reagovat na vizuální podněty a provést rychlý pohyb  Slouží k testování agility (startovní rychlost, akcelerace, decelerace, změna směru, koordinace). Měří se výsledný čas, za který atlet proběhne dráhu.

Ping pong  Vějířový běh  Kružítko  Bumerangový běh

Basketbal  Sprint na 20 m s měřením i na 5 a 10 m  505 Agility test  ¾ běh  Compass dril  T test  Key test  Suicide run   Rychlost přihrávky

Tenis  T test  Illinois Agility test  W test  Spider test 

Batak  Rychlost reakce na světelné podněty 

Hokejové bruslení  Akcelerace bez kotouče:  Zrychlení:jedním z nejdůležitějších aspektů ledního hokeje  Zrychlení hráče v přímé jízdě bez kotouče

 Jízda v oblouku bez kotouče:  Rychlost je zde zároveň propojená s koordinací  Jde o techniku přešlapování (lepší technika = lepší čas)

Trackman  Přístroj na analýzu golfového švihu  Rychlost hlavy hole  Rychlost míčku  

Zdroje  Vespalec, T. (2014). Antropomotorika. Dostupné z  Rychlostní schopnost. Dostupné z pnosti/stranky/rychlost.htm pnosti/stranky/rychlost.htm  Toppened sports. Dostupné z  Ping pongové testy. Dostupné z