Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_07.
Kosík,Nebl,Novák,Stiskálek,Trhlík.  Rádiové vlny jsou části elektromagnetického záření s vlnovými délkami od 1 milimetru až po tisíce kilometrů  Mají.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaké znáš zdroje informací?
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Modulace a kódování digitálního vysílání
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vznik a šíření elektromagnetické vlny
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
Teplota – souhrnná cvičení II.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Procvičení a upevnění učiva
Autor: Stejskalová Hana
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Stejskalová Hana
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
všechny animace a obrázky - archiv autora
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_20.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma sady: Elektrický proud Název: VY_32_INOVACE_Jak pracuje rádio a televize Škola pro 21. století

Prezentace je určena pro výklad učiva o přenosu rádiového a televizního vysílání v 9. ročníku ZŠ. Prezentace se skládá ze dvou částí: Výklad nové látky (snímky 4 – 10): signál, amplitudová modulace, frekvenční modulace, vztah mezi frekvencí a vlnovou délkou elektromagnetického vlnění, televizní signál. Shrnutí probrané látky a závěrečný test (snímky 11 – 17). Časová náročnost 35 min. 2 Anotace

Popis práce s prezentací: Mezi jednotlivými snímky se přechází standardním způsobem. Snímek č. 8 obsahuje tabulku na procvičení vztahu mezi frekvencí a vlnovou délkou elektromagnetického vlnění – žáci počítají sami, následuje společná kontrola po kliknutí myší nebo stisku klávesy enter. Snímky č. 13 – 17 obsahují testové otázky s nabídnutými možnostmi odpovědí. Žáci po kliknutí na odpověď na interaktivní tabuli, nebo myší přímo v prezentaci ihned zjistí, zda odpověděli správně (zobrazí se ikona správné nebo nesprávné odpovědi, která po chvíli opět zmizí). 3 Anotace

Jak pracuje rádio a televize 4

5 Signál Signál = elektrické napětí, které se mění s časem podle nějaké informace (např. zvuk, obraz). Samotný signál se nepřenáší (pro frekvenci 500 Hz by byla vlnová délka 600 km – nesestrojitelná anténa pro příjem a vysílání) – používá se amplitudová nebo frekvenční modulace vysokofrekvenčního signálu. Obr. 1 Obr. 2

6 Amplitudová modulace Podle signálu se mění amplituda nosné vysokofrekvenční vlny Využívá se k vysílání rádiových signálů na dlouhých vlnách, středních vlnách a krátkých vlnách Výhody – velký dosah (až tisíce kilometrů) Nevýhody – nekvalitní příjem (signál zesiluje a slábne podle změn v ionosféře, snadno je rušen jiskrovými výboji) Obr. 3

Obr. 4 7 Frekvenční modulace Podle signálu se mění frekvence nosné vysokofrekvenční vlny Využívá se k vysílání rádiových signálů na velmi krátkých vlnách, televizního signálu, signálu mobilních operátorů Výhody – kvalitní příjem (signál nepodléhá změnám v ionosféře, není snadno rušen) Nevýhody – kratší dosah (řádově stovky kilometrů) a nutnost přímé viditelnosti mezi zdrojem a vysílačem

8 Frekvence a vlnová délka rozsahfrekvencevlnová délka rozhlas dlouhé vlny100 – 300 kHz rozhlas střední vlny500 – 1600 kHz rozhlas krátké vlny5,95 – 26,10 MHz rozhlas velmi krátké vlny3,4 – 2,8 m pozemní televizní vysílače1,7 – 0,35 m satelitní televizní vysílače2,80 – 2,35 cm 88 – 108 MHz 175 – 858 MHz 10,7 – 12,75 GHz 3 – 1 km 600 – 187,5 m 50,4 – 11,5 m

9 Televizní signál Je nutné přenášet zvukový a obrazový signál Obraz se rozdělí na řádky Dále se obraz dělí na body U každého bodu je nutné přenášet informaci o barvě (zastoupení základních 3 barev – RGB – red, green, blue) a jeho jasu Obr. 6 Obr. 5

10 Televizní signál - poznámky Frekvence obnovování obrazu – 25 Hz Prokládané řádkování – zobrazují se pouze liché nebo sudé řádky – obnovovací frekvence 50 Hz Digitální vysílání – přenáší se pouze změny v obrazu (ne celý obraz) – zmenšení objemu dat, možnost zvýšení počtu stanic na jedné nosné frekvenci na 5 Kromě obrazu a zvuku je v signálu zakódované množství dalších informací: teletext, přesný čas, informace o programu LCD, LED, plazmové televize – nevykreslují obraz po řádcích, ale celý najednou Další info:

Co je to signál. Co je to amplitudová modulace. Co je to frekvenční modulace. Jaký je vztah mezi frekvencí a vlnovou délkou elektromagnetického vlnění. Jak se přenáší televizní signál. 11 Co jsme se dozvěděli?

Následující test se skládá z 5 uzavřených otázek Každá otázka nabízí 3 možné odpovědi Právě jedna odpověď je správná Jestli jste odpověděli správně, se dozvíte po kliknutí na odpověď Hodně štěstí … 12 Závěrečné opakování

13 1.K přenosu rozhlasového vysílání na dlouhých vlnách se využívá: frekvenční modulace fázová modulace amplitudová modulace

14 2.K přenosu televizního vysílání se využívá: amplitudová modulace fázová modulace frekvenční modulace

15 3.Televizní a rádiové vysílání se šíří rychlostí: 300 m/s m/s m/s

16 4.Vlnová délka vysílání rádiové stanice na frekvenci 100 MHz je 3 mm 3 km 3 m

17 5.Mezi barvy, ze kterých se neskládá obraz na TV obrazovce patří: červená modrá žlutá

Použitá literatura: RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 9 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN Jiné zdroje: Obr. 1 – AUTOR NEUVEDEN. quido.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2 – AUTOR NEUVEDEN. pi-amp.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 3 – AUTOR NEUVEDEN. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 4 – AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 5 – AUTOR NEUVEDEN. fyzika.jreichl.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 6 – AUTOR NEUVEDEN. spsemoh.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: zdroj obrázků: 18 Použité zdroje