= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
PŮDA PŮDA PŮDA.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Elektronická učebnice - I
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Zeměpis Pedosféra Pedosféra je půdní obal země.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Půdy (pedosféra) 9. února 2006 X.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Pedosféra 2 Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PEDOSFÉRA.
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi

- zvětráváním matečné horniny Zvětrávání je děj, při kterém se hornina drobí a rozpadá. Matečná hornina je hornina, ze které vznikla půda.

 matečná hornina  čas  podnebí (střídání teplot, srážky, vítr)  voda  organismy

 neživá složka  živá složka

 neživá složka - zvětralá matečná hornina - půdní voda - půdní vzduch

 neživá složka - zvětralá matečná hornina - půdní voda - půdní vzduch  živá složka - humus - půdní organismy

= odumřelé a rozložené zbytky organismů - nejúrodnější složka půdy - tmavá barva - vzniká činností rozkladačů - závisí na ní úrodnost půdy

- půdní bakterie - houby - žížala - krtek - hmyz - kořeny rostlin, …

- podle zrnitosti - podle zrnitosti (podle velikosti částeček) 1) písčité 1) písčité (lehké) – větší zrna, propustné, málo humusu - na vátých píscích a pískovcích 2) hlinité 2) hlinité (středně těžké) - úrodné, zemědělsky využívané, v nížinách 3) jílovité 3) jílovité (těžké) – nejmenší částice, za mokra mazlavé - málo propustné, zemědělsky nevyužívané - v horských oblastech

= různě zbarvená patra O - Organická hmota A - Humusový horizont B - Spodní anorganický horizont C – Matečná hornina

- podle půdních horizontů: - 1) půdy studeného pásu - 2) půdy mírného pásu - 3) půdy teplého pásu

 tundrové půdy - trvale zmrzlá půda - subpolární oblasti

 podzol - - tajga (Rusko, Kanada) -v ČR na horách -málo humusu - neúrodné - kyselé půdy

Kambizem#mediaviewer/File: Braunerde_Conv.jpg  hnědá lesní půdy = kambizem - středně úrodná - málo humusu - v ČR nejrozšířenější

em  černozem - nejúrodnější půda světa - mnoho humusu (až 1m) - světové obilnice - stepi (Kanada, USA, Ukrajina, Kazachstán)

 pouštní a polopouštní půdy – neúrodné  červenozemě - savany - savany - železo - železo - nevyužívané - nevyužívané  žlutozemě - deštné pralesy - deštné pralesy - půda rychle vyčerpatelná - půda rychle vyčerpatelná - nevhodná pro zemědělství - nevhodná pro zemědělství

berlin.de/cocoon/tropen/ferralsols249d.html?section=11 typickou-pro-tuto-oblast.-.html

m

m

m

 Kácení a vypalování deštných pralesů  Úbytek půdy zástavbou (měst, silnic,..)  Hnojení a postřiky chem. prostředky  Skládky nebezpečného odpadu  Eroze (= odnos půdy) - vodou, větrem - na svazích - na místech bez vegetace