Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_2_12_VV lidská postava Šablona číslo: XVI Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr. Mirka Cedidlová
Anotace: Výukový materiál a pracovní postup pro dvouhodinový blok VV Očekávaný výstup : Žáci se učí pracovat ve skupině, rozdělují si úkoly, rozvíjí fantazii. Umí vést, ale i být veden. Udržuje pořádek na pracovním místě, zásady hygieny a bezpečnost práce. Snaží se hodnotit práci svoji a spolupráci ve skupině. Hodnotí práci vlastní skupiny i ostatních skupin. Učí se spolupracovat. Druh učebního materiálu: prezentace, výukový materiál Typická věková skupina: 9 – 10 let Klíčová slova: proporce lidské postavy, spolupráce, vedení, podřízenost Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, čtvrtka A 4, pastelky (popř. nůžky, lepidlo), balící papír Potřebný čas pro výuku DUM: 90 min
Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Mezipředmětové vztahy: přírodověda – lidské tělo. Téma: kresba lidské postavy Žáci porovnávají postavy spolužáků, poměřují výšku mezi sebou a paní učitelkou, sledují délku končetin, velikost hlavy vůči tělu apod. Pro zpestření odhadují, kdo je třídy nejmenší a největší. Srovnávání proporcí těla dospělého člověka a dítěte (promítáme na interaktivní tabuli).
Lidská postava kresba
Motivace Mezipředmětové vztahy: přírodověda – lidské tělo. Téma: kresba lidské postavy Žáci porovnávají postavy spolužáků, poměřují výšku mezi sebou a paní učitelkou, sledují délku končetin, velikost hlavy vůči tělu apod. Pro zpestření odhadují, kdo je třídy nejmenší a největší. Srovnávání proporcí těla dospělého člověka a dítěte (promítáme na interaktivní tabuli).
Pomůcky: Balící papír ( velký tak, aby se tam vešel žák),kancelářský papír, tužka, pastelky – fixy. Popřípadě nůžky, lepidlo.
Postup práce Nejprve se žáci rozdělí do týmů, doporučuji max. po 5. Osobně dělím žáky hrou např.: Ti, co mají červená trička, modré bačkory, dle barvy vlasů apod.
Postup práce 1.Na interaktivní tabuli promítneme proporce lidské postavy. Dospělí člověk – hlava ⅛ (do těla se tedy vejde 8x) Dítě – hlava ⅙ Žáci poměřují na sobě. Složíme kancelářský papír na 8 dílů po jeho šíři. Do každého dílu pak nakreslíme část těla. Viz. foto
Postup práce 2. Nyní žáci vyberou ze skupiny jednoho žáka, ten si lehne na balící papír na zem a ostatní žáci ho tužkou obkreslí.
Postup práce 3. Po té doplňují obkreslenou figuru dle skutečnosti (dokreslují, vybarvují).
Postup práce 4. V závěru hodiny jednotlivé skupiny hádají, kdo ze skupiny je nakreslen.
Postup práce 5. Práce je určena pro 2 hodiny, proto je-li rychlejší skupina, možno práci doplnit koláží – ze čtvrtky vystřihují a lepí detaily oblečení. Práce vystavíme ve třídě.
Zdroje: Čerpáno z otevřené galerie Microsoft Office Fotografie z archivu autorky