Úvod do problematiky sociální pediatrie MUDr.Petr Kašpar ÚVZPL 2.LF UK Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Obecná a vývojová psychologie dne
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rodina.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rizikového chování v dospívání
Sociální patologie SCPT SCPA
SOS dětské vesničky.
Přelom chápání rodiny Vít Jirků.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY pLánovÁnÍ rodičovství 17
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Pediatrie - dětské lékařství
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Chudoba jako sociální problém
Model transkulturní péče
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Definice a typologie dysfunkčních rodin Klasifikace rizikových faktorů ohrožujících stabilitu rodiny U3V Mgr. Michaela Vaško.
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Definice, základní pojmy
Rodina a typologie rodin
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI Část 2. Mgr. Irena Kudláčková.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Právo sociálního zabezpečení
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Prameny, mezinárodní organizace, vztah ČR a EU JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Správa sociálního zabezpečení
Úvod do problematiky sociální pediatrie
Dlouhodobá intenzivní péče v pediatrii
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Číslo v digitálním archivu školy
Sociální práce s rodinou 4
Rodina jako sociální instituce
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Socializace Kejřová.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Rodinná politika Sociální politika II.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Úvod do problematiky sociální pediatrie MUDr.Petr Kašpar ÚVZPL 2.LF UK Praha

Pediatrie – vývoj  vydělení z oboru vnitřního lékařství (2.polovina l8.století – 1.polovina 19.století)  1.pediatrické aktivity : porodníci – péče o novorozence a kojence  obor klinické pediatrie jako nauky o diagnostice a terapii akutních nemocí dětského věku  první pediatrické katedry univerzit : 1769 Londýn, 1837, Vídeň, 1849 Praha 1769 Londýn, 1837, Vídeň, 1849 Praha  první dětské nemocnice : 1802 Paříž 1830 Berlín

Pediatrie – důvody vzniku samostatného oboru  nemocnost a úmrtnost dětí  životospráva a výživa dětí  objevy etiopatogeneze řady infekčních nemocí a způsobu ochrany proti nim  zájem o problematiku životního prostředí a jeho vlivu na vývoj a zdraví člověka  rozvoj kurativní pediatrie a poznání souvislostí se společenskými podmínkami vedly k rozvoji preventivní části pediatrie

Preventivní směry v pediatrii  I.směr hygienický : Vídeň zač. 19.století – J. P. Frank – systém „lékařské policie „ = prenatální péče, péče o nemanželské, opuštěné a obtížně vychovatelné děti, školní a pracovní hygiena  II.směr epidemiologický – infekční nemoci v dětství, snižování úmrtnosti a nemocnosti dětí: E.Jenner, L.Pasteur, I.Semmelweis

Preventivní směry v pediatrii  III.směr socializační = optimální socializace a rozvoj dítěte, stanovení potřeb a práv dítěte  1923 Ženevská deklarace práv dítěte  1959 Charta práv dítěte OSN  1989 Úmluva o právech dítěte

Pediatrie v současnosti  péče o dítě po stránce tělesné, duševní a sociální, v kontextu s prostředím a rodinou, v návaznosti na jiné medicínské i nemedicínské obory  péče o nemocné i zdravé děti, vyvíjející se a adaptující se organismus  péče o ohrožené a postižené děti  systém jednotné preventivní péče = preventivní část pediatrie

Sociální lékařství - sociální pediatrie  Sociální pediatrie vychází z pediatrie a sociálního lékařství.  Sociální lékařství studuje zdravotní stav obyvatelstva a jeho potřeby.  vztah společnosti, společenských jevů a životního prostředí k člověku a jeho zdraví  prostředí člověka ve smyslu společenském tvoří rodina, komunita (obec, město, zájmová skupina, věková skupina), stát

Sociální lékařství - sociální pediatrie  vytváří se organizační formy a metody společenských opatření k navrácení, obnově a upevnění zdraví  společnost vytváří zákony týkající se zdraví, zdravotní péče, sociální péče, životního prostředí….

Vývoj sociální pediatrie u nás  po 2.světové válce - přijetí preventivních programů v péči o matku a dítě, snižování kojenecké úmrtnosti  5O.léta – absence sociální péče a negace sociálních problémů, řešení pouze v pediatrických ordinacích  1968 – prof.Švejcar – oddělení sociální pediatrie při katedře pediatrie ILF + Laboratoř pro preventivní a sociální pediatrii 1. monografie Sociální pediatrie  další rozvoj, Česká společnost sociální pediatrie  prof.Dunovský - Sociální pediatrie – vybrané kapitoly, 1999

Různá pojetí sociální pediatrie ve světě  přístup k péči o zdravé a nemocné dítě s akcentací sociálních faktorů (Debré, Czermak)  časná vývojová diagnostika postižení u dětí, jejich rehabilitace a léčba (Hellbrüge, Pechstein, SRN)  uplatnění souběžně obou principů

Náplň sociální pediatrie  postavení dítěte ve společnosti a vzájemný vztah mezi dítětem a společností  sledování vývoje dítěte  vliv změn ve společnosti a prostředí na vývoj dítěte a vznik některých nemocí  péče o děti ve zvlášť obtížných situacích= okruh problémů, který navazuje na kurativní pediatrii

Náplň sociální pediatrie – děti ve zvlášť obtížných situacích  dlouhodobě nemocné děti  děti s handicapem  opuštěné, osiřelé, ohrožené děti  děti s anomaliemi životního stylu = toxikomanie, dětská kriminalita, sociálně maladaptované děti  sociální důsledky nemoci a zdravotního postižení dítěte pro dítě, rodinu, společnost

Náplň sociální pediatrie  problematika náhradní rodinné péče – adopce, pěstounská péče, zařízení náhradní rodinné péče, diagnostické ústavy…  CAN syndrom a trestná činnost páchaná na dětech  hodnocení socializace dítěte  problematika HIV infekce u dětí, dětí – uprchlíků, baby – boxy, NRP….

Náplň sociální pediatrie  interdisciplinární spolupráce s medicínskými i nemedicínskými obory, sociálními službami = sociálně pediatrické poradny  řešení normativních otázek v prosazování práv dítěte – Úmluva o právech dítěte, Zákon o sociálně právní ochraně dětí

Sociálně - pediatrická činnost v jednotlivých obdobích dětského věku  Novorozenec: den - adaptace, vrozené vady a choroby, zralost-nezralost, zvláštnosti…  Kojenec: 28.den - 1 rok, kojení, růst a vývoj a jeho patologie, vrozené vady, nemoci…  Batolecí a předškolní věk: let - zvláštní nemoci, úrazy, řeč, socializace, školní zralost…  Školní věk: let - škola a vývoj, abstraktní myšlení, úrazy…  Dospívání: 15 a dále - vývoj, volba povolání, osamostatňování se od rodiny, sexuální život, partnerské vztahy, návykové látky…

Specifický rys dětského věku  větší závislost dítěte na okolí než u dospělého  ovlivňování a posilování zdravotního stavu dítěte není možné bez spolupráce s rodinou  „zdravá rodina“ = rodina, která je schopna plnit své funkce

Rodina - definice  Rodina je primární společenská skupina, založená na svazku muže a ženy, na pokrevním vztahu rodičů a dětí či vztahu jej substituujícím (osvojení), na společné domácnosti, jejíž členové plní společensky určené a uznané role vyplývající ze soužití.

Význam rodiny pro dítě  získání genetické výbavy  vliv na celkový rozvoj v oblasti tělesné, duševní a sociální  společenská adaptace dítěte a jeho začleňování do společnosti  rodina určuje sociální status dítěte – sociální prestiž a uvědomění

Funkce rodiny  biologicko – reprodukční  ekonomicko – zabezpečovací  emocionální  socializačně - výchovná

Biologicko – reprodukční funkce  Zabezpečuje udržení života početím a narozením nového člověka.  Může se uplatnit i mimo rodinu, v rodině ale nabývá svého plného významu, tj. zabezpečení potřebných podmínek života a vývoje dítěte.

Ekonomicko – zabezpečovací funkce  vztahuje se na všechny členy rodiny  v minulosti byla zvláště důležitá její výrobní složka  v současnosti se stala rodina převážně spotřební jednotkou  význam funkce se měnil v souvislosti se změnou typu rodiny = patriarchální rodina X nukleární rodina

Patriarchální rodina – do 1. poloviny 20.století  vícegenerační, rozšířená, s výraznou dominancí otce.  výrazná ekonomická aktivita, ve výrobní oblasti se uplatňovali všichni členové  rodina vyráběla vše, co potřebovala k životu, přebytky směňovala a tím uspokojovala bazální potřeby svých členů

Patriarchální rodina  velká stabilita - z ekonomických důvodů  emocionální složka – podřízena složce ekonomické  v sociální oblasti se starala o své nemohoucí členy – děti, staré a nemocné  nároky na přípravu jedince k jeho společenskému uplatnění minimální, většinou jen základní vzdělání  reprodukce živelná, velká porodnost a úmrtnost, nízká střední délka života = demografické plýtvání

Nukleární rodina – egalitární, současná  postupná přeměna vztahů v rodině ve vztahy partnerské, egalitární  emancipace ženy, zvyšující se vzdělání a zaměstnanost žen  snaha zabezpečovat péči o děti jinak než bezprostředním kontaktem s matkou  přeměna ekonomické aktivity – soustředění se na spotřebu, ostatní aktivity převzaty společností

Nukleární rodina  rodina více závislá na fungování společnosti, redukce její velikosti co do počtu generací i jejich členů  rodina přestává pečovat o své členy z předchozí generace a nestačí v plném rozsahu na péči o děti a jejich výchovu  snižování reprodukce – plánovaná – až k negativní populační bilanci, tj. demografické šetření

Emocionální funkce  Emocionální funkce je nejdůležitější kohezivní faktor rodiny.  Současná moderní rodina je zvýšeně labilní, protože není tolik svázána ekonomicko – společenskými vztahy a je hlavně založena na emocionálních vazbách.

Funkce socializačně - výchovná  zájem o dítě a péče o ně  výchova dítěte  uspokojování požadavků a potřeb dítěte (biologických, sociálních, výchovných, vývojových)  rozvoj schopností dítěte  ochrana před nepříznivými situacemi

Situace rodiny v současnosti = důvody poruchy rodiny a poruch rodičovství  vysoká rozvodovost  nepříznivé demografické údaje  vyšší počet dětí narozených mimo manželství  vyšší počet neúplných, doplněných, družských rodin  více týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí  často nepříznivá ekonomická situace mladých rodin  nezaměstnanost

Poruchy rodiny  rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly  selhání některého člena nebo členů rodiny  nedostatečné plnění některých nebo všech základních rodinných funkcí

Poruchy rodiny  příčiny: objektivní – nezávislé na vůli rodičů subjektivní – závislé na vůli rodičů subjektivní – závislé na vůli rodičů smíšené smíšené  symptomy: stupeň a charakter poruchy rodiny a její vliv na člena rodiny  terapie: zhodnocení stupně společenské aktivity nutné k léčbě poruchy rodiny

Poruchy rodiny  Rodiče se nechtějí starat o dítě : poruchy osobnosti rodičů, nepřátelské, hostilní postoje rodičů, děti ohrožené vlastním rodinným prostředím poruchy osobnosti rodičů, nepřátelské, hostilní postoje rodičů, děti ohrožené vlastním rodinným prostředím Zanedbávané, týrané a zneužívané dítě, uplatňování násilí a škodlivých praktik na dítěti, sexuální zneužívání. Zanedbávané, týrané a zneužívané dítě, uplatňování násilí a škodlivých praktik na dítěti, sexuální zneužívání.

Poruchy rodiny  Rodiče se nemohou o dítě starat : nemoc, invalidita, úmrtí rodičů, nemoc, invalidita, úmrtí rodičů, závažné onemocnění dítěte, které nemůže být v péči doma závažné onemocnění dítěte, které nemůže být v péči doma Nedostatky péče o dítě jsou provázeny ale značným zájmem rodičů o ně. Nedostatky péče o dítě jsou provázeny ale značným zájmem rodičů o ně.

Poruchy rodiny  Rodiče se o dítě neumějí starat: nezralí rodiče, neschopnost se vyrovnat např. s handicapem dítěte, rodiče nejsou schopni přijmout základní společenské normy nezralí rodiče, neschopnost se vyrovnat např. s handicapem dítěte, rodiče nejsou schopni přijmout základní společenské normy  Rodiče se o dítě nadměrně starají : při malém počtu dětí v rodině se zvyšují nároky na dítě, nadměrná péče o něj vede k rozmazlování, nepřipravenosti na samostatný život. Děti starších rodičů. při malém počtu dětí v rodině se zvyšují nároky na dítě, nadměrná péče o něj vede k rozmazlování, nepřipravenosti na samostatný život. Děti starších rodičů.

Poruchy rodičovství  schopnost žít v partnerském páru je v ideálním případě následováno schopností přijmout roli rodičovství a tím naplnění biologických, sociálních a psychických potřeb  naplnění potřeb versus omezení potřeb budoucích rodičů  ideální stav = plánované, uvědomělé, zodpovědné rodičovství

Poruchy rodičovství  odmítnutí dítěte po narození  nepřipravení velmi mladí rodiče  rodiče ve vyšším věku ( matka nad 35 let, otec nad let)  matka vychovávající dítě sama, odmítání manželského soužití, odmítání vlivu otce, neúměrné zdůrazňování role matky  psychické poruchy- laktační psychosa, neurosy, úzkostné poruchy, poruchy osobnosti a chování u dospělých, poruchy chování vyvolané užíváním návykových látek