NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26 TÉMA: VLA – 4.A – Hádej, hádej, hádači – opakování učiva ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 4. ročníku, je určen k opakování učiva. Materiál obsahuje prezentaci se snímky a textem, který slouží k opakování učební látky. Doplněno řešením. Žáci podle fotografií pojmenovávají tři známé panovníky. Žáci mají možnost využít nápovědu se čtyřmi jmény pod textem. Dále dokončují vlastními slovy příběh o slavném knížeti a rozhodují podle nápovědy, o kterého panovníka se jedná. Dalším úkolem je vyhledat a správně spojit známé sourozenecké dvojice, doplnit krátkým vyprávěním o jejich životě. Žáci dále vyhledávají a spojují čarami rodinné příslušníky, krátkým vyprávěním sdělují, jaké rodinné vztahy mezi jednotlivými osobami panují. Klíčová slova: panovníci českých zemí, práce s textem, čtení s porozuměním Žáci se horlivě zapojovali do výuky, aktivní opakování je zaujalo.
HÁDEJ, HÁDEJ, HÁDAČI !!!
O KTERÉHO PANOVNÍKA SE JEDNÁ? Nápověda: a) Přemysl Otakar I. b) Zikmund Lucemburský c) Karel IV. d) Vladislav II. Jagellonský Obr. 1Obr. 2 Obr.3
O KTERÉHO PANOVNÍKA SE JEDNÁ? Správné řešení: c) Karel IV. d)Vladislav II. Jagellonský b) Zikmund Lucemburský d) Vladislav II. Jagellonský b) Zikmund Lucemburský c) Karel IV. Obr. 1Obr. 2 Obr. 3
JAK SE JMENUJI ? Nápověda: a) kníže Boleslav II. b) král Jan Lucemburský c) kníže Václav Od dětství mě vychovávala babička, kněžna Ludmila. Naučila mě číst a psát (za mého života to neuměla většina knížat ani králů). Když zemřel můj otec, nedosáhl jsem ještě dospělosti a vlády se ujala má matka, kněžna Drahomíra. Babička mě svou příkladnou výchovou mnohému naučila, ale má ctižádostivá matka se obávala jejího vlivu a nechala ji zavraždit. Po několika letech jsem se ujal vlády. Podporoval jsem šíření křesťanství. Abych se vyhnul neustálým válkám a zajistil mír pro svou zemi, platil jsem německému králi „poplatek“. Můj mladší bratr Boleslav velmi toužil zmocnit se vlády. Pozval mě k sobě na návštěvu do Staré Boleslavi. Bohatě mne pohostil, přátelsky jsme spolu rozmlouvali. Nic zlého netušíce jsem šel druhého dne do kostela na ranní mši..………………………… Dokonči tento příběh svými vlastními slovy.
ANO, JMENUJI SE KNÍŽE VÁCLAV. Správné řešení: c) kníže Václav Dokončení: Můj vlastní bratr mě se svou družinou zákeřně přepadl a zavraždil. Po mé smrti na knížecí stolec nastoupil tedy bratr, kníže Boleslav I. Odmítl ovšem platit německým panovníkům poplatek za mír a přivodil tak na českou zemi utrpení dlouholetých válek. Byl přezdíván „Ukrutný“.
SPOJÍŠ SPRÁVNĚ DVOJICE SOUROZENCŮ ? Doporučení: Spojuj barevně. Konstantin Václav I. Václav IV. Boleslav I. Anežka Česká Metoděj Václav Anna Jagellonská Ludvík Jagellonský Zikmund Lucemburský
SPOJÍŠ SPRÁVNĚ DVOJICE SOUROZENCŮ ? Vzpomeň si na výše jmenované sourozence, pokus se o nich krátce pohovořit. Konstantin Václav I. Václav IV. Boleslav I. Anežka Česká Metoděj Václav Anna Jagellonská Ludvík Jagellonský Zikmund Lucemburský Správné řešení:
KDO KE KOMU PATŘÍ ? Doporučení: Rodinné příslušníky spojuj barevně. Anna Jagellonská Krok Karel IV. Libuše Ludmila Ludvík Jagellonský Václav Přemysl Otakar I. Přemysl Oráč Václav I. Jan Lucemburský Anežka Česká Eliška Přemyslovna Vladislav II. Jagellonský Boleslav I.
KDO KE KOMU PATŘÍ ? Správné řešení: Anna Jagellonská Krok Karel IV. Libuše Ludmila Ludvík Jagellonský Václav Přemysl Otakar I. Přemysl Oráč Václav I. Jan Lucemburský Anežka Česká Eliška Přemyslovna Vladislav II. Jagellonský Boleslav I. Vzpomeň si na výše jmenované rodinné příslušníky. Jaké rodinné vztahy mezi jednotlivými osobami panují? Pokus se krátce o nich pohovořit.
CITACE [obr.1][obr.1]. [citace ].Dostupný na www: [citace ].Dostupný na www: [obr.2][obr.2]. [citace ].Dostupný na www: [citace ].Dostupný na www: [obr.3][obr.3]. [citace ].Dostupný na www: [citace ].Dostupný na www: