Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Advertisements

Kinematika 3. RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0203.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
GPS.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Fyzika - mechanika Číslo materiálu: EU Název: Rychlost - prezentace Autor: Mgr. Jiří Šleis Ročník:
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: O DPOVĚZ NA OTÁZKY 1) Definuj rychlost (popis, značka, jednotka, značka jednotky) Popis: dráha, kterou.
Elektromagnetické záření 2. část
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Rychlost a měření rychlosti
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Okamžitá rychlost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PRŮMĚRNÁ A OKAMŽITÁ RYCHLOST
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Grafické znázornění pohybu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_FYZIKA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název výukového materiálu Vztah rychlosti, dráhy a času Identifikátor
Průměrná rychlost – úlohy II
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Průměrná rychlost VY_32_INOVACE_06_Průměrná rychlost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pohyb těles-fyzika hrou
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma sady: Mechanika Název: VY_32_INOVACE_Měření rychlosti Škola pro 21. století

Prezentace je určena pro objasnění základních principů měření rychlosti v 6. ročníku ZŠ. Prezentace se skládá ze dvou částí: Výklad nové látky (snímky 4 – 11): vysvětlení základních principů měření rychlosti tachometry, radarem, anemometrem, GPS, Pitotovou trubicí a v uzlech Shrnutí probrané látky a závěrečný test s příklady na procvičení probrané látky(snímky 12 – 21). Časová náročnost 35 min. 2 Anotace

Popis práce s prezentací: Mezi jednotlivými snímky se přechází standardním způsobem. Snímek č. 11 obsahuje hypertextový odkaz na stránku s animací znázorňující měření rychlosti v uzlech Snímky č. 13 – 21 obsahují testové otázky s nabídnutými možnostmi odpovědí. Žáci po kliknutí na odpověď na interaktivní tabuli, nebo myší přímo v prezentaci ihned zjistí, zda odpověděli správně (zobrazí se ikona správné nebo nesprávné odpovědi, která po chvíli opět zmizí). 3 Anotace

Měření rychlosti 4

Při měření průměrné rychlosti stačí určit celkovou dráhu a celkový čas pohybu a tyto údaje vydělit Při určování okamžité rychlosti bychom museli tento výpočet neustále opakovat po velmi krátkých časových úsecích – to je nepraktické, proto existují různé jiné možnosti pro určení okamžité rychlosti 5 Měření okamžité rychlosti

6 Tachometr Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Rychlost se určuje podle rychlosti otáčení kol Pokud mají pneumatiky vyšší vzorek, nebo jsou víc nahuštěné, je skutečná rychlost vyšší než naměřená V zahraničí se můžeme setkat s jednotkou rychlosti mph (Miles per hour) 1 mph = 1,609 km/h

7 Radar (Radio Detection And Ranging) Vysílá a přijímá odražené rádiové vlny Využívá tzv. Dopplerův jev (změna vlnové délky a frekvence vlnění, které vydává pohybující se objekt) Stejného jevu se využívá i při určování rychlostí pohybu hvězd Obr. 4Obr. 5

8 Anemometr Přístroj k měření rychlosti větru Rychlost otáčení vrtulky se přenáší na ukazatel Stejným způsobem se měří např. rychlost proudění benzínu u čerpacích stanic Obr. 6 Obr. 7

9 GPS (Global Positioning System) Elektronické rádiové přijímače na základě odeslaných signálů z družic umožňují vypočítat jejich polohu a rychlost Signál vysílá 32 družic, které obíhají zemi ve výšce km rychlostí 3,8 km/s jednou za 11 h 58 min. Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10

10 Pitotova trubice Na základě rozdílu tlaků mezi svislým a vodorovným ramenem se dá určit rychlost proudění tekutiny (např. vzduchu) Obr. 11 Obr. 12 Obr. 13

11 Měření rychlosti v uzlech Uzel je jedna námořní míle (1 852 m) za hodinu. 1 kt (uzel) = 1,852 km/h Definice uzlu byla navržena tak, aby rychlost v uzlech byla rovna počtu obloukových minut zeměpisné šířky, které loď ujela za hodinu při jízdě v poledníkovém směru Obr. 14

Jak měří rychlost tachometry? Jak měří rychlost radar? Jak měří rychlost anemometr? Jak měří rychlost GPS? Jak měří rychlost Pitotova trubice? Jak měřila rychlost v uzlech? 12 Co jsme se dozvěděli?

Následující test se skládá z 8 uzavřených otázek Každá otázka nabízí 3 možné odpovědi Právě jedna odpověď je správná Jestli jste odpověděli správně se dozvíte po kliknutí na odpověď Hodně štěstí … 13 Závěrečné opakování

14 1.Při jízdě na zimních pneumatikách s menším průměrem ukazuje tachometr oproti rychlostem na letních pneumatikách rychlost: menší stejnou větší

15 2.Když si přifoukneme pneumatiky na kole ukazuje tachometr oproti rychlostem na méně nahuštěných pneumatikách rychlost: větší stejnou menší

16 3.Pokud se kolo automobilu, které má obvod 180 cm, otočí desetkrát za sekundu, jedeme rychlostí: 36 km/h 18 km/h 64,8 km/h

17 4.policejní radar vysílá a přijímá zvukové vlny světelné paprsky rádiové vlny

18 5.Přístroj na měření rychlosti proudění vzduchu se nazývá tachometr radar anemometr

19 6.Systém, který na základě odeslaných signálů z družic umožňuje vypočítat polohu a rychlost má označení: RADAR GSP GPS

20 7.V námořnictví a letectví se používá jednotka rychlosti: lano smyčka uzel

21 8.Rychlost 18,5 km/h vyjádřená v uzlech je: 342 kt 1 kt 10 kt

Použitá literatura: RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 7 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN Jiné zdroje: Obr. 1 - AUTOR NEUVEDEN. auto.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2 - AUTOR NEUVEDEN. skoda742.estranky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: vozu/tachometr-v--m.p.h/tach-mph1672.htmhttp:// vozu/tachometr-v--m.p.h/tach-mph1672.htm Obr. 3 - AUTOR NEUVEDEN. cyklomania.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 4 – AUTOR NEUVEDEN. ar-zzs.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: radary/ radary/ Obr. 5 – AUTOR NEUVEDEN. tipcars.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 6 - AUTOR NEUVEDEN. cbfaltus.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 7 - AUTOR NEUVEDEN. e-pristroje.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 8 - RADECKÝ, Alexandr. hdworld.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 9 – AUTOR NEUVEDEN. g-obchod.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 10 – AUTOR NEUVEDEN. fisherman.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 11 – MCLAREN MERCEDES. f1news.autoroad.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pomahaji-v-mapovani-aerodynamiky-vozu-f1/ pomahaji-v-mapovani-aerodynamiky-vozu-f1/ Obr JANČAR, Rosťa. technet.idnes.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: f8s-/tec_reportaze.aspx?c=A070327_163710_tec_reportaze_rjahttp://technet.idnes.cz/prozkoumali-jsme-luxusni-tryskac-embraer-legacy- 600-f8s-/tec_reportaze.aspx?c=A070327_163710_tec_reportaze_rja Obr AUTOR NEUVEDEN. f1news.autoroad.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pomahaji-v-mapovani-aerodynamiky-vozu-f1/ pomahaji-v-mapovani-aerodynamiky-vozu-f1/ Obr AUTOR NEUVEDEN. fyzmatik.pise.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Zdroj obrázků: 22 Použité zdroje