Když dvojče zemře Zuzana Hrušková Dlouhá cesta, z.s. Psychosomatická klinika, Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
5. Abrahám věří, že mu Hospodin splní slib - bude mít potomka.
Život je jako cesta vlakem…
Projekt č. CZ /5.1.01/ Nové formy péče o děti v České republice.
Zkušenosti OSPOD s hostitelskou péčí
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
Jak na to, aniž bychom se zničili
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
11. Jakub lstí dostává prvorozenecké požehnání
Time management.
PŘÍKLAD KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Ztráta dvojčete v těhotenství, při porodu a krátce po narození
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
ČTYŘI SVÍČKY.
Perioda raného mládí Ondřej Turek 1A. Dělení  Raný školní věk (mezi 6-7. a 8-9.)  Střední školní věk (mezi 8-9. a rokem)
Psychologie štíhlé postavy
ŽIVOT PO ČTYŘICÍTCE A DÁL … VĚTŠINA LIDÍ OBYČEJNĚ VŮBEC NEVÍ, CO S TÍM, KDYŽ JE JIM PŘES 40 A NAJEDNOU MAJÍ NEČEKANOU SVOBODU A VŠE STÁLE FUNGUJE AMERICKÉ.
Sdělování nepříznivých informací.
Naděžda Špatenková Charita Ostrava, 26. listopadu 2009.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Každý den jsme trochu starší…
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
LILIUM CANDIDUM J.Víchová Klinika dětské hematologieaonkologie FNM Oddělení klinické psychologie FNM.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Zažili jste někdy pocit: "Tady to znám, tady už jsem přece byl...? Miloš Knor - Pohádka o třinácti důchodech.
Název Vztahy v rodině   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_20_02_předporodní příprava Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od výzkumného problému k jeho řešení (výzkumu) Problém: Co tvoří základ interakce zdravotní sestry s pacientem, která má povahu ošetřovatelské péče?
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Výchova k občanství TEMA: VZTAHY V RODINĚ ČÍSLO.
Člověk a zdraví Bc.Kateřina Cuperová. - je jakékoliv pohlavní dotýkání, styk či vykořisťování kýmkoliv.
Čím chci být ,až vyrostu.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření listopad 2011
RODINNÁ, PÁROVÁ A INDIVIDUÁLNÍ TERAPIE
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Plánované rodičovství
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Otázky pro průběžnou práci
Psychologie dospělých
Metodika Adopčního centra Průvodce pro práci s osvojitelskou rodinou
Každý den jsme trochu starší…
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
Rodičovství biologické a pěstounské
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Když dvojče zemře Zuzana Hrušková Dlouhá cesta, z.s. Psychosomatická klinika, Praha

Radost i bolest současně Narození či živá přítomnost dítěte bývá největší radostí v životě rodiče Úmrtí dítěte bývá tím nejtěžším, co rodiče může potkat Zemřelé dvojče není jen potomek, ale také sourozenec, vnuk, synovec či neteř, kamarád, spolužák…..pacient

Podpora při úmrtí dvojčete Praktická pomoc Emoční podpora Informace a kontakty Kdo potřebuje podporu? Všichni, koho úmrtí dvojčete zasáhlo: tedy rodina, vrstevníci, ale také pomáhající - lékaři, porodní asistentky, zdravotní sestry, učitelé, ……

Jak podpoříme nejlépe? Zhodnotíme svůj aktuální stav Navážeme s nimi kontakt, nevyhýbáme se Dáme najevo svůj soucit, nelitujeme Jsme s nimi, neopustíme je náhle Vytváříme bezpečí, nehodnotíme Mohou říci cokoliv, neodsuzujeme Přijímáme, že v nenormální situaci je normální cítit se a chovat se jakkoliv, i nenormálně

Postaráme se o klid, ticho, teplo, tekutiny Zajistíme možnost rozloučit se s tělíčkem Nabízíme kapesník, deku, vodu …. Zajistíme lékaře, psychologa, krizového interventa v případě potřeby Pomůžeme s informováním příbuzných Informujeme o nejbližších krocích a pravděpodobném průběhu truchlení Nabídneme kontakty na odborné služby Zajistíme přítomnost důvěryhodných osob, které jsou pro pozůstalé podporou Postaráme se o sebe

Co nedělat? Opustit pozůstalé Nevšímat si jich, dělat jako by neexistovali Obviňovat je a hodnotit, kritizovat, patologizovat Rozkazovat jim a vyvíjet na ně nátlak Odhánět je Jednat s nimi hrubě, necitlivě Zacházet s nimi mechanicky, manipulovat s nimi, mluvit s nimi blahosklonně

Spěchat, snažit se „to mít co nejrychleji za sebou“ Vnucovat jim vlastní rady, představy, zkušenosti Neustále mluvit, zaplňovat ticho Během komunikace odbíhat, telefonovat, psát zprávy. Dělat za pozůstalé to, co zvládnou sami, převzít jejich kompetence

Proč je to tak důležité? Prevence komplikací v procesu truchlení, tedy v životě rodiny Prevence vzniku PTSP u kohokoliv zasaženého Význam rituálu Význam udržení místa zemřelého dvojčete v systému rodiny DALŠÍ INFORMACE... Uveďte zde umístění nebo kontakt na analýzu konkurenceschopnosti (nebo jiné odpovídající dokumenty).

Proces truchlení 1. Negace, šok, popření 2. Agrese, hněv, vzpoura 3. Smlouvání, vyjednávání 4. Smutek, deprese 5. Aceptace, smíření, souhlas

Co neříkat? „Mohlo to být horší.“ „Vždycky si můžete pořídit další…..“ „Přestaňte na to myslet.“ „Museli jste s tím počítat.“ „Stávají se i horší věci.“ (Pro ně je nejhorší to, co se děje jim a nyní.) „Hlavně, že netrpěl.“ „Už ho nic nebolí.“ „Nebuďte smutní. Bude líp.“ „Šetřete síly. Bude hůř.“ „Neplačte.“ „Nezlobte se.“ „Nevztekejte se.“ „Nekřičte na nás.“ „My za to nemůžeme.“ „Ztěžujete nám naši práci, musíte nás poslouchat.“ „Pánbůh si ho vzal k sobě.“ „Budete mít další děti, jste mladí.“

„Nedávno se stalo, že zemřely obě děti. TO bylo opravdu hrozné.“ „Čas vše zahojí.“ „To je život. To se stává.“ „Máte druhé dítě, musíte žít pro ně.“ (Zajímá je teď toto dítě, chtějí ho živé a zpět.) „Nemyslete na to, musíte se něčím zabavit, abyste neměli čas na to stále myslet.“ „Vím, jak vám je. Dokážu si to představit.“ (Nedokážete, i kdyby jste něco podobného zažili.) „Jak se cítíte?“ (Často nedokáží na takovou otázku odpovědět a cítí se hloupě. Pokud je potřeba, nabídneme spíše možnost, jak by se pravděpodobně mohli cítit. „Asi máte vztek. Nedivil bych se Vám, to by měl asi každý.“ „Nejspíš jste smutná. Je to tak?“)

Význam rituálu Přechod do nového období života rodiny Rozloučení se zemřelým Nemá předepsanou podobu Potřebný pro všechny Nemá nikoho zraňovat Mohou se účastnit děti? Ano, je to velmi důležité, podle věku se mohou aktivně na podobě rituálu rozloučení podílet.

Udržení místa zemřelého dvojčete v systému rodiny Místo dvojčete v rodině se nemá stát rodinným tabu Seznámení všech s životem a smrtí dvojčete Držení místa má vliv na všechny členy rodiny Kdy se mají děti o zemřelém dvojčeti dozvědět ? Co nejdříve, úměrně věku

Jak komunikovat se sourozenci? Péče se často soustředí na rodiče, potažmo matky Děti bývají z péče a podpory vynechávány Potřebují vše, co dospělí Reagují odlišně od dospělých Čím menší dítě, tím více potřebuje kontakt s nezasaženými osobami

Děkuji za vaši pozornost Mgr. Zuzana Hrušková, psychoterapeutka Tel.: