Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum23. 1. 2012 NázevVY_32_INOVACE_08_CH9_metanol TémaMetanol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Methanol Ďurišová Markéta Kofroňová Iveta Marešová Lucie
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ ALKOHOLY A FENOLY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Alkoholy.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Karbonylové sloučeniny Chemie 9. ročník Mgr. Daniela Ponertová.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Vyučující:Mgr. Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Školní rok: 2012/13 Třída: 1.L Jméno: Jan DoleželDatum: Referát na téma:
ALDEHYDY A KETONY Deriváty uhlovodíků
Kyslíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 28
Alkoholy a Fenoly.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
RNDr. Ladislav Pospíšil, CSc.
Alkoholy a fenoly.
BIOTECHNOLOGIE KVASNÝ ETHANOL.
Nejdůležitější produkty organické chemie
Alkoholy skupinou -OH atom (y) vodíku ( H )  jsou organické látky, ve kterých je.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VZÁCNÉ PLYNY 18. (VIII.A) skupina.
ALDEHYDY KETONY Vlastnosti Zástupci Formaldehyd Acetaldehyd
Stanovení přítomnosti methanolu v alkoholických nápojích pomocí Ramanovy spektroskopie Lukáš Kusýn.
Digitální učební materiál
Karbonylové sloučeniny
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
UHLÍ.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Alkoholy Otázky na opakování. VY_32_INOVACE_G2 - 09
Elektronická učebnice – II
ALKOHOLY A FENOLY II..
Alkoholy VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Alkoholy Výskyt: Dělení: Podle počtu OH skupin: jednosytné a vícesytné
Alkany.
AS 2 O 3. Základní informace = arsenik, otrušík, dříve utrejch, utrých  bílá pevná látka  velmi toxický  krystalický nebo amorfní prášek nebo hrudky.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků. 1.Hydroxyderiváty 2.Karbonylové sloučeniny 3.Karboxylové kyseliny.
1 Alkoholy názvosloví, příprava, vlastnosti, užití Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy – vznikají náhradou jednoho nebo více atomů vodíku v molekulách uhlovodíků skupinou - OH Tvoření názvů: - k názvu.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_20_CH9 TémaChemické zdroje elektrického napětí.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_09_CH9_etanol TémaEtanol.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_10_CH9_polyoly TémaPolyoly.
METHANOL Autoři: Lenka Novotná Klaudie Lelovičová Renáta Kučerová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Příklad k řešení CHEMICKÁ RECYKLACE PET
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Alkoholy Chemie pro 9.ročník ZŠ.
Chemie 9. ročník ALKOHOLY. chemie 9. ročník ALKOHOLY.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
Aldehydy a ketony Eva Urválková Lucie Vávrová
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Transkript prezentace:

Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_08_CH9_metanol TémaMetanol

9. třída Anotace: Materiál je připraven jako materiál pro sdílení ve školní síti pro samostudium nebo pro prezentaci na projektoru.

Obecná definice Methanol (mimo chemii dle pravidel českého pravopisu metanol), methylalkohol, karbinol je nejjednodušší alifatický alkohol Používá se pro něj též dnes již zastaralý název dřevný líh či dřevitý líh Jde o bezbarvou, alkoholicky páchnoucí kapalinu, neomezeně mísitelnou s vodou Je těkavý, hořlavý a silně jedovatý, což je problém při záměně s ethanolem Methanol vzniká i při alkoholovém kvašení, avšak nikoliv v množství ohrožujícím život (povolené množství je 12 gramů na litr)

Výroba Původně se vyráběl suchou destilací dřeva, především bukového, přičemž vzniká směs methanolu, kyseliny octové a acetonu Podle této metody výroby dostal triviální název dřevný líh V současné době se průmyslově vyrábí katalytickou hydrogenací oxidu uhelnatého z vodního plynu Průmyslové postupy syntézy vyvinuly např. firmy Lurgi a ICI (Imperial Chemical Industries) Postup vždy zahrnuje kompresi syntézního plynu (tj. směsi CO+H 2, získané např. reformováním zemního plynu) a následnou výše uvedenou chemickou přeměnu zpravidla provedenou při teplotách C za vysokého tlaku 5-10 MPa (dříve ještě více) na katalyzátoru Z oddělené kapaliny se nejprve vydestilují lehčí vedlejší produkty a následně se odděluje čistý methanol od vody coby dalšího vedlejšího produktu Takto se na světě např. v r 2007 vyrobilo 40 Mt methanolu.

Rozpoznání metanolu Methanol se prokazuje laboratorně plynovou chromatografií Podle chuti, vůně ani vzhledu ho rozpoznat nelze Orientačně ho bezpečně nelze odlišit ani podle barvy plamene Líh v běžném alkoholu (tj. ethanol) má po zapálení rovněž jako methanol modrou barvu plamene Tuto zkoušku proto nelze v žádném případě doporučit jako ujištění před konzumací alkoholických nápojů neznámého nebo pochybného původu Další způsob zjištění obsahu metanolu je jeho oxidace na formaldehyd pomoci manganistanu draselného Jestliže je metanol přítomen, manganistan se redukuje na oxid manganičitý, vyloučený v pevném stavu Tento pokus lze popsat jednoduchým příkladem V nádobě se smísí asi 1 ml vzorku s 4 ml 40% kyseliny sírové. Za stálého chlazení a promíchávání se postupně přidává asi 1 g jemně drceného manganistanu. V případě, že vzorek obsahuje metanol, zmizí červenofialové zbarvení roztoku a začne sedimentovat oxid manganičitý

Jedovatost Jedovatost methanolu nespočívá až tolik v působení této látky (byť způsobuje útlum centrálního nervového systému), jako spíše v působení jejích rozkladných produktů –formaldehydu a kyseliny mravenčí Methanol samotný se metabolizuje zhruba poloviční rychlostí oproti ethanolu Celková eliminace methanolu je pomalá, odpovídá zhruba sedmině rychlosti pro ethanol Navíc má ethanol asi dvacetkrát vyšší afinitu k alkoholdehydrogenáze než methanol, proto je preferovaným substrátem To umožňuje podávat ethanol (nebo též fomepizol) jako antidotum při intoxikaci, protože se výrazně zpomalí metabolismus methanolu a podstatně se tak sníží jehobiochemické a klinické účinky Hlavním rizikem při intoxikaci methanolem je metabolická acidóza se zvětšeným anionovým oknem Je způsobena hromaděním kyseliny mravenčí a v pozdější fázi takékyseliny mléčné. Dochází k útlumu centrálního nervového systému. Poškozuje se sítnice, může dojít k trvalé úplné slepotě Důvodem častého poškození sítnice je pravděpodobně fakt, že (vyjma jater) k odbourávání methanolu na jeho jedovaté produkty dochází právě mimo jiné v sítnici K časným příznakům otravy patří opilost a ospalost Po 8 až 36 hodinách se přidávají bolesti hlavy, závratě, kóma, případně křeče Zornice jsou roztažené, s pomalou nebo žádnou reakcí na světlo. Zrak je zhoršený nebo rozmazaný, může zůstat na úrovni vnímání světla nebo může nastat úplná slepota V akutní fázi je běžné překrvení čočky Běžně se vyskytují bolesti břicha, občas akutní pankreatitida Methanol se snadno vstřebává všemi cestami, tedy především z trávicího traktu, vdechováním nebo přes kůži. Již požití dávek 4–10 cm 3 může způsobit trvalou slepotu. Individuální rozdíly ve vnímavosti jsou značné, byla hlášena přežití i po dávkách 500–600 cm 3 (možná i díky současnému požívání ethanolu). Při hromadné otravě po požití falšovaného vína (v roce 1986 v Itálii) bylo zjištěno, že při hladinách pod 200 mg/dm 3 kyseliny mravenčí v moči se nevyvinuly žádné příznaky ani klinické projevy intoxikace.

První pomoc Při intoxikaci methanolem je třebavypít dvě deci kvalitního 40% alkoholu (např. vodka) Okamžitě vyhledat lékařskou pomoc Ethylalkohol totiž zpomalí rozklad methanolu a vytvoří tak prostor pro lékařský zásah

Citace Metanol: