Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 1 Potenciál, napětí, náboj, proud Ing. Jaroslav Bernkopf.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

Ekonomicko-matematické metody č. 11 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_06_32_ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Systémy moderních elektroinstalací.
Elektrotechnická měření Dimenzování sítí nn - PAVOUK 2.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_18_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Elektřina v.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Roa. a) Jedná se o obří, asi devět metrů vysoké plovoucí bóje. Ty se komíhají na vlnách a právě tento pohyb vytváří elektrickou energii, která je pak.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
Práce a výkon Základy elektrotechniky 1 Práce a výkon Ing. Jaroslav Bernkopf.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ohmův zákon Obor:Elektrikář Ročník:3.
Mechanická energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektrický výkon Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Elektrické vodiče a izolanty
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE)
Elektromotor.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
VY_32_INOVACE_ Regulace
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Práce Mechanická práce : jednotka práce: J (joule) = Nm = kg m2s-2
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Elektrický potenciál.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tepelné stroje.
Energie.
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Počítač a jeho příslušenství
ELEKTRICKÝ PROUD.
3. ročník Písemná práce 3.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
TRANZISTOROVÝ JEV.
Interaktivní elektrický obvod
Elektroskop. Jednotka elektrického náboje
Co ukazuje váha? z m m m.
SCHOPNOSTI ČLOVĚKA Psychologie 4. S.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
UŽITÍ DIFERENCIÁLNÍHO POČTU I.
Zvukové jevy.
Interaktivní test z elektrotechniky
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
2. Centrální gravitační pole
Transkript prezentace:

Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 1 Potenciál, napětí, náboj, proud Ing. Jaroslav Bernkopf

Elektrický potenciál φ je ochota, schopnost, přemístit elektrický náboj. Vyjadřuje se ve voltech [V]. Náboj na své cestě protéká v podobě proudu a vykoná práci. Náboj Q se vyjadřuje v coulombech [C]. Proud I se vyjadřuje v ampérech [A]. Práce W se vyjadřuje v joulech [J]. Elektrická práce se přemění na tepelnou energii a rozsvítí žárovku. Nebo se přemění na mechanickou energii a roztočí motor. Čím víc náboje proteče, tím víc práce se vykoná. Čím větší rozdíl potenciálů se při tom využije, tím víc práce se vykoná. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 2

Jezero Lago di Ledro je ve výšce 655 m nad mořem. Jeho voda má potenciál, ochotu, schopnost, vykonat práci, když ji pustíme přes turbínu dolů. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 3 Když na břeh jezera dáme turbínu do nadmořské výšky 654 m, každý kubík vody, který proteče přes turbínu, vykoná velkou práci. Ale mohl vykonat práci ještě mnohem větší. Vždyť ve výšce 654 m má pořád ještě velký potenciál! Využili jsme rozdíl potenciálů jen 655 – 654 = 1m. Dejme tu turbínu mnohem níže. Každý kubík vody vykoná tu samou práci ještě mnohokrát na každém dalším metru, kterým proteče.

Dejme turbínu na břeh jezera Lago di Garda do nadmořské výšky 59 m. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 4 Využijeme rozdíl potenciálů 655 – 59 = 596 m. Každý kubík vody vykoná svoji práci ještě na každém dalším metru, kterým proteče. Vykoná tedy 596x víc práce, než u turbíny nahoře u Lago di Ledro. Lago di Ledro 655 m Lago di Garda 59 m

Vezměme krabici se dvěma vývody, třeba baterii, která má mezi těmi vývody 655 V. Vezměme druhou krabici se dvěma vývody, která má mezi těmi vývody 654 V. Jejich dolní konce spojíme. Mezi jejich horní konce zapojíme žárovku. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky V V -

Rozdíl elektrických potenciálů bude žárovkou protlačovat elektrický náboj, podobně jako rozdíl hladin protlačuje turbínou vodu. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 6 Využijeme rozdíl potenciálů 655 – 654 = 1V. Každý coulomb elektrického náboje, který proteče přes žárovku, vykoná práci V V -

Dejme pravý konec žárovky mnohem níže. Třeba na potenciál 59 V. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 7 Využijeme rozdíl potenciálů 655 – 59 = 596 V. Každý coulomb elektrického náboje, který proteče přes žárovku, vykoná svoji práci ještě na každém dalším voltu, protože teď využijeme mnohem větší rozdíl potenciálů V V -

Vyhoďme pravou baterii úplně. Jako bychom dali turbínu do nulové nadmořské výšky, tj. na hladinu moře. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 8 Využijeme rozdíl potenciálů 655 – 0 = 655 V. A máme normální připojení žárovky na elektrický zdroj V -

Elektrický potenciál obvykle určujeme vůči nějakému „pevnému bodu". Obvykle vůči zemi. Potenciál levé baterie proti zemi je 655 V. Potenciál pravé baterie proti zemi je 59 V. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 9 Rozdíl potenciálů, tj. napětí mezi horními vývody je 655 – 59 = 596 V V V -

Ochranný kolík elektrické zásuvky je uzemněný. Má proti zemi potenciál 0,0 V. Pravá zdířka je kdesi v rozvaděči spojena s obvodem ochranného kolíku. Proto má proti zemi také potenciál 0,0 V. Levá zdířka je spojená s fází, která má proti zemi potenciál 230 V. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 10 Rozdíl potenciálů, tj. napětí mezi pravou a levou zdířkou je 230 – 0 = 230 V. Napětí mezi pravou a levou zdířkou je 230 V. 0,0 V230 V

Napětí U mezi dvěma body je rozdíl potenciálů těchto bodů. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 11 Rozdíl potenciálů, tj. napětí mezi pravou a levou zdířkou je U = φ A - φ B = 230 – 0 = 230 V. φ B = 0,0 Vφ A = 230 V U = φ A - φ B = 230 V

Když oba body mají velký potenciál, ale stejný, třeba 655 V, není mezi nimi žádné napětí. Napětí, tj. rozdíl potenciálů, je mezi nimi nulové. Proud mezi nimi neteče. Žárovka nesvítí. Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 12 Jako spojené nádoby se stejnou hladinou: Proud vody mezi nimi neteče V V -

Když oba body mají různý potenciál, třeba 655 V a 654V, je mezi nimi napětí. Proud mezi nimi teče. Žárovka svítí. (Na ten 1V aspoň trochu.) Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 13 Jako spojené nádoby s různou hladinou: Proud vody mezi nimi teče V V - Proud teče.

Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 14 Napětí je síla, která nutí elektrony „téci“ obvodem. Napětí nutí elektrony pohybovat se. Napětí je něco jako „síla“.

Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 15

Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 16