Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Hluk z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
VODOROVNÉ ÚČINKY VOZIDEL NA VOZOVKU
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
O33 – Oblast průzkumů v dopravě, statistiky a analýzy dopravních nehod
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Ing. Helena Beránková Oddělení územního plánování a hluku Odbor hygieny obecné a komunální Telefon: Na Bělidle 7,
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Požadavky na vypracování rozptylových studií
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
DOPRAVNÍ PRŮZKUMY.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
AutoSAP v období AutoSAP v období Co se nám podařilo 2.Kde je nutné pokračovat, zintenzivnit aktivity 3.Priority AutoSAP předpokládané.
Silniční doprava.
Mimoúrovňové křižovatky
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Úvod do pozemních komunikací
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - pozemní komunikace (dálnice a silnice)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Emise z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Školení CDV 1 Evropská a tuzemská legislativa. Školení CDV 2 CEN - Comité Européen de Normalisation - z pověření EK - z pověření EK TC 226 Technický výbor.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. Dopravní průzkumy.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Legislativa v dopravě ČR Ing. Tomáš Matras,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Ochrana životního prostředí Podklad ke cvičení Převzato a upraveno.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Autor diplomové práce: Bc. Jiří Motejzík Vedoucí diplomové práce:doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. České Budějovice, červen 2016 Vysoká škola technická a ekonomická.
Bakalářská práce Autor: Petr Hoštička. * Cílem práce bylo zmapovat bezpečnost a použití zádržných systémů v silniční dopravě * Práce se zabývá rozdělením.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Setkání členů Rady Libereckého kraje se starosty měst a obcí úterý
Hlukové mapy Historie, výpočty a vizualizace Petr Duda.
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU
Telematika (K620TM) Druhotné využití dat systému dálničních mýtných bran * + pattern recognition * z projektu COST OC194 Inteligentní dopravní systémy.
PHmax ve středním vzdělávání
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Registr spaloven odpadů
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Vážení vozidel za jízdy WIM
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Hluk z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů a jejich prováděcích vyhlášek, Technických podmínek, ČSN specifikovaných níže

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Podklady pro hlukové výpočty dle TP Druhy krytu komunikace 2.Intenzita dopravy 3.Rychlost dopravního proudu 4.Úroveň kvality dopravy (ÚKD)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad. 1. Hlukové výpočty - Druhy krytu komunikace Dle metodiky (30) je potřebné znát koeficient F 3

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy Pro hlukové výpočty jsou požadovány intenzity dopravy a skladba dopravního proudu v současné době a ve výpočtovém období. Intenzita dopravy a skladba dopravního proudu se určí: v denní době 06: :00 hodin a v noční době 22:00 - 6:00 hodin Respektive pro výpočet strategické hlukové zátěže: v denní době 06: :00 hodin, večerní době 18: :00 hodin a noční době 22:00 - 6:00 hodin). Skladba dopravního proudu je požadována v dělení na:  osobní automobily,  nákladní automobily  nákladní soupravy

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy I OAd intenzita osobních automobilů v denním období (6: :00), I NAd intenzita nákladních automobilů (bez nákladních souprav) v denním období (6:00-22:00), I NSd intenzita nákladních souprav v denním období (6: :00), I OAn intenzita osobních automobilů v nočním období (22:00 - 6:00), I NAn intenzita nákladních automobilů (bez náklad. souprav) v nočním období (22:00 - 6:00), I NSn intenzita nákladních souprav v nočním období (22:00 - 6:00). Pro zjištění strategické hlukové zátěže se dále určí intenzita dopravy ve večerním období (18: :00): I OAd intenzita osobních automobilů v denním období (6: :00), I NAd intenzita nákladních automobilů (bez nákladních souprav) v denním období (6: :00), I NSd intenzita nákladních souprav v denním období (6: :00), I OAv intenzita osobních automobilů ve večerním období (18: :00), I NAv intenzita nákladních automobilů (bez nákladních souprav) ve večerním období (18: :00), I NSv intenzita nákladních souprav ve večerním období (18: :00), I OAn intenzita osobních automobilů v nočním období (22:00 - 6:00), I NAn intenzita nákladních automobilů (bez nákladních souprav) v nočním období (22:00 - 6:00), INSnintenzita nákladních souprav v nočním období (22:00 - 6:00)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy V případě že je znám pouze celodenní údaj intenzity dopravy (například z celostátního sčítání dopravy), tj. hodnoty: I OA24 intenzita osobních vozidel za 24 hodin, I NA24 intenzita nákladních vozidel (bez nákladních souprav) za 24 hodin, I NS24 intenzita nákladních souprav za 24 hodin, provede se rozdělení intenzity na jednotlivá období podle následujícího výpočtu. Poznámka: V případě využití dat z celostátního sčítání dopravy se hodnoty I OA24, I NA24, I NS24 určí: I OA24 = O+M, I NS24 = NS + PN2 + PN3 + PTR + PA I NA24 = T - 2 x (NS + PN2 + PN3 + PTR + PA) Pokud se nepodaří zjistit zvlášť hodnoty I NA24, I NS24 použije se hodnota I NAC24 - Intenzita nákladních vozidel včetně nákladních souprav za 24 hodin. Vysvětlení symbolů vychází z CSD z let 2000, 2005 (označení vozidel v r.2010 se liší!) Pozn * O - osobní a dodávkové automobily, mikrobusy, motocykly s postranním vozíkem, M-jednostopá motorová vozidla, NS – návěsy, PN2 přívěsy středních nákladních automobilů, PN3 - přívěsy těžkých nákladních automobilů, PTR přívěsy traktorů, PA - přívěsy autobusů, T - celoroční průměrná intenzita těžkých vozidel [počet vozidel / 24 hod], S - celoroční průměrná intenzita všech vozidel [počet vozidel / 24 hod]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pro přepočet celodenních intenzit (za 24 h) na intenzity v denním (6: :00) a nočním (22:00 - 6:00) období se vychází z určení kategorie a třídy pozemní komunikace, na které posuzované místo leží (viz zákon č. 13/1997 Sb. [2]). Dále je nutné rozlišit, zda je daná silnice I. třídy mezinárodní silnicí - „E“ (viz. „Evropská dohoda o hlavních silnicích s mezinárodním provozem - AGR, Ženeva, 1975“). Metodika rozlišuje komunikace na: dálnice a rychlostní silnice, silnice I. třídy se statutem mezinárodní silnice („E“), silnice I. třídy bez statutu mezinárodní silnice, silnice II. třídy, silnice III. třídy, místní komunikace (bez rozlišení třídy4). Kategorii a třídu pozemní komunikace sdělí příslušný silniční správní úřad. Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Na dálnicích a silnicích I. - III. třídy se určí podíl nákladní dopravy dle vztahu: Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy Podíl intenzity dopravy v nočním období (22:00 - 6:00) z celodenní intenzity dopravy pro jednotlivé druhy vozidel se vypočte vztahem: kde: N Z základní procentní podíl intenzity dopravy v noční době [%], N Q, k PNA koeficienty zpřesňující procentní podíl intenzity dopravy v noční době podle podílu intenzity nákladní dopravy [%]. Hodnoty koeficientů N Z, N Q, k PNA a P noc pro jednotlivé druhy vozidel se odečtou z následující tabulek.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy U vozidel pravidelné hromadné dopravy se při rozdělení na intenzitu v denní, večerní a noční době vychází z platných jízdních řádů. Pro výhledové období se vychází ze stávajících jízdních řádů nebo z údajů silničního správního úřadu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.2. Hlukové výpočty – Intenzity dopravy Rozložení intenzity dopravy na vícepruhových komunikacích je závislé na: počtu jízdních pruhů, intenzitě dopravy, skladbě dopravního proudu Určí se hodnota I24(t) - denní intenzita dopravy (vozidel celkem, oba směry dohromady) vyjádřená v tisících vozidel pro: I 24 v rozmezí [voz/den] I 24(t) = I 24 /1000 [tis. voz/den] I 24 > [voz/den] I 24(t) = 53 [tis. voz/den] U čtyřpruhových komunikací se provede základní rozdělení intenzit v jednotlivých jízdních pruzích (v příčném řezu komunikace) podle tabulky 7(při rozdělení na intenzitu v denním a nočním období) nebo 8 (při rozdělení na intenzitu v denním, večerním a nočním období). U šestipruhových komunikací se provede rozdělení intenzit v jednotlivých jízdních pruzích (v příčném řezu komunikace) podle tabulky 9 nebo 10 viz dále.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.3. Hlukové výpočty – Rychlost dopravního proudu Pro hlukové výpočty je potřebná průměrná rychlost dopravního proudu (v závislosti na charakteru komunikace a provozu) v rozdělení na hodnoty pro den, večer a noc. U vícepruhových komunikací v dělení na jednotlivé jízdní pruhy. Rychlost dopravního proudu se získá měřením rychlostí jednotlivých vozidel pomocí: automatických detektorů umožňujících záznam jednotlivého vozidla, radarových měřičů rychlosti (stacionárních nebo přenosných), dalšími postupy dopravní telematiky (např. úseková měření rychlosti) viz také přednáška dopravní průzkumy

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.3. Hlukové výpočty – Rychlost dopravního proudu

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.3. Hlukové výpočty – Rychlost dopravního proudu

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.3. Hlukové výpočty – Rychlost dopravního proudu Silnice a místní komunikace Pokud není zjištěna skutečná průměrná rychlost dopravního proudu, určí se rychlost neovlivněného dopravního proudu (proud splňující podmínky úrovně kvality dopravy na stupni A až C (viz dále) dle vztahu: V p = V max + k kde: V p -průměrná reálná rychlost5) neovlivněného dopravního proudu [km/h], V max - nejvyšší dovolená rychlost [km/h], k - parametr korekce rychlosti [km/h] viz následující tabulka Obdobně se stanoví průměrná rychlost pro dálnice a rychlostní silnice podle tabulek uvedených v TP 219

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.3. Hlukové výpočty – Rychlost dopravního proudu

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.4. Hlukové výpočty – Úroveň kvality dopravy Pro hlukové výpočty se sleduje ukazatel kvality dopravy na úsecích a křižovatkách. Kvalita dopravy je dána zejména stupněm vytížení komunikace. Stupeň vytížení komunikace se určí podle vztahu: a v = I/C kde:a v stupeň vytížení [-], Iintenzita dopravy [voz/den], Ckapacita komunikace [voz/den].

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.4. Hlukové výpočty – Úroveň kvality dopravy Poznámka: Pro kapacitu je určující návrhová kategorie podle ČSN , nikoliv třída silnice (I., II. nebo III. třída). Kapacita komunikací v této a následující tabulce je uvedena jako orientační, pro běžné sklonové poměry, skladbu dopravního proudu, křivolakost. Nejedná se o úrovňovou intenzitu komunikace ve smyslu požadované úrovně kvality dopravy. Podrobný výpočet kapacity komunikace je uveden v ČSN pro místní komunikace a v ČSN [16] pro dálnice a silnice.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.4. Hlukové výpočty – Úroveň kvality dopravy

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ad.4. Hlukové výpočty – Úroveň kvality dopravy Ovlivnění křižovatkami Dopravní proud je ovlivněn křižovatkami na komunikační síti. Míra ovlivnění je dána kapacitou křižovatek a intenzitou dopravního proudu. Kapacita křižovatek, zdržení, vzdutí a čekací doba se určí: u neřízených křižovatek podle TP 188, u okružních křižovatek podle TP 135, u křižovatek řízených světelnou signalizací podle TP 81, u mimoúrovňových křižovatek podle ČSN

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zákony a Normy [1]Zákon č. 100/2001 o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů [2]Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích [3]Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích [4]Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší [5]Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích [6]Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí [7]Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny [8]Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví [9]Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb. [10]Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel [11]Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích [12]Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 229/2004 Sb., kterou se stanoví požadavky na pohonné hmoty pro provoz vozidel na pozemních komunikacích a způsob sledování a monitorování jejich jakosti [13]Nařízení vlády č. 350/2002 Sb., kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší [14]Nařízení vlády č. 148/2000 Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací [15]ČSN Názvosloví silničních komunikací [16]ČSN Projektování silnic a dálnic [17]ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích [18]ČSN Projektování místních komunikací

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Technické podmínky [19]TP 81 Zásady pro navrhování světelných signalizačních zařízení na pozemních komunikacích, II. vydání, CDV, 2006 [20]TP 135 Projektování okružních křižovatek na silnicích a místních komunikacích, V-Projekt Ostrava, 2005 [21]TP 180. Migrační objekty pro zajištění průchodnosti dálnic a silnic pro volně žijící živočichy, EVERNIA s.r.o., 2006 [22]TP 188. Posuzování kapacity neřízených úrovňových křižovatek, EDIP s.r.o., 2007 [23]TP 189. Stanovení intenzit dopravy na pozemních komunikacích, EDIP s.r.o., 2007 [24]TP Dopravně inženýrská data pro kvantifikaci vlivů automobilové dopravy na životní prostředí

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Literatura [25]Rámcová směrnice 96/62/EC On ambient air quality and management [26]Směrnice 2002/49/EC o hodnocení a řízení environmentálního hluku [27]Využití dopravně inženýrských dat a metod pro kvantifikaci vlivů dopravy na životní prostředí (Závěrečná zpráva projektu č. 1F55A/065/120), EDIP s.r.o., 2010 [28]Liberko, M.: Metodické pokyny pro výpočet hladiny hluku z dopravy, VUVA Brno,1991 [29]Novela metodiky pro výpočet hluku ze silniční dopravy, Český ekologický ústav Praha, 1995 [30]Hluk v životním prostředí, Planeta č. 2/2005, MŽP, 2005 [31]Výhledové koeficienty růstu dopravy pro období , Ředitelství silnic a dálnic ČR, 2007 [32]André, M., Hammarstrom, X., Reynoud, I.: Driving statistics for the assessment of polutant emissions from road transport, INRETS Report LTE 9906, 1999 [33]Vybrané podklady geografického informačního systému ŘSD, Silniční databanka Ostrava [34]Ministerstvo životního prostředí ČR: Emisní faktory motorových vozidel, 2002 [35]Píša V. a kol.: MEFA 06 - program pro výpočet emisních faktorů pro motorová vozidla ( ) [36]U.S. EPA: AP-42 - Compilation of Air Pollutant Emission Factors [37]Šebor G. a kol.: Projekt VaV MD ČR 1F54E/121/520 Souhrnná metodika pro hodnocení emisí znečišťujících látek ze silniční dopravy, souhrnná zpráva za rok 2007 [38]Zjištění aktuální dynamické skladby vozového parku na silniční síti v ČR a jeho emisních parametrů v roce 2005, ATEM - Ateliér ekologických modelů, s.r.o., 2006 [39]Adamec, V.: Výzkumný záměr 2, Výzkum spolehlivosti a bezpečnosti silniční dopravy včetně jejího vlivu na životní prostředí ve vztahu k trvale udržitelné mobilitě, Souhrnná zpráva o stavu řešení výzkumného záměru za rok , CDV, 2004