NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Starobabylonská říše.
Advertisements

STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Opakování Mezopotámie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Mezopotámie Vyvinula se na přelomu 3. a 4. tisíciletí.
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
VÝVOJ SUMERSKÝCH MĚSTSKÝCH STÁTŮ
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Sumerové Starověký přední východ
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Vznik státních útvarů II.
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
tisíciletí př. n. l tisíciletí př. n. l. vznik sousedských občin - z menších rodových vesnic vznikali velké osady (i několik stovek obyvatel)
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Starověká Mezopotámie
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie – Ninive, Babylon
Starobabylónská říše a Asýrie
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
STAROVĚK.
Vznik sumerských měst Sumerové - jih Mezopotámie, řeky Eufrat a Tigrid
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SUMERSKÁ SPOLEČNOST Časté války o území a o přístupy k surovinovým zdrojům způsobily, že v sumerských městech rostl význam funkce voleného vojenského velitele.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Oděv, úprava hlavy a líčení Krátká sukně Dlouhé šaty z jemné látky Šperky a ozdoby.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Starověk.
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Státy starověké Mezopotámie
Starověké Řecko – Války Řeků za svobodu DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_D6. 11 Autor: Mgr
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Blízký východ ve starověku 2
Nejstarší období Mezopotámie
Blízký východ ve starověku 3
Osobnosti starověké Mezopotámie
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Vznik městských států Vznik hospodářsky soběstačných vesnic
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sumerská říše V.Adamčík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Asýrie a její obyvatelstvo
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Staroorientální státy v Mezopotámii DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace

Datum vytvoření projektu prosinec 2011 Ročník6. Popis prezentacePrezentace je určena k opakování tématu Vznik a vývoj lidské společnosti v pravěku a starověku. Konkrétně je zaměřena na vznik a počátky vývoje sumerských států v Mezopotámii. Rozvíjí kompetence k učení a řešení problému. Dále rozvíjí komunikační dovednosti a zlepšuje čtení s porozuměním. Prezentace může být využita pro práci malé až tříčlenné skupiny, celé třídy na interaktivní tabuli a také jako práce pro jednotlivce. Je určena jako doprovodný materiál k pracovnímu listu Sumerské státy I, ale může být vhodná i jako materiál k procvičování.

SUMERSKÉ MĚSTSKÉ STÁTY STAROBABYLONSKÁ ŘÍŠE STAROBABYLONSKÁ ŘÍŠE UR BABYLON URUK LAGAŠ

 Egypťané Egypťané  Řekové Řekové  Babyloňané Babyloňané  Peršané Peršané  Římané Římané  Asyřané Asyřané  Sumerové Sumerové Standarta z Uru ukazuje život obyvatel starověké Mezopotámie.

Správná odpověď

 Klepni na šipku Epos o Gilgamešovi na hliněné tabulce

 Sumerové znali bronz. Vyráběli z něj zbraně a nástroje. K výrobě nástrojů používali také samotnou měď.  Z hlíny vyráběli nádoby a cihly. Vynalezli kolo a vůz. Zpracovávali kůže a tkali příze.  V zemědělství jim hojnost úrody zajišťoval složitý zavlažovací systém, který umožnil zavlažovat plodiny vodou z Eufratu nebo Tigridu i v období mimo záplavy.

Detail z urské standarty: hráč na lyru a zpěvačka Hliněná tabulka se jmény sumerských bohů Soška sumerského úředníka

 Zpočátku mělo vliv na vedení státu lidové shromáždění. To tvořili všichni svobodní muži. Sněm volil úředníky –správce sýpek, správce stád atd.  Centrem města byl chrám boha ochránce města, kde sídlil také kněz. Ten řídil sumerské hospodářství i práce na zavlažovacím zařízení. Tento systém hospodaření nazýváme CHRÁMOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.  Sumerská města bohatla z obchodu a rozvoje řemeslné výroby. Stávala se často cílem loupeživých útoků. Na svou obranu stavěli Sumerové hradby, vyráběli zbraně a zřídili stálou armádu. Vojáci, kteří se v době míru cvičili v boji, se tak stali další skupinou obyvatel Sumeru spolu s rolníky, řemeslníky,kněžími a otroky.  Později začali Sumerové rozšiřovat své území. Jednotlivá města se tak začala vojensky střetávat. Začaly boje o dobytek, bohatství a území.  Ve válkách mezi sumerskými městy stoupal vliv vojenského velitele. Byl často neju- datnějším válečníkem a svým vojenským uměním získal oblibu a moc. Získal největší podíl na kořisti a nejvíce zajatců - otroků Stal se z něj vládce města KRÁL.  Král měl pravomoc nejvyššího kněze, soudce a také velitele vojska. Vládl neomezeně a sídlil v paláci. Palác se stal novým centrem města.  Také král řídil hospodářství Sumerů a dohlížel na stavbu zavlažovacího zařízení. Proto postupně zanikalo chrámové hospodářství a bylo nahrazeno PALÁCOVÝM HOSPODÁŘSTVÍM

 Války mezi Sumery o nadvládu skončily nezdarem Žádné sumerské město nemělo dost sil, aby ovládlo celý Sumer.  Obyvatelé poražených měst se proti vítězům často bouřili a postupně je vždy vyhnali.  Bratrovražedné sumerské války města vyčerpaly a ta se nedokázala bránit novým nepřátelům.  Ze severu útočily z Akkadu kočovné semitské kmeny, které ovládaly válečné umění.  Král Sargon z Akkadu tak dokázal kolem roku 2300 př. n. l. ovládnout Sumer a sjednotit sumerská města pod svou nadvládou  Vládu Akkadského krále Sargona provázel kulturní rozvoj, ale akkadština postupně zcela vytlačila sumerský jazyk.  Po zániku Akkadské říše se centrem Mezopotámie stalo město Babylon na severu Mezopotámie. Podle něj se nazývá celý stát STAROBABYLONSKÁ ŘÍŠE. Zkráceně jí říkáme Babylonie.  Babyloňané zdokonalili zavlažovací zařízení a zvětšili plochu svých polí. Babylon se stal výstavným městem se širokými ulicemi a zahradami. Kvetla zde řemeslná výroba a obchod.  Vrcholem rozvoje říše se stalo období vlády krále Chammurapiho. Ten vydal první známý zákoník, ve kterém platila zásada: „Oko za oko, zub za zub.“ Po smrti krále Chammurapiho se říše postupně rozpadala.  Město Babylon se zůstalo centrem Mezopotámie, ale v 6. století př. n. l. jej ovládli Peršané a celou Mezopotámii připojili ke své obrovské říši. Jejich moc zlomil Alexandr Makedonský.

 Brána bohyně Ištar z Ninive Brána bohyně Ištar z Ninive  Brána bohyně Ištar z Aššuru Brána bohyně Ištar z Aššuru  Brána bohyně Ištar z Persepole Brána bohyně Ištar z Persepole  Brána bohyně Ištar z Lagaše Brána bohyně Ištar z Lagaše  Brána bohyně Ištar z Babylónu Brána bohyně Ištar z Babylónu

Klepni na šipku Špatná odpověď Freska draka na Ištařině bráně z Babylónu

Správná odpověď

Jak se jmenuje první historický národ, který se usídlil na jihu Mezopotámie? Co rozumíme pod pojmy Ur, Uruk a Lagaš? SUMEROVÉ SUMERSKÁ MĚSTA Jak se jmenoval panovník, který v Mezopotámii vytvořil Akkadskou říši? SARGON Z AKKADU Kdo nechal sepsat nejstarší známý zákoník, ve kterém platila zásada „oko za oko, zub za zub“? CHAMMURAPI Jak se jmenovalo město, nové centrum Mezopotámie, podle kterého se jmenovala Chammurapiho říše? BABYLON

       