konečná úprava ceny před prodejem spotřebiteli využívá psychologii prodeje cílem je přesvědčit zákazníka o výhodnosti nákupu používají se zejména ve vztahu ke konečným spotřebitelům
ceny končící číslicí 9, např. 99, 199, 499 psychologický efekt, zákazník podvědomě vnímá ceny pod určitou hranicí využití u spotřebního zboží, potravin, služeb 3999,-
rodinné – vstupné do ZOO, aquaparku… pro různé skupiny zákazníků – studenty, děti, např. jízdné množstevní – při větším odběru např. každý desátý kus zdarma věrnostní – při opakovaném nákupu např. u cestovních kanceláří sezónní slevy – pro sezónní zboží zdarma
snížení ceny je vykompenzováno velkým objemem prodeje využívají supermarkety a hypermarkety pro spotřební zboží i potraviny využívá se i pro snížení zásob obtížně prodejného zboží AKCE
určují pozici výrobku na trhu rozdílné ceny pro novinky, zavedené výrobky… např. knihy, DVD, konfekce…
zákazník vnímá cenu jako nižší psychologický efekt Např. jídelní lístek, ceny zájezdů… Pobyt s polopenzí jen za 4.990,- Doprava 1.990,- Pojištění 390,-
motivují k většímu nákupu zákazník zaplatí méně, než kdyby kupoval jednotlivé produkty komplet může obsahovat i samostatně neprodejné výrobky káva + hrneček jen 199,-
za včasný nákup – služby cestovních kanceláří na poslední chvíli – vstupenky na kulturní akce v průběhu dne – zelenina a ovoce Last minute
velkými číslicemi uvedena cena bez DPH využívají velkoobchody např. Makro cena včetně DPH 2.420,-
při zvýšených nákladech firma zachová stávající ceny dochází k „zmenšování výrobků“ využívá se u potravin, drogistického zboží… 119,-
cena platí při koupi určitého počtu kusů cena platí při určitém způsobu placení cena platí v určitou dobu cena platí pro určitý způsob prodeje 2.999,- cena platí při platbě v hotovosti