Jaké byly hlavní problémy Ruska v 17. a 18. století? Který z carů se snažil tyto problémy překonat? Jaké reformy provedl v Rusku car Petr Veliký?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Advertisements

STŘEDOVĚK Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost Autor: Mgr. Martina Durinová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Mluvnické kategorie jmen. Mluvnické kategorie = mluvnické významy Mluvnický význam vyjadřuje podstatné jméno svým tvarem = pádovou koncovkou, číslem,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Lidé a čas PRO ROČNÍK:
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Kultura stolování. Vypracoval: Lukáš Karlík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK Č. DUMu: VY_32_INOVACE_13_holocaust Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ČR-test pro 4. třídu první čtvrtletí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Uč. 27 – 31 atlas 18/8 ABSOLUTISMUS V RUSKU.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Velká písmena / velké osobnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Sjednocení Itálie. Sjednocení Itálie Kdy došlo k prvním pokusům o sjednocení Německa a Itálie? Během revoluce S jakým výsledkem? Sjednocení se.
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Ekonomika– národní hospodářství
Inf Ovládání operačního systému
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Sada 4 Místo, kde žijeme Autor: Mgr. Iveta Mocharová ZŠ a MŠ Dešná
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Poměr v základním tvaru.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Středověká kolonizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název a číslo materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VYBER SPRÁVNÉ PŘÍSLOVÍ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
ŠABLONY PRO STŘEDNÍ ŠKOLY
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Petr I. Veliký.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
První Habsburkové na českém trůnu
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
Poměr v základním tvaru.
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Jaké byly hlavní problémy Ruska v 17. a 18. století? Který z carů se snažil tyto problémy překonat? Jaké reformy provedl v Rusku car Petr Veliký?

Dalším, kdo prováděl reformy v Rusku byla žena… Kateřina II.

- původem princezna jednoho malého německého knížectví - vybrána jako nevěsta ruského careviče – Petra III. - nepříliš šťastné manželství - Petr III. si hrál s vojáčky a později dokonce propadl alkoholu - díky nechuti ke svému muži měla Kateřina mnoho milenců Nevím, kde má žena ta těhotenství bere

- byl dobrý panovník – mnoho reforem - odstraněn převratem pod taktovkou Kateřiny II. zrušení daně ze soli zákaz mučení při výsleších náboženská svoboda svoboda pro šlechtice - vzor = Pruskoodpor Rusů - zemřel ve vězení po hádce se strážnými plánované zrušení nevolnictví

Reformy - Kateřina se označovala za osvícenou panovnici - dopisovala si s největšími evropskými filosofy doby - ve skutečnosti však většina reforem zůstala jen na papíře tuhé nevolnictví 97% negramotných zaostalost - žádné významné změny Co to znamená?

Potěmkinovy vesnice - snaha ukázat pokrok a dobrou životní úroveň Znáte tento termín? Pro co se používá? oprava silnic paláce na přenocování oprava fasád - díky omezeným prostředkům… … malování kulis vesnic - úředník zodpovědný za rozvoj nově připojených oblastí (Krym) Grigorij Potěmkin

Aby vytvořil iluzi skvělého rozmachu nedávno k Rusku připojených oblastí, pozval Potěmkin z Petrohradu na čtyřicet malířů, zběhlých v perspektivní malbě. Ti pak podél Dněpru, po němž pluli koráby s carskou suitou, namalovali kulisy vesnic, kolem nichž se pásl dobytek, svátečně oblečení venkované mávali a zpívali písně. Z dálky nebylo vidět, že dobytek sotva stojí na nohou, neboť carevně ukazovali pětkrát či šestkrát totéž stádo, které v noci hnali vždy na nové místo. Podobně bylo vidět i několik pluků, které se pro větší efekt přesunovaly a defilovaly tak před panovnicí několikrát. Po cestách jely vozy naložené pytli s obilím (ve skutečnosti se však jednalo o písek), před dekoracemi vesnic stáli jako vesničané opět převlečení vojáci Potěmkinových pluků. Ve vsích nebo městech, kudy průvod přímo projížděl, byly „pravé“ jen hlavní ulice, v průčelí bočních ulic stály opět jen kulisy. Ve vesnických chalupách se pak carevna a její doprovod nestačily divit tomu, že na stole vždy stála pečená husa. Byla to opět jedna a táž pečeně dle potřeby přenášená přes zadní dvorky. Při námořní přehlídce v Sevastopolu obstály jen první řady válečných lodí, v posledních řadách byly již jen lodě obchodní „upravené“ na bitevní koráby…

Kateřina II. - původem z Německa - manželka pro cara Petra III. - nešťastné manželství (nerozumí si, Petr je infantilní) - Petr III. – mnoho reforem (náb. svoboda, plánuje zrušení nevolnictví) – vzor = Prusko – odpor Rusů - převrat pod vedením Kateřiny – Petr uvězněn (později smrt) a Kateřina vládne sama - vnímala se jako reformátorka, ale většina reforem neuskutečněna - Potěmkinovy vesnice – na inspekční cestě po Krymu iluze bohatství kraje (kulisy) -dnes – označení něčeho, co vypadá na první pohled dobře, ale ve skutečnosti tomu tak není

Co si pamatuješ? Odkud pocházela Kateřina Veliká? Proč neměla ráda svého muže? Čím si Petr III. proti sobě popudil ruskou společnost? Můžeme o Kateřině Veliké prohlásit, že byla skutečně osvícenou panovnicí? Kdo měl na starosti správu nově připojených území? Co označuje termín „Potěmkinova vesnice“? Dokážeš uvést příklad?

Metodika materiálu: -výkladová prezentace se závěrečným shrnutím, které lze využít jako zápis pro žáky a opakováním, které lze využít jako nástroj klasifikace žáků Zdroje: KOEHNE, Bernhard Karl Von. Lesser Coat of Arms of Russian Empire.svg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. DELAROCHE, Paul. Peter der-Grosse 1838.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEZNÁMÝ. Russian grenadier in 1732.PNG [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. BOYER, Jennifer. Winter Palace and Hermitage.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. ARGUNOV, Ivan. Argunov Ekaterina Alekseevna.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. PFANDZELT, Lucas Conrad. Coronation portrait of Peter III of Russia JPG [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. РОКОТОВ, Ф. С.. Rokotov Portrait Catherine II.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. LAMPI, Johann-Baptist. Grigorij Potiomkin.jpeg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Potěmkinova vesnice [online]. c2012 [citováno ]. Dostupný z WWW:. Ostatní obrázky jsou součástí knihoven Microsoft Office 2007