Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

Abiotické podmínky života
Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Ekologické aspekty liniových staveb
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Charakteristika ekosystému
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
Složky krajiny a životní prostředí
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Krajina a životní prostředí
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vznik a vývoj atmosféry Země
Pedologie Nauka o půdách.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Součásti neživé přírody
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Půdy.
Transkript prezentace:

Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země

Podmínky působící na organismy: abiotické - vlivy neživé části prostředí abiotické - vlivy neživé části prostředí na organismus na organismus biotické - vlivy ostatních živých organismů biotické - vlivy ostatních živých organismů na život jedince, mezi nimi zaujímá specifické místo člověk, který ovlivňuje již celý povrch Země. na život jedince, mezi nimi zaujímá specifické místo člověk, který ovlivňuje již celý povrch Země.

Abiotické podmínky života: Vzduch Vzduch Voda Voda Minerály, horniny, půdy Minerály, horniny, půdy Sluneční energie Sluneční energie

Atmosféra: Tvoří plynný obal Země - troposféra, stratosféra, mezosféra, thermosféra a exosféra. Organismy žijí ve troposféře. Ostatní vzduch působí na organismy jednak fyzikálními vlastnostmi, jednak chemickým složením. Tvoří plynný obal Země - troposféra, stratosféra, mezosféra, thermosféra a exosféra. Organismy žijí ve troposféře. Ostatní vzduch působí na organismy jednak fyzikálními vlastnostmi, jednak chemickým složením. Teplota - proměnlivá a to si vynutilo velkou přizpůsobivost organismů Teplota - proměnlivá a to si vynutilo velkou přizpůsobivost organismů Tlak - ovlivňuje dýchání Tlak - ovlivňuje dýchání Proudění- vítr, který má pozitivní význam (opylování, migrace,..) i negativní důsledky (větrná eroze půdy, ničení porostů). Proudění- vítr, který má pozitivní význam (opylování, migrace,..) i negativní důsledky (větrná eroze půdy, ničení porostů).

Atmosféra

Vzduch - složení vzduchu: Oxid uhličitý- 0,03% Oxid uhličitý- 0,03% Kyslík – 21% Kyslík – 21% Dusík - 78% Dusík - 78% Do 1% ostatní plyny Do 1% ostatní plyny Proudění vzduchu a počasí Proudění vzduchu a počasí Skleníkový efekt - zvýšení obsahu oxidu uhličitého Skleníkový efekt - zvýšení obsahu oxidu uhličitého v horních vrstvách atmosféry v horních vrstvách atmosféry

Voda

Hydrosféra: Moře a oceány Moře a oceány Povrchová voda Povrchová voda Podzemní voda Podzemní voda Koloběh vody v přírodě (hydrologický cyklus) Koloběh vody v přírodě (hydrologický cyklus)

Slunce

Slunce: Základní zdroj energie pro život na Zemi Základní zdroj energie pro život na Zemi Ultrafialové záření Ultrafialové záření Viditelné světlo Viditelné světlo Infračervené záření Infračervené záření Světelný režim má v přírodě periodický charakter a souvisí s otáčením Země a jejím pohybem kolem Slunce Světelný režim má v přírodě periodický charakter a souvisí s otáčením Země a jejím pohybem kolem Slunce Sluneční záření - základní zdroj tepla uvolňovaného v organismech při biochemických reakcích Sluneční záření - základní zdroj tepla uvolňovaného v organismech při biochemických reakcích

Litosféra a pedosféra: základními zdroji minerálních látek pro živočichy a rostliny základními zdroji minerálních látek pro živočichy a rostliny Litosféra - pevný obal Země tvořený zemskou kůrou a zemským pláštěm Litosféra - pevný obal Země tvořený zemskou kůrou a zemským pláštěm Pedosféra - půdní obal Země Pedosféra - půdní obal Země

Litosféra a pedosféra:

Pedologie Nauka o půdách

Půda Půda je nejsvrchnější vrstvou zemské kůry, je prostoupená vodou, vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších faktorů a času a je produktem přeměn minerálních a organických látek. Je morfologicky organizovaná a poskytuje životní prostředí rostlinám, živočichům a člověku. Studiem půdy se zabývá pedologie. Půda je nejsvrchnější vrstvou zemské kůry, je prostoupená vodou, vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších faktorů a času a je produktem přeměn minerálních a organických látek. Je morfologicky organizovaná a poskytuje životní prostředí rostlinám, živočichům a člověku. Studiem půdy se zabývá pedologie.zemské kůryvodouvzduchemorganismyčasulátekmorfologickyživotní prostředí rostlinámživočichůmčlověkupedologiezemské kůryvodouvzduchemorganismyčasulátekmorfologickyživotní prostředí rostlinámživočichůmčlověkupedologie

Půdotvorní činitelé: Matečná hornina Matečná hornina Klima Klima Povaha terénu Povaha terénu Podzemní voda Podzemní voda Čas Čas Organismy Organismy Člověk Člověk

Matečná hornina skalní horniny a jejich zvětraliny skalní horniny a jejich zvětralinyhorninyzvětralinyhorninyzvětraliny sypké sedimenty (např. říční nebo mořské písky, spraše) sypké sedimenty (např. říční nebo mořské písky, spraše)sedimentypísky sprašesedimentypísky spraše starší půdy (půdní sedimenty) starší půdy (půdní sedimenty) je pasivním půdotvorným činitelem, na daném místě se v průběhu času nemění a bez působení dalších faktorů se z ní půda nemůže vyvinout je pasivním půdotvorným činitelem, na daném místě se v průběhu času nemění a bez působení dalších faktorů se z ní půda nemůže vyvinout

Klima: změny teploty – rychlost rozkladu rostlinného opadu a odumřelých kořenů změny teploty – rychlost rozkladu rostlinného opadu a odumřelých kořenůteploty změny intenzity srážek – intenzita promývání půdy → obsah živin změny intenzity srážek – intenzita promývání půdy → obsah živinsrážek

Povaha terénu: Nadmořská výška Nadmořská výška Svažitost Svažitost Expozice - vystavení vlivu povětří … Expozice - vystavení vlivu povětří … Ovlivňuje provlhčení půdy a její teplotu Ovlivňuje provlhčení půdy a její teplotu

Podzemní voda: Vysoká hladina podzemní vody - podmáčení Vysoká hladina podzemní vody - podmáčení

Čas: Působení ostatních činitelů je závislé na čase Působení ostatních činitelů je závislé na čase

Organismy: uhynulé organismy tvoří humus - humus je rozkládán v závislosti na klimatu- rozložený humus zvyšuje úrodnost půdy uhynulé organismy tvoří humus - humus je rozkládán v závislosti na klimatu- rozložený humus zvyšuje úrodnost půdy

Člověk: Orba Orba Hnojení Hnojení Kácení lesů Kácení lesů Výstavba Výstavba

Půdní druhy pro ZŠ: Jílovitá Jílovitá Hlinitá Hlinitá Písčitá Písčitá Hlinitopísčitá, písčitohlinitá, jílovitohlinitá, jíl Hlinitopísčitá, písčitohlinitá, jílovitohlinitá, jíl

Půdní typy pro ZŠ: Černozem Černozem Hnědozem Hnědozem Hnědé půdy Hnědé půdy Rendziny Rendziny Podzolové půdy Podzolové půdy Nivní půdy Nivní půdy

Půdní TYPY – půdní horizont (ZŠ): A –tmavý, bohatý na organické látky B- hnědo- žlutý, bohatý na anorganické látky C- jíl a kameny, přechod k matečné hornině

Půdní TYPY

Složení půd: Plynná složka Plynná složka Kapalná složka Kapalná složka Pevná složka-organická a anorganická Pevná složka-organická a anorganická

Základní vlastnosti půd: Chemické: 1, Půdní reakce Kyselost Kyselost Zásaditost Zásaditost Neutrální reakce Neutrální reakce 2, Chemické složení (prvky makrogenní, mikrogenní –stopové, těžké kovy?) Fyzikální: Struktura Pórovitost

Procesy ohrožující půdu: Eroze Eroze Znečištění Znečištění Kyselé deště Kyselé deště Hutnění Hutnění Výstavba Výstavba

Procesy ohrožující půdu:

Základy ekologie a fenologie: Ekologie – základní biologická věda, studuje vztahy mezi prostředím a organismy Fenologie - aplikovaná biologická věda, studuje proměny organismů (biocenózy) v závislosti na změnách meteorologických a klimatických, včetně vztahů mezi prostředím a organismy na změnách meteorologických a klimatických, včetně vztahů mezi prostředím a organismy Viz fenologický kalendář – portfolium 1. roč. Bc

Biotop a biocenóza - společenstvo: soubor populací různých druhů v biotopu soubor populací různých druhů v biotopu Biotop (stanoviště) je biotické (živé) i abiotické (neživé) prostředí, ovlivněné a pozměněné živou složkou přírody - biotou. Biotop (stanoviště) je biotické (živé) i abiotické (neživé) prostředí, ovlivněné a pozměněné živou složkou přírody - biotou. Biotop se vztahuje k určitému druhu organismu Biotop se vztahuje k určitému druhu organismu

Biotop a biocenóza - společenstvo:

Ekosystém: ekosystém se skládá ze složky živé, tvořené organismy(tzv. společenstvo neboli biocenóza) a složky neživé, tvořené prostředím (biotopem). ekosystém se skládá ze složky živé, tvořené organismy(tzv. společenstvo neboli biocenóza) a složky neživé, tvořené prostředím (biotopem). organismybiocenózabiotopem organismybiocenózabiotopem základní jednotka, v níž dochází k oběhu látek a toku energie a která jako celek je ve styku se svým okolím základní jednotka, v níž dochází k oběhu látek a toku energie a která jako celek je ve styku se svým okolím složky - anorganické látky, organické látky, klimatický režim, producenti, konzumenti, dekompozitoři složky - anorganické látky, organické látky, klimatický režim, producenti, konzumenti, dekompozitoři producenti, konzumenti a dekompozitoři- biomasa jeden organismus je pro druhý zdrojem energie- potravní řetězce producenti, konzumenti a dekompozitoři- biomasa jeden organismus je pro druhý zdrojem energie- potravní řetězce

Vztah organismů a prostředí: optimální podmínky existence daného druhu optimální podmínky existence daného druhu adaptace adaptace podmínky minimální a maximální - určují hranice, ty se u různých organismů liší- ekologická valence organismu podmínky minimální a maximální - určují hranice, ty se u různých organismů liší- ekologická valence organismu

Podmínky, které zajišťuje prostředí: materiál a energii pro metabolismus materiál a energii pro metabolismus odstranění nepotřebných produktů odstranění nepotřebných produktů zprostředkování rozmnožování s rozšiřováním potomstva zprostředkování rozmnožování s rozšiřováním potomstva zabránění nepříznivých vlivů na organismus zabránění nepříznivých vlivů na organismus

Děkuji za pozornost.