Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Válce Tematická oblast:Motory – pevné části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:březen 2013
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pevné části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Válce.
Úvod Válce tvoří spolu s hlavou válců a pístem spalovací prostor. Ve válci se pohybuje píst, který je stěnou válce veden. Válce jsou namáhány vysokými tlaky, teplotami, korozivními účinky spalin, třením. Válce musí být odolné proti opotřebení, dobře odvádět teplo, mít dobré třecí vlastnosti.
Válce kapalinou chlazeného motoru Válce vytvořené přímo v odlitku bloku motoru – výrobně poměrně jednoduchý způsob, zvlášť u bloku motoru ze šedé litiny a CGI. U bloku motoru z hliníkových slitin musí slitina obsahovat větší množství křemíku a pracovní plocha se dále upravuje. Nevýhodou jsou následné složitější technologie a postupy při opravách.
Vložené válce – mokré vložky – jsou vloženy do vývrtu v bloku motoru a utěsněny měděnými nebo pryžovými kroužky. Chladící kapalina ochlazuje přímo stěnu vloženého válce. Pracovní plocha je opracovaná před montáží.
Obrázek 1: Vložené válce
Vložky válců – suché vložky – jsou vsazeny do bloku motoru (nalisovány nebo zality), stěny nejsou ve styku s chladící kapalinou. Opracování pracovní plochy se provádí po nalisování.
Obrázek 2: Vložky válců
Materiál a výroba U vložených válců a vložek válců se pro výrobu používá: Speciální šedá litina Ocelolitina Slitina hliníku a křemíku Válce se vyrábí nejčastěji odstředivým litím. Po odlití a očištění následuje soustružení čelních ploch a honování vnitřní pracovní plochy.
Válce vzduchem chlazeného motoru U vzduchem chlazených motorů jsou válce opatřeny žebrováním: Odlitek z litiny včetně žeber Odlitek z hliníkové slitiny se zalisovanou ocelovou vložkou Odlitek z hliníkové slitiny s následnou úpravou pracovní plochy
Obrázek 3: Válec chlazený vzduchem
Válce dvoudobých motorů Ve stěnách válců jsou vytvořeny sací, přepouštěcí a výfukové kanály. Obrázek 4: Válec dvoudobého motoru
Třídění válců Pracovní válce se třídí společně s písty podle průměru do rozměrových skupin (výbrusy), označovaných číslicemi. Jednotlivé rozměrové skupiny jsou dále tříděny do 3 – 5 tolerančních skupin, označovaných velkými písmeny.
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN X. [3] PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily II. Praha: Informatorium, 2000, 136 s. ISBN
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: odlitky/sortiment/motorovevlozky.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: dily.webnode.cz/ f/3135X042.JPG [3] AUTOR NEUVEDEN. Dostupný na WWW: 11/2903/ _jpg_resize_450x1000__type_jpg_.jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: nd.jpg