I NOVATIVNÍ P ROSTŘEDÍ P RO U ČENÍ Innovative Learning Environments (ILE) deset základních principů pro vše, co obklopuje efektivně učící se jedince ve.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Taktická příprava Michal Lehnert.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Průřezová témata.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Pedagogika & DIDAKTIKA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Jitka Bláhová, Univerzita Hradec Králové
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Jak na jazyky.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

I NOVATIVNÍ P ROSTŘEDÍ P RO U ČENÍ Innovative Learning Environments (ILE) deset základních principů pro vše, co obklopuje efektivně učící se jedince ve smyslu fyzickém i psychickém

Následujících deset snímků má napomoci pochopit základní principy inovativního prostředí pro učení 1.Vzdělávání směřuje k adaptivní kompetenci 2.Znalost je aktivně konstruována žákem 3.Učení navazuje na předchozí znalosti, dovednosti a zkušenosti žáka/studenta. 4.Vzdělávání je citlivé ke každému jednotlivci. 5.Prostředí je strukturované, vytváří podporu pro učení. 6.Prostředí pro učení stimuluje porozumění vlastnímu učení. 7.Prostředí pro učení zohledňuje motivační a emoční profil jednotlivce. 8.Součástí učení je zpětná vazba. 9.Učení je pojato jako sociální proces. 10.Prostředí je propojeno s reálným světem i dalšími příležitostmi pro učení

Posloupnost témat není nahodilá. Bod první – adaptivní kompetence – je leitmotivem celého projektu. Je definována jako schopnost efektivně aplikovat nabyté dovednosti, znalosti a zkušenosti v co nejširší škále situací a souvislostí; výsledky učení tedy maximálně prakticky zužitkovávat a propojovat tak „formální“ prostředí pro učení, tj. prostředí školní, s reálným světem plným každodenních problémů, které je potřeba řešit. Dokázat si poradit, umět překonávat překážky a být si vědom cílů, průběhu a výsledků své vlastní práce, to je oč tu běží….

1. Vzdělávání směřuje k adaptivní kompetenci Adaptivní kompetence = schopnost smysluplně aplikovat získané vědomosti a dovednosti v různých situacích a souvislostech vzdělávání aktivně podporuje rozvoj adaptivní kompetence „účelné“ (smysluplné) učení je založeno na kritickém myšlení, řešení problémů, využití dříve nabytých znalostí a dovedností

2. Znalost je aktivně konstruována žákem učící se jedinec je tím, kdo konstruuje nové znalosti a dovednosti (nikoli je jen přebírá) úloha interakce jedince a prostředí pro proces učení je neoddiskutovatelná je zde důležitý prvek seberegulace – žák/student potřebuje řídit vlastní učení úloha učitele – jeho přiměřených intervencí, vnějších zdrojů, informačních technologií není rozhodně opomíjena

3. Učení navazuje na předchozí znalosti, dovednosti a zkušenosti žáka/studenta dochází k „nabalování“ dalších souvisejících znalostí a dovedností namísto osvojování jednotlivých izolovaných, nepropojených poznatků – lidská přirozenost velí napojovat nové poznatky na řetězce předchozích zkušeností předchozí zkušenost zásadně ovlivňuje proces učení předchozí zkušenost (jiné rodinné prostředí, jiné koníčky, jiné skupiny, jichž je žák/student členem atd.) je pro učení tím nejpodstatnějším a zároveň nejvíce rozlišujícím aspektem

4. Vzdělávání je citlivé ke každému jednotlivci rozdíly mezi žáky a studenty jsou dány předchozími zkušenostmi, kulturními kořeny, mateřským jazykem, sociálním původem, schopnostmi, styly učení, zájmy, motivací, sebevědomím žáci se učí nejlépe tehdy, jsou-li bráni v úvahu jako jedinečné bytosti učení chápeme jako výzvu k pokořování dosavadních hranic každého jednotlivého žáka/studenta, k překonávání jeho vlastní „laťky“

5. Prostředí je strukturované, vytváří podporu pro učení svět jako soubor rozmanitých struktur je prostorem pro další individuální rozvoj existuje mnoho variant podpory pro snazší učení: časový rozvrh, srozumitelné zadání úkolů, knihy a učebnice, pracovní materiály, názorné pomůcky, online encyklopedie, slovníky, multimédia, vzdělávací počítačové hry informační technologie a další formy podpory je nutno využívat vždy vzhledem k individualitě jedince (je nutno využívat takové struktury, které danému žákovi skutečně pomáhají)

Prostředí pro učení stimuluje porozumění vlastnímu učení rozvíjejí se metakognitivní dovednosti – přemýšlení o vlastním učení, tedy sledování, vyhodnocování, optimalizace procesu vlastního učení seberegulace slouží jako opora při překonávání překážek řízení vlastního učení je podstatnou součástí adaptivní kompetence žák/student řídí své vlastní učení, pokud má pro něj smysl C o s e v l a s t n ě d ě j e, k d y ž s e p r á v ě t e ď u č í m ?

7. Prostředí pro učení zohledňuje motivační a emoční profil jednotlivce učení je výsledkem dynamické souhry emocí, motivace a kognice motivace podporuje „hlad“ po nových dovednostech a znalostech nelze se omezit jen na kognitivní stránku, snažíme-li se pochopit proces učení

8. Součástí učení je zpětná vazba žáci/studenti potřebují k lepšímu porozumění a zlepšení své práce zpětnou vazbu volba strategie sledování a vyhodnocování žákova pokroku má zcela zásadní význam pro učení, určuje nároky na práci žáka ◦ „Co se ode mě očekává?“ typ hodnocení musí být v souladu s cíli učení a individuálními charakteristikami jedince lze využívat různých forem hodnocení, klíčové postavení mezi nimi by mělo mít hodnocení formativní hodnocení by mělo být autentické a vícerozměrné, nemělo by být vyjadřováno jen jednou známkou ◦ „CO? – JAK? – PROČ?“ namísto škály, jejíž krajní body znějí „správně x špatně“

9. Učení je pojato jako sociální proces ke konstrukci znalosti dochází v procesu vzájemné interakce, vyjednávání, diskuse, spolupráce při kooperativním učení je každý učitelem i žákem, osvojujícím si jak kognitivní znalosti a dovednosti, tak i sociální kompetence sociálním dovednostem se musejí žáci učit – ze samotného vytvoření skupiny ještě nevyplývá, že žáci se budou učit efektivně kooperativní učení může být funkční pouze tehdy, jsou-li naplňovány principy ◦ pozitivního vzájemného propojení, ◦ individuální viditelnosti, ◦ individuální zodpovědnosti

10. Prostředí je propojeno s reálným světem a ostatními příležitostmi pro učení řešení reálných problémů je nejpřirozenějším způsobem, jak se učit učení není vázáno na školní prostředí, propojuje se s vnějším světem, každodenní realitou, společností, kulturou – dalšími prostředími nejbližším a nejdůležitějším prostředím je rodina rodina má vliv na osobní očekávání, ctižádost, postoje ke škole, její chápání a posuzování; vždy je tedy nutno usilovat o úzkou spolupráci rodiny se školou a formální prostředí pro učení propojovat s prostředím rodiny pokud se však rodiče nemohou nebo nechtějí zapojit do procesu učení svého dítěte, měla by jim příležitosti pro přípravu na další školní dny poskytovat škola