VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Advertisements

Organická chemie.
VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlí Vzniklo rozkladem odumřelých rostlin bez přístupu vzduchu v průběhu mnoha milionů let.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Reakce alkanů a cykloalkanů.
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Digitální učební materiál
Průmyslové plyny.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hořlavý kámen.
UHLÍ.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
VY_32_INOVACE_11_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je zemní plyn?  Odkud je?  A k čemu nám slouží?
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud.
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Ch_033_Uhlí Ch_033_Paliva_Uhlí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
VY_32_INOVACE_1_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je organická chemie? Odkud se vzalo pojmenování organická chemie?  Základy organické chemie sahají do poloviny.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_21_3_PALIVA Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ENERGIE.
VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základy organické chemie
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Uhlí.
Příprava a izolace arenů.
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
13. Úvod do názvosloví organických sloučenin
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek

 Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných a živočišných zbytků bez přístupu vzduchu. Tento proces začal, stejně jako u ropy, před desítkami miliónů let.  Na následujícím obrázku vidíte uložení uhlí pod povrchem země.

 Obr. 1 Vrstvy uhlí pod povrchem země.

 Obr. 2: Povrchový důl ve Wyomingu v USA

 Jaké prvky kromě uhlíku obsahuje uhlí?  Z chemického hlediska se jedná o směs makromolekulárních látek. Z prvků je nejvíce zastoupen uhlík a mezi další prvky patří především vodík, kyslík, síra a dusík. Přítomné jsou také minerální látky, které po spálení uhlí zůstanou jako popel.  Na následujícím obrázku vidíte možné složení uhlí:

 Obr. 3 Možné složení uhlí

 Z hlediska kvality uhlí a jeho geologického stáří rozlišujeme 4 základní druhy uhlí:  Lignit, který je geologicky nejmladší (pochází z období třetihor)a jehož obsah uhlíku je cca 40 – 60%.  Hnědé uhlí, jehož obsah uhlíku je cca 60 – 75%.  Černé uhlí, jehož obsah uhlíku je cca 75 – 90%.  Antracit, který je geologicky nejstarší (pochází z období prvohor) a jehož obsah uhlíku > 90%.

 K čemu uhlí používáme?  Uhlí má 2 základní použití: 1. Palivo. Zde je nutné zdůraznit, že vysoký obsah síry je při jeho spalování zdrojem znečišťování ovzduší oxidem siřičitým. 2. Zdroj chemických sloučenin.

 Při použití uhlí jako zdroje chemických sloučenin je nejběžnější metoda vysokoteplotní karbonizace černého uhlí. Jedná se o zahřívání černého uhlí na teplotu cca 1000 o C bez přístupu vzduchu.  Na následujícím schématu vidíte jednotlivé hlavní produkty karbonizace:

 Schéma zpracování černého uhlí plynné (svítiplyn, čistý koksárenský plyn) – asi 15 % těkavé čpavková voda kapalné Produkty dehet - asi 5 % netěkavé tuhé koks – asi 70 % retortové uhlí

 Mezi nejdůležitější získané produkty patří:  Svítiplyn, který se využívá jako průmyslové palivo.  Koks, který má hlavní použití při výrobě železa, acetylenu a vodního plynu.  Dehet, pro nás jeden z hlavních přírodních zdrojů chemických sloučenin.

 Černouhelný dehet je hustá, černohnědá, nepříjemně zapáchající kapalina, obsahující několik set organických sloučenin, hlavně základních monocyklických a polycyklických arenů. Například sem patří benzen, toluen, xyleny, naftalen, anthracen a řada dalších.  Základní metodou zpracování černouhelného dehtu je frakční destilace. Jednotlivé frakce se při dalším zpracování čistí a znovu dělí až na jednotlivé sloučeniny.  Na následujícím schématu vidíte hlavní frakce z černouhelného dehtu:

 Schéma jednotlivých frakcí  Černouhelný lehký olej (benzen, toluen, xyleny) – do150 o C dehet karbolový olej (fenoly, kresoly, pyridin) – do 180 o C střední olej ( naftalen, naftoly) – do 220 o C těžký olej ( vyšší homology naftalenu, fenoly) – do 270 o C antracenový olej (antracen) – do 360 o C zbytek je dehtová smola a asfalt – nad 370 o C

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN- pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN Obr. 1: Vrstvy uhlí pod povrchem země. Staženo: Obr. 2: Povrchový důl ve Wyomingu v USA Staženo : Obr. 3: Možné složení uhlí Autor: Karol Głąb, staženo :

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Uhlí.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák popíše v souvislostech uhlí jako zdroj chemických sloučenin.  Klíčová slova: organická chemie, uhlí, těžba, karbonizace, svítiplyn, koks, dehet.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.