VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlí, co je to uhlí? Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných a živočišných zbytků bez přístupu vzduchu. Tento proces začal, stejně jako u ropy, před desítkami miliónů let. Na následujícím obrázku vidíte uložení uhlí pod povrchem země.
Obr. 1 Vrstvy uhlí pod povrchem země.
Obr. 2: Povrchový důl ve Wyomingu v USA
Jaké prvky kromě uhlíku obsahuje uhlí? Z chemického hlediska se jedná o směs makromolekulárních látek. Z prvků je nejvíce zastoupen uhlík a mezi další prvky patří především vodík, kyslík, síra a dusík. Přítomné jsou také minerální látky, které po spálení uhlí zůstanou jako popel. Na následujícím obrázku vidíte možné složení uhlí:
Obr. 3 Možné složení uhlí
Z hlediska kvality uhlí a jeho geologického stáří rozlišujeme 4 základní druhy uhlí: Lignit, který je geologicky nejmladší (pochází z období třetihor)a jehož obsah uhlíku je cca 40 – 60%. Hnědé uhlí, jehož obsah uhlíku je cca 60 – 75%. Černé uhlí, jehož obsah uhlíku je cca 75 – 90%. Antracit, který je geologicky nejstarší (pochází z období prvohor) a jehož obsah uhlíku > 90%.
K čemu uhlí používáme? Uhlí má 2 základní použití: 1. Palivo. Zde je nutné zdůraznit, že vysoký obsah síry je při jeho spalování zdrojem znečišťování ovzduší oxidem siřičitým. 2. Zdroj chemických sloučenin.
Při použití uhlí jako zdroje chemických sloučenin je nejběžnější metoda vysokoteplotní karbonizace černého uhlí. Jedná se o zahřívání černého uhlí na teplotu cca 1000 o C bez přístupu vzduchu. Na následujícím schématu vidíte jednotlivé hlavní produkty karbonizace:
Schéma zpracování černého uhlí plynné (svítiplyn, čistý koksárenský plyn) – asi 15 % těkavé čpavková voda kapalné Produkty dehet - asi 5 % netěkavé tuhé koks – asi 70 % retortové uhlí
Mezi nejdůležitější získané produkty patří: Svítiplyn, který se využívá jako průmyslové palivo. Koks, který má hlavní použití při výrobě železa, acetylenu a vodního plynu. Dehet, pro nás jeden z hlavních přírodních zdrojů chemických sloučenin.
Černouhelný dehet je hustá, černohnědá, nepříjemně zapáchající kapalina, obsahující několik set organických sloučenin, hlavně základních monocyklických a polycyklických arenů. Například sem patří benzen, toluen, xyleny, naftalen, anthracen a řada dalších. Základní metodou zpracování černouhelného dehtu je frakční destilace. Jednotlivé frakce se při dalším zpracování čistí a znovu dělí až na jednotlivé sloučeniny. Na následujícím schématu vidíte hlavní frakce z černouhelného dehtu:
Schéma jednotlivých frakcí Černouhelný lehký olej (benzen, toluen, xyleny) – do150 o C dehet karbolový olej (fenoly, kresoly, pyridin) – do 180 o C střední olej ( naftalen, naftoly) – do 220 o C těžký olej ( vyšší homology naftalenu, fenoly) – do 270 o C antracenový olej (antracen) – do 360 o C zbytek je dehtová smola a asfalt – nad 370 o C
Zdroj informací: McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně). VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN- pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN Obr. 1: Vrstvy uhlí pod povrchem země. Staženo: Obr. 2: Povrchový důl ve Wyomingu v USA Staženo : Obr. 3: Možné složení uhlí Autor: Karol Głąb, staženo :
Téma sady: Úvodní studium organické chemie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Chemie Tematický okruh:Organická chemie Autor: Ing. Jan Voříšek Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Uhlí. Jazyk:čeština Očekávaný výstup:Žák popíše v souvislostech uhlí jako zdroj chemických sloučenin. Klíčová slova: organická chemie, uhlí, těžba, karbonizace, svítiplyn, koks, dehet. Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.