Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Určování zeměpisné polohy
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Jméno autora: Mgr. Roman Holoubek Datum vytvoření:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Délka Délka jako fyzikální veličina. Fyzikální veličina základní –p–přímo měřitelná k měření délek (velikostí) těles k porovnávání délek (velikostí) těles.
Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Objem Objem jako fyzikální veličina Měření objemu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_05 Délka.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Měření délky LC.
Měření délky pevného tělesa
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_22_JF MĚŘENÍ PŘÍRODOVĚDA PRO 4
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hmotnost
Měření síly.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Technologie – Měření a orýsování
Měření objemu pevného tělesa
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
JEDNOTKY DÉLKY Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Člověk a jeho svět 4. ročník
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Poměr v základním tvaru.
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
MATEMATIKA Poměr, úměra.
VY_32_INOVACE_
Měření elektrického proudu
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/fyzika
zpracovaný v rámci projektu
Měření délky.
Hmotnost.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VLASTNOSTI LÁTEK I délka, hmotnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
FYZIKÁLNÍ KUFR Fyzikální veličiny (6. ročník)
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Délka jedna z nejstarších fyzikálních veličin již v roce 1792 stanoven jednotkou délky metr jako desetimiliontina vzdálenosti od severního pólu k rovníku.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
Fyzikální veličiny.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Přesnost a chyby měření
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_22_JF MĚŘENÍ PŘÍRODOVĚDA PRO 4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Základní škola, Jičín, Soudná 12
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová

Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny. Každá fyzikální veličina má: - označení - jednotku Budeme se učit 7 základních fyzikálních veličin: délku, hmotnost, čas, teplotu, objem(odvozená fyzikální veličina), hustotu a sílu. Kdy si myslíš, že jste se poprvé setkali s fyzikálními veličinami? Když jste se narodili Když jste začali chodit do školy Když jste začali učit fyziku v 6. ročníku A B C

ROZHODNI: Zdravé dítě může po narození měřit: 80 cm 25 cm 50 cm A B C Zdravé dítě může po narození vážit: 3 kg 8 kg 12 kg A B C

DÉLKOVÁ MĚŘIDLA PAPÍROVÉ MĚŘÍTKO PLASTOVÉ PRAVÍTKO PLASTOVÉ PRAVÍTKO SKLÁDACÍ METR SKLÁDACÍ METR MĚŘICÍ PÁSMO MĚŘICÍ PÁSMO DŘEVĚNÝ TYČOVÝ METR DŘEVĚNÝ TYČOVÝ METR KREJČOVSKÝ METR KREJČOVSKÝ METR POSUVNÉ MĚŘÍTKO POSUVNÉ MĚŘÍTKO LASEROVÉ MĚŘÍTKO LASEROVÉ MĚŘÍTKO

Pravidla při měření Na měřidle zjistíme : v jakých jednotkách je stupnice měřidla délku nejmenšího dílku stupnice měřící rozsah stupnice Na začátek měřeného úseku tělesa přiložíme měřidlo tak, aby na něm byla nula stupnice Měřidlo se po celé délce dotýká měřeného tělesa Při čtení na stupnici měřeného tělesa se díváme kolmo !

Přesnost a chyby při měření Přesnost měření závisí na: - zvoleném měřidle, člověku, Jak zamezíme chybám při měření? 1. Vyloučíme zjevné omyly 2. Měříme veličinu vícekrát  určíme aritmetický průměr součet měření dělíme jejich počtem Poslední číslice v zápise udává, s jakou přesností se měřilo. Např: Délka stolu je 42 cm  přesnost na cm Délka stolu je 42,3 cm  přesnost na desetiny cm Délka stolu je 42,34 cm  přesnost na setiny cm Při měření s přesností nesmí být chyba větší než polovina této jednotky

TělesoMěřidloNaměřená délka 4 x Průměr Délka učebny Šířka lavice Délka parapetu Šířka sešitu F Obvod hlavy Šířka tabule Výška sklenice

Americké a anglické délkové jednotky 1 palec: 1in = 2,54 cm 1stopa: 1ft = 30,48 cm 1 yard: a yd = 91,44 cm 1 míle: 1 mi = 1609,344 m 1 námořní míle: 1nm = 1852 m Staročeské délkové jednotky 1 palec = 2,46 cm 1 stopa = 29,57 cm 1 loket = 59,14 cm 1 míle ,772 m Staroslovenské (uherské)délkové míry 1 palec = 2, stopa = 31, lakeť = 73,753 cm uhorská míĺa = 8 533,6 m Hebrejské délkové míry 1 palce ECBA = asi 2 cm 1 dlaň (TEFACH) = asi 8 cm 1 loket (AMA) = asi 48 cm 4 míle (PARSA) = asi 3,84 km

Základní jednotkou délky je jeden metr Proč byl stanoven právě metr jako základní jednotka délky? Aby se docílilo jednotnosti v měření a nemuselo se nic přepočítávat ODPOVĚĎ Stará řecká deska 1 sáh = 6 stop

Mezinárodní prototyp metru Dříve měla každá země, často i města, svoji jednotku délky (např. pražský loket) Roku 1972 navrhla pařížská Akademie věd, aby se za základ měření délek použila desetimilióntina zemského kvadrantu. Měření trvalo 8 let. Prototyp metru je uložen v Mezinárodním ústavu pro míry a váhy v Paříži. Kde je uložen prototyp metru?

Jeden metr je jedna desetimilióntina zemského kvadrantu (vzdálenosti od pólu k rovníku ) Jak se vlastně měření provádělo a je přesné?

POKUSY – Jak měříme

Tloušťka listu

Zajímavosti ze světa zvířat Narozené slůně měří 1 m. Slon je největší suchozemský savec, který měří až 4 metry. Žirafa je nejvyšším suchozemských živočichem. Dosahuje výšky 5 až 5,8 m. Mládě měří při narození 2 metry.