Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Smykové tření a valivý odpor
7. ročník Tření, třecí síla Tření, třecí síla.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Tření Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
SMYKOVÉ TŘENÍ A VALIVÝ ODPOR
Tření je odpor proti pohybu jednoho tělesa po povrchu druhého tělesa.
Třecí síly v denní i technické praxi
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Síla, která brání pohybu objektu po ploše.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
O síle působící proti pohybu
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
Smykové tření, valivý odpor
Digitální učební materiál
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Smykové tření.
4.Dynamika.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
SÍLA TŘECÍ SÍLA VY_32_INOVACE_09 - SÍLA - TŘENÍ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_03 Název materiáluTeplotní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_16 Název materiáluZákon zachování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_05 Název materiáluPráce a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_05 Název materiáluFotoelektrický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_11 Název materiáluDeformace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_19 Název materiáluŠtěpení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_02 Název materiáluRovnoměrný.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_14 Název materiáluVodní pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_01 Název materiáluVazby v.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_10 Název materiáluPlanety.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_04 Název materiáluVazebná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_04 Název materiáluPovrchová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_15 Název materiáluAdiabatický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_11 Název materiáluSytá pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_18 Název materiáluPohyb těles.
SMYKOVÉ TŘENÍ A VALIVÝ ODPOR Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_12 Název materiáluPeriodická.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Ivana Nováková NÁZEV:Význam třecí síly TÉMATICKÝ CELEK:Pohyb těles.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_06 Název materiáluRovnoměrně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_07 Název materiáluIdeální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Zahřívání těles při tření TÉMATICKÝ CELEK:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_14 Název materiáluZměny skupenství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_11 Název materiáluAtomy s.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_56_TŘENÍ TEMA: FYZIKA
Tření-síla, která brzdí pohyb
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK Brzdné síly Název školy
1. Urči co se pohybuje snáze?
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové tření AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFyzika Tematický okruhDynamika hmotného bodu Ročník1 Datum tvorbyzáří 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Smykové tření

Smykové tření je fyzikální jev, který nastává při posouvání (smýkání) jednoho tělesa po povrchu jiného tělesa. Při tření vzniká třecí síla, která vždy působí proti pohybu. Práce potřebná k překonání třecí síly se mění převážně na teplo. Příčinou vzniku třecí síly jsou především drsnosti a nerovnosti styčných ploch těles, které do sebe vzájemně zapadají, narážejí, deformují se a obrušují.

Vlastnosti třecí síly: 1.Velikost třecí síly je přímo úměrná velikosti tlakové síly F N, kterou těleso působí kolmo na podložku.

2.Velikost třecí síly závisí na materiálu styčných ploch a na kvalitě jejich opracování. Pro hladké povrchy je třecí síla menší než pro drsné. Ovšem u velmi hladkých, vyleštěných ploch třecí síla opět narůstá, protože se částice na obou styčných plochách k sobě přiblíží tak, že se začne projevovat jejich vzájemné přitahování.

Pro vyjádření jakosti styčných ploch používáme fyzikální veličinu součinitel smykového tření f. Je to bezrozměrná veličina a její velikost závisí na materiálu obou styčných ploch a na stupni jejich opracování. Velikost třecí síly je přímo úměrná velikosti součinitele smykového tření. 3.Velikost třecí síly nezávisí na obsahu styčných ploch (za předpokladu, že se těleso do podložky nezaboří). 4.Při malých rychlostech pohybu nezávisí velikost třecí síly na rychlosti (s výjimkou, kdy je těleso v klidu). 5.Velikost třecí síly závisí na tom, zda je těleso v klidu nebo se pohybuje. Pro popis klidového tření zavádíme veličinu součinitel klidového tření f 0. Pro dva dané povrchy většinou platí f < f 0.

Vybrané hodnoty součinitelů smykového tření: Materiály styčných plochStatický f 0 Dynamický f Dřevo na dřevě (průměrně)0,650,30 Dřevo na ledu (sněhu) 0,035 Ocel na dřevě0,550,35 Ocel na ledu 0,027 Ocel na oceli0,150,10 Pryž na suchém asfaltu0,55 Pryž na mokrém asfaltu0,2 - 0,5 Pryž (pneumatika) na náledí0,1 - 0,2 Pryž na betonu0,7 - 0,8

Pro velikost třecí síly platí F t = f ∙ F N Příklady užitečného tření: tření umožňuje naši chůzi a jízdu vozidel (rozjezd, změnu směru i zastavení) pomocí tření se přenáší pohybová síla (řemen, třecí spojka) a brzdná síla (brzdové destičky) tření umožňuje broušení, řezání, pilování tření zabraňuje rozvazování uzlů, nežádoucímu povolování šroubů a matic, vytahování hřebíků Příklady škodlivého tření: tření působí jako překážka pohybu – vede k zahřívání a opotřebování pohyblivých součástí strojů a zároveň způsobuje ztráty energie (zvyšuje spotřebu, snižuje účinnost stroje)

V praxi lze velikost škodlivého tření snížit vhodnou úpravou styčných ploch (výběr materiálů, opracování) a mazáním styčných ploch. Často lze také smykový pohyb nahradit valivým pohybem – kolo, valivá ložiska. [2][1]

Použité zdroje: BEDNAŘÍK, Milan. Fyzika pro gymnázia: Mechanika. Praha: Prometheus, s. ISBN SVOBODA, Emanuel aj. Přehled středoškolské fyziky. 4. upravené vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN Použité obrázky: [1] REDLINE. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [2] PLUSMINUS. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný