Zelené nakupování. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Na co bychom měli myslet při každém nákupu, chceme-li být šetrní k životnímu prostředí… Je tohle opravdu to hlavní? ? Uděláme si malý kvíz… (klikni)
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Trh a jeho zákonitosti.
Průzkum: Čeští zákazníci neznají rizika nákupu spotřebního zboží.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Úvod do marketingu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MŽP Od regulace k ekoefektivnosti – nové zkušenosti a podpora pro podniky Tomáš Kažmierski
Biopotraviny ve školním stravování
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE Ing. Marek Juha K OMORA S OCIÁLNÍCH P ODNIKŮ Kulatý stůlBrno
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Ekologický pilíř – celkový přehled
Chov zvířat a ekonomika Transformační změny Současný stav.
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
DOMÁCÍ EKOLOGIE – ODPADY A KONZUMNÍ SPOLEČNOST
2.Marketingové prostředí
MARKETING.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Možnosti úspor v Domovech pro Seniory. Nabízíme našim zákazníkům více než pouze výrobky!
Označování výrobků šetrných k životnímu prostředí
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
TRH (tržní mechanismus)
Právní režim nakládání s odpady
Naklady a jejich členění
Chráněná území ČR a regionu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Obnovitelné zdroje energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
HOTOVOSTNÍ OPERACE Nákup a prodej. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Zelená kancelář. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Regionální potravina. Projekt Regionální potravina podpora malých a středních producentů potravin cílem je představit to nejlepší z potravinářské produkce.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Fair trade Označení materiálu:
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Základní ekologické pojmy. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Ekoznačky. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
 Biopotraviny pocházejí z ekologického zemědělství.  Při jejich pěstování, produkci a výrobě je zakázáno používat chemické látky.  Geneticky modifikované.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Majetek domácnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Funkce sinus (8). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Goniometrické rovnice (1) (17). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Funkce tangens (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Centrum Veronica Hostětín Potravinová soběstačnost
Kampaň Fairtradová města
Tisková konference ČMKOS
Vliv potravin na planetu
1 Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
MOTIVACE.
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Tisková konference ČMKOS
Transkript prezentace:

Zelené nakupování

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy biologie a ekologie - ekologie

Obsah Co je to?1 2 Přednosti zeleného nakupování3 4 V jakých činnostech se dá uplatnit?5 6 Strava7 8 Fair trade9 Fair trade - principy10

Obsah Super a hyper markety11 Kosmetika12 Další výrobky13 Název stránky 1414 Název stránky 1515 Název stránky 1616 Název stránky 1717 Název stránky 1818 Název stránky 1919 Název stránky 2020

nakupovat zeleně znamená brát ohledy na dopad používání vybíraných výrobků a služeb na životní prostředí a současně na jejich zdravotní nezávadnost přednostně se nakupují produkty, jejichž negativní dopad na životní prostředí a zdraví v celém jejich životním cyklu je co nejnižší. jde vlastně o to vybírat si ekologicky šetrnější varianty produktů a služeb, které organizace ke svému provozu potřebuje Co je to? 1

důležitými kritérii jsou například: – recyklovatelnost, – biologická rozložitelnost, – materiálová a energetická náročnost výroby, – zdravotní nezávadnost, – transportní vzdálenost od výrobce ke spotřebiteli a podobně výrobky a služby s ekoznačkou takové požadavky splňují Co je to? 2

Šetří životní prostředí a lidské zdraví. Šetří náklady. Vytváří pozitivní obraz instituce pečující o životní prostředí a zdraví svých zaměstnanců i klientů. Poslouží jako příklad dobré praxe pro ostatní organizace, kterým ukazuje, že začlenit principy trvalé udržitelnosti do činností úřadu nebo firmy je reálné a neznamená zvýšení provozních nákladů. Přednosti zeleného nakupování 3

Podporuje rozšíření nabídky ekologicky šetrnějších výrobků a služeb na trhu. Podílí se na preventivní ochraně životního prostředí. Umožňuje efektivně využívat energii a materiál. Podporuje místní ekonomiku přednostním využíváním místních zdrojů. Umožňuje zohlednit etické, sociální a zdravotní aspekty. Přednosti zeleného nakupování 4

nakupování kancelářského papíru (kancelářský papír, formuláře, obálky, šanony, organizéry atd.) obstarávání kancelářských potřeb zařizování interiéru (nábytek, podlahové krytiny, nátěrové hmoty, textil) doprava V jakých činnostech se dá uplatnit? 5

energie (nákup elektřiny, plynu, pohonných hmot) odpadový management úklid a čištění kancelářská technika a další elektrospotřebiče úspory pitné vody stravování stavební materiály a služby V jakých činnostech se dá uplatnit? 6

Strava Ekologický spotřebitel se může na výběr potravin dívat z několika úhlů: 1)Jak pomoci z hlediska způsobu zemědělské výroby? – koupě potravin z konvenčního zemědělství – potraviny koupené z domácího pěstovaní a chovu – koupě potravin z ekologického zemědělství – vlastni produkce potravin 2)Jak můžeme pomoci z hlediska původu (místa vzniku) potravin? – kupovat potraviny dovažene z jinych kontinentů – kupovat potraviny evropského původu – kupovat české potraviny – kupovat místní potraviny 7

3)Jak pomoci z hlediska spotřeby živočišných potravin? – zůstat u stávající spotřeby živočišných potravin – snížit spotřebu živočišných potravin (maso, mléčné výrobky, vajíčka) – vynechat výrobky ze zabitých zvířat - vegetariánství – vynechat živočišné potraviny v jídelničku - veganství - stravovaní bez jakýchkoli živočišných produktů Pojmem vegetariánství a veganství se současně rozumí celkový životni postoj ve vztahu ke zvířatům - typicky sem patři také odmítaní (nepoužívání) kosmetiky testované na zvířatech a také kůže, vlny, hedvábí, tzn. materiálů, kvůli jejichž získaní musela zvířata trpět. Strava 8

= spravedlivý obchod je to způsob obchodování, který podporuje malé výrobce a zaměstnance v chudých zemích světa současně dává nám, spotřebitelům, jedinečnou možnost snadno a účinně podpořit jiný ekonomický model, dát hlas jinému způsobu obchodování a výroby a v neposlední řadě získat velmi kvalitní výrobky za dobrou cenu Fair trade 9

vyloučení zbytečných obchodních prostředníků, kteří ukrajují výrobcům z jejich výdělku, zamezení zneužívání dětí v procesu výroby, dodržování základních zdravotních a sociálních standardů, jak je definuje Mezinárodní organizace práce ILO, vyloučení geneticky modifikovaných surovin a dodržování ekologicky šetrných postupů v zemědělství i ve výrobě. Výrobcům se za jejich výrobky platí smluvně stanovená férová cena, která plně pokrývá náklady na výrobu a živobytí a umožňuje investice do zpracovatelských zařízení, zkvalitňování výroby, zvyšování odborných kapacit apod. Fair trade - principy 10

Ekologický spotřebitel je nepreferuje, protože super a hypermarkety: – se snaží dočasnými nízkými cenami některých výrobků zlikvidovat konkurenci a místní ekonomiku – zvyšuji nezaměstnanost – podporuji větší používaní automobilů při nákupu (tyto obchodní řetězce bývají často na – periferii města) – ničí ŽP – velké betonové plochy, zábor kvalitní zemědělské půdy – ničí ekonomiku ČR, protože prodávají většinu výrobků zahraničního původu – podporuji velkovýrobu - tyto obchodní řetězce nemají zájem prodávat produkty vyráběné v malém (především proto, že požaduji takový objem produkce, aby výrobek mohl byt prodáván ve všech prodejnách jejich řetězce) Super a hyper markety 11

Ekologicky spotřebitel vybírá: 1.podle toho, zda je kosmetika přírodní - není synteticky vyráběná (poznáte podle kosmetických certifikátů a také ze složení) 2.podle toho, zda obsahuje biosuroviny – suroviny pocházející z ekologického zemědělství 3.podle toho, zda výrobek a jednotlivé jeho složky nebyly otestovány na zvířatech 4.kdo nikomu a ničemu nevěří, vyrobí si kosmetický produkt doma sám Kosmetika 15

Dětské pleny Obuv a oděvní doplňky Květiny Odpady Hygienické potřeby Dřevo a výrobky z něj Elektrospotřebiče Další výrobky 14

Kolektiv autorů: NEKUP TO! o environmentálně šetrném nakupování, ekologický institut VERONICA, druhé vydání 2008 Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Použité zdroje