Zelené nakupování
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy biologie a ekologie - ekologie
Obsah Co je to?1 2 Přednosti zeleného nakupování3 4 V jakých činnostech se dá uplatnit?5 6 Strava7 8 Fair trade9 Fair trade - principy10
Obsah Super a hyper markety11 Kosmetika12 Další výrobky13 Název stránky 1414 Název stránky 1515 Název stránky 1616 Název stránky 1717 Název stránky 1818 Název stránky 1919 Název stránky 2020
nakupovat zeleně znamená brát ohledy na dopad používání vybíraných výrobků a služeb na životní prostředí a současně na jejich zdravotní nezávadnost přednostně se nakupují produkty, jejichž negativní dopad na životní prostředí a zdraví v celém jejich životním cyklu je co nejnižší. jde vlastně o to vybírat si ekologicky šetrnější varianty produktů a služeb, které organizace ke svému provozu potřebuje Co je to? 1
důležitými kritérii jsou například: – recyklovatelnost, – biologická rozložitelnost, – materiálová a energetická náročnost výroby, – zdravotní nezávadnost, – transportní vzdálenost od výrobce ke spotřebiteli a podobně výrobky a služby s ekoznačkou takové požadavky splňují Co je to? 2
Šetří životní prostředí a lidské zdraví. Šetří náklady. Vytváří pozitivní obraz instituce pečující o životní prostředí a zdraví svých zaměstnanců i klientů. Poslouží jako příklad dobré praxe pro ostatní organizace, kterým ukazuje, že začlenit principy trvalé udržitelnosti do činností úřadu nebo firmy je reálné a neznamená zvýšení provozních nákladů. Přednosti zeleného nakupování 3
Podporuje rozšíření nabídky ekologicky šetrnějších výrobků a služeb na trhu. Podílí se na preventivní ochraně životního prostředí. Umožňuje efektivně využívat energii a materiál. Podporuje místní ekonomiku přednostním využíváním místních zdrojů. Umožňuje zohlednit etické, sociální a zdravotní aspekty. Přednosti zeleného nakupování 4
nakupování kancelářského papíru (kancelářský papír, formuláře, obálky, šanony, organizéry atd.) obstarávání kancelářských potřeb zařizování interiéru (nábytek, podlahové krytiny, nátěrové hmoty, textil) doprava V jakých činnostech se dá uplatnit? 5
energie (nákup elektřiny, plynu, pohonných hmot) odpadový management úklid a čištění kancelářská technika a další elektrospotřebiče úspory pitné vody stravování stavební materiály a služby V jakých činnostech se dá uplatnit? 6
Strava Ekologický spotřebitel se může na výběr potravin dívat z několika úhlů: 1)Jak pomoci z hlediska způsobu zemědělské výroby? – koupě potravin z konvenčního zemědělství – potraviny koupené z domácího pěstovaní a chovu – koupě potravin z ekologického zemědělství – vlastni produkce potravin 2)Jak můžeme pomoci z hlediska původu (místa vzniku) potravin? – kupovat potraviny dovažene z jinych kontinentů – kupovat potraviny evropského původu – kupovat české potraviny – kupovat místní potraviny 7
3)Jak pomoci z hlediska spotřeby živočišných potravin? – zůstat u stávající spotřeby živočišných potravin – snížit spotřebu živočišných potravin (maso, mléčné výrobky, vajíčka) – vynechat výrobky ze zabitých zvířat - vegetariánství – vynechat živočišné potraviny v jídelničku - veganství - stravovaní bez jakýchkoli živočišných produktů Pojmem vegetariánství a veganství se současně rozumí celkový životni postoj ve vztahu ke zvířatům - typicky sem patři také odmítaní (nepoužívání) kosmetiky testované na zvířatech a také kůže, vlny, hedvábí, tzn. materiálů, kvůli jejichž získaní musela zvířata trpět. Strava 8
= spravedlivý obchod je to způsob obchodování, který podporuje malé výrobce a zaměstnance v chudých zemích světa současně dává nám, spotřebitelům, jedinečnou možnost snadno a účinně podpořit jiný ekonomický model, dát hlas jinému způsobu obchodování a výroby a v neposlední řadě získat velmi kvalitní výrobky za dobrou cenu Fair trade 9
vyloučení zbytečných obchodních prostředníků, kteří ukrajují výrobcům z jejich výdělku, zamezení zneužívání dětí v procesu výroby, dodržování základních zdravotních a sociálních standardů, jak je definuje Mezinárodní organizace práce ILO, vyloučení geneticky modifikovaných surovin a dodržování ekologicky šetrných postupů v zemědělství i ve výrobě. Výrobcům se za jejich výrobky platí smluvně stanovená férová cena, která plně pokrývá náklady na výrobu a živobytí a umožňuje investice do zpracovatelských zařízení, zkvalitňování výroby, zvyšování odborných kapacit apod. Fair trade - principy 10
Ekologický spotřebitel je nepreferuje, protože super a hypermarkety: – se snaží dočasnými nízkými cenami některých výrobků zlikvidovat konkurenci a místní ekonomiku – zvyšuji nezaměstnanost – podporuji větší používaní automobilů při nákupu (tyto obchodní řetězce bývají často na – periferii města) – ničí ŽP – velké betonové plochy, zábor kvalitní zemědělské půdy – ničí ekonomiku ČR, protože prodávají většinu výrobků zahraničního původu – podporuji velkovýrobu - tyto obchodní řetězce nemají zájem prodávat produkty vyráběné v malém (především proto, že požaduji takový objem produkce, aby výrobek mohl byt prodáván ve všech prodejnách jejich řetězce) Super a hyper markety 11
Ekologicky spotřebitel vybírá: 1.podle toho, zda je kosmetika přírodní - není synteticky vyráběná (poznáte podle kosmetických certifikátů a také ze složení) 2.podle toho, zda obsahuje biosuroviny – suroviny pocházející z ekologického zemědělství 3.podle toho, zda výrobek a jednotlivé jeho složky nebyly otestovány na zvířatech 4.kdo nikomu a ničemu nevěří, vyrobí si kosmetický produkt doma sám Kosmetika 15
Dětské pleny Obuv a oděvní doplňky Květiny Odpady Hygienické potřeby Dřevo a výrobky z něj Elektrospotřebiče Další výrobky 14
Kolektiv autorů: NEKUP TO! o environmentálně šetrném nakupování, ekologický institut VERONICA, druhé vydání 2008 Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Použité zdroje