Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Nekovy DOPORUČENÁ STRÁNKA:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
Abiotické podmínky života
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
OZON.
Kyslík – prvek nezbytný pro život
Ozon a vše kolem něho Jan Bajaja.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
VY_52_INOVACE_02/1/16_Chemie VODÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_403.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Kyslík Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník /
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8-02.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Alternativní zdroje energie
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
NEKOVY kyslík.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
KYSLÍK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Kyslík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_135_Kyslík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Zástupci prvků skupin RZ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kyslík.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_16_Kovy budoucnosti Téma:
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : duben 2012 Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY - plynné O N Rn kyslík dusík vzácné plyny vodík He Ar Ne Xe Kr halogeny.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_19_Sulfidy Téma: Chemie.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_13_Vzduch Téma: Chemie.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_10_Vodík Téma: Chemie 8.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
VY_32_INOVACE_Slo_I_08 Ozon ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Zástupci prvků skupin RZ
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Stejskalová Hana
Autor: Stejskalová Hana
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_18_ Vzácné plyny
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Stejskalová Hana
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Autor: Stejskalová Hana
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_17
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
BUNĚČNÉ DÝCHÁNÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_26.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Problémy Ozónové vrstvy.
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

KYSLÍK

A NOTACE Prezentace je určena k výkladu a procvičování učiva Kyslík v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Žáci dokážou charakterizovat výskyt kyslíku v přírodě. Vyjmenují oblasti, ve kterých se kyslík používá. Vysvětlí, co jsou kyslíkové radikály, riziko pro člověka. Dokážou charakterizovat ozon, jak vzniká, kde se nachází, jeho funkci v atmosféře (ozonová díra). Seznámí se s využitím kapalného kyslíku. Určeno pro interaktivní výuku.

o Chemická značka: O o Nekov – VI.A skupina 8 O o Nejrozšířenější prvek na Zemi. o Vyskytuje se nejen v atmosféře (21%), ale i v zemské kůře (46%), vodě (88%), lidském těle (62%)… o Vázaný také v mnoha sloučeninách = OXIDY (dvouprvkové) o Vznikl fotosyntézou, činností některých živých organismů (jako odpadní produkt). o Velmi reaktivní, podporuje hoření. o Součást atmosféry Marsu (0,15%).

POUŽITÍ o Svařování = autogen -> kyslík s acetylenem se používá ke svařování kovů. Obr. 1 o Podpora dýchání (dýchací přístroje) Obr. 2

RADIKÁLY o Molekula kyslíku se za určitých podmínek štěpí na menší částice = RADIKÁLY. Radikály prudce reagují s jinými atomy a narušují vazby v jiných sloučeninách.Vznikají i v buňkách lidského těla, urychlují procesy stárnutí, kornatění cév, rakovinové bujení, předčasnou degeneraci mozkové kůry. o Antioxidanty (vitamíny A, C, E) se používají k omezení jejich účinku.

K APALNÝ KYSLÍK o Při -183°C zkapalnění kyslíku na světle modrou tekutinu. o Používá se jako složka paliv pro raketové motory. o Název: LOX (liquid oxygen). o Výroba: zkapalněním vzduchu a následnou destilací. Obr. 3

O ZON o Tříatomová molekula kyslíku (O 3 ). o Vznik: účinkem ultrafialového záření nebo elektrického výboje na O 2. o Velmi reaktivní. o Použití: dezinfekce pitné vody (= ozonizace), součást raketových paliv.

o Nachází se v ozonosféře (součástí stratosféry). o Chrání život na Zemi před účinky ultrafialového záření (UV) ze Slunce (způsobují rakovinu, poškozují zrak). o Ozonová díra = úbytek ozonu ve stratosféře. o Úbytek ozonu způsobován především freony (látky obsahující atomy fluoru a chlóru). Obr. 4

Ú KOLY K PROCVIČOVÁNÍ 1.Vyjmenuj oblasti, kde se využívá kyslík. 2.Význam ozonu. 3.Ve kterých potravinách se nacházejí antioxidanty?

1.Svařování kovů, dýchací přístroje. Kapalný kyslík jako složka paliv pro raketové motory. 2.Chrání život na Zemi před účinky UV záření. 3.Vitamin A – mléčné výrobky, mrkev, rajčata, meruňky, špenát. Vitamin C – citrusy, šípky, kysané zelí, paprika. Vitamin E – ořechy, mandle, sója.

Z DROJE A CITACE Obr. 1 AUTOR NEUVEDEN. Hutní materiál [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/gallery/autogen/mev2ccb7e_autogen.jpg Obr. 2 AUTOR NEUVEDEN. Záchranář [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/uploads/2011/08/pluto-2.jpg Obr. 3 HILLIER, Warwick. Fakulta — Přírodovědecká fakulta UK v Praze [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: e_preview Obr. 4 AUTOR NEUVEDEN. Ozone layer images, photos & pictures | Tecnozono [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Z DROJE A CITACE ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006, ISBN