Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
KYSLÍK
A NOTACE Prezentace je určena k výkladu a procvičování učiva Kyslík v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Žáci dokážou charakterizovat výskyt kyslíku v přírodě. Vyjmenují oblasti, ve kterých se kyslík používá. Vysvětlí, co jsou kyslíkové radikály, riziko pro člověka. Dokážou charakterizovat ozon, jak vzniká, kde se nachází, jeho funkci v atmosféře (ozonová díra). Seznámí se s využitím kapalného kyslíku. Určeno pro interaktivní výuku.
o Chemická značka: O o Nekov – VI.A skupina 8 O o Nejrozšířenější prvek na Zemi. o Vyskytuje se nejen v atmosféře (21%), ale i v zemské kůře (46%), vodě (88%), lidském těle (62%)… o Vázaný také v mnoha sloučeninách = OXIDY (dvouprvkové) o Vznikl fotosyntézou, činností některých živých organismů (jako odpadní produkt). o Velmi reaktivní, podporuje hoření. o Součást atmosféry Marsu (0,15%).
POUŽITÍ o Svařování = autogen -> kyslík s acetylenem se používá ke svařování kovů. Obr. 1 o Podpora dýchání (dýchací přístroje) Obr. 2
RADIKÁLY o Molekula kyslíku se za určitých podmínek štěpí na menší částice = RADIKÁLY. Radikály prudce reagují s jinými atomy a narušují vazby v jiných sloučeninách.Vznikají i v buňkách lidského těla, urychlují procesy stárnutí, kornatění cév, rakovinové bujení, předčasnou degeneraci mozkové kůry. o Antioxidanty (vitamíny A, C, E) se používají k omezení jejich účinku.
K APALNÝ KYSLÍK o Při -183°C zkapalnění kyslíku na světle modrou tekutinu. o Používá se jako složka paliv pro raketové motory. o Název: LOX (liquid oxygen). o Výroba: zkapalněním vzduchu a následnou destilací. Obr. 3
O ZON o Tříatomová molekula kyslíku (O 3 ). o Vznik: účinkem ultrafialového záření nebo elektrického výboje na O 2. o Velmi reaktivní. o Použití: dezinfekce pitné vody (= ozonizace), součást raketových paliv.
o Nachází se v ozonosféře (součástí stratosféry). o Chrání život na Zemi před účinky ultrafialového záření (UV) ze Slunce (způsobují rakovinu, poškozují zrak). o Ozonová díra = úbytek ozonu ve stratosféře. o Úbytek ozonu způsobován především freony (látky obsahující atomy fluoru a chlóru). Obr. 4
Ú KOLY K PROCVIČOVÁNÍ 1.Vyjmenuj oblasti, kde se využívá kyslík. 2.Význam ozonu. 3.Ve kterých potravinách se nacházejí antioxidanty?
1.Svařování kovů, dýchací přístroje. Kapalný kyslík jako složka paliv pro raketové motory. 2.Chrání život na Zemi před účinky UV záření. 3.Vitamin A – mléčné výrobky, mrkev, rajčata, meruňky, špenát. Vitamin C – citrusy, šípky, kysané zelí, paprika. Vitamin E – ořechy, mandle, sója.
Z DROJE A CITACE Obr. 1 AUTOR NEUVEDEN. Hutní materiál [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/gallery/autogen/mev2ccb7e_autogen.jpg Obr. 2 AUTOR NEUVEDEN. Záchranář [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/uploads/2011/08/pluto-2.jpg Obr. 3 HILLIER, Warwick. Fakulta — Přírodovědecká fakulta UK v Praze [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: e_preview Obr. 4 AUTOR NEUVEDEN. Ozone layer images, photos & pictures | Tecnozono [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Z DROJE A CITACE ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006, ISBN